بن سلمان

سعودی‌ها درحالی تروریست‌های القاعده و داعش را برای جنگ با انصارالله در مارب به کار گرفته‌اند که از پیامدهای خطرناک سقوط این شهر و فرار تکفیری‌ها به خاک عربستان غافل هستند.

سرویس جهان مشرق - به دنبال تحولات اخیر  در جبهه مارب و پیشروی های روزافزون نیروهای جنبش انصارالله یمن که به مرز آزادسازی کامل این شهر رسیده‌اند، به نظر می رسد که عربستان سعودی  پیامدهای آزادسازی مارب به دست نیروهای یمنی را نادیده گرفته است؛   چراکه در صورت سیطره کامل انصارالله بر مارب، گروه‌های تروریستی- تکفیری القاعده و داعش خودشان را در محاصره می بینند و در این شرایط  راهی جز فرار به سوی عربستان نخواهند داشت.

 در حال حاضر نیروهای صنعا با گسترش پیشروی های خود در مواضع استراتژیک مارب طی روزهای گذشته در حال نزدیک شدن به بلند کردن پرچم خود در تنگه باب المندب هستند.

احتمال اشتباه مرگبار بن سلمان در فراری دادن عناصر داعش به خاک عربستان

در  این میان سعودی‌ها  با متوسل شدن به روش های مختلف و واسطه های خارجی تلاش می‌کنند تا به بهانه آتش بس، نیروها و متحدان خود را از سقوط نجات دهند؛ اما  یمنی ها عجله ندارند و به دنبال کسب دستاوردهای بیشتر در جبهه مارب هستند.

کارشناسان معتقدند، پیامدهای پیشروی‌های انصارالله در جبهه مارب به داخل خاک عربستان سعودی نیز می‌رسد و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور به زودی تبعات آن را احساس خواهد کرد.

 طی روزهای اخیر عربستان برای جلوگیری از سقوط مارب حساب زیادی روی تروریست‌های القاعده باز کرده و همه حمایت های لجستیک را از این گروه تروریستی به عمل می آورد. هم‌زمان با آن آمریکایی‌ها نیز با احیای داعش به کمک عربستان آمده اند.

احتمال اشتباه مرگبار بن سلمان در فراری دادن عناصر داعش به خاک عربستان

رسانه‌ها معتقدند که تاریخ بحران سوریه و عراق و گسیل تروریست‌ها به این کشورها تحت حمایت آمریکا و انگلیس بار دیگر در مارب تکرار می‌شود. اما تفاوت حضور تروریست ها در سوریه و عراق با مارب در آن است که این بار سعودی‌ها خطر تروریست های داعش و القاعده را نادیده گرفته‌اند.   در واقع زمانی که نیروهای یمنی کنترل مارب را به دست بگیرند تروریست‌های القاعده و داعش خود را در یک منطقه بیابانی بزرگ گرفتار خواهند دید که تنها راه نجات برای آنها فرار به عربستان است.

 به طور کلی چه جنبش انصارالله یمن قصد پاکسازی جبهه مارب از تروریست های تکفیری را داشته باشد یا نه، مطمئناً  این تروریست ها مجبور خواهند بود از مرز عربستان عبور کنند؛ همانند اتفاقی که در مرزهای ترکیه و سوریه می‌افتد و تکفیری ها به راحتی می توانند از هر دو جهت عبور کنند.

 تفاوت صحنه عبور و مرور تروریست‌ها در مرزهای یمن و عربستان به این صورت است که مقامات سعودی نمیتوانند تروریست‌های القاعده و داعش را همانند ترکیه در داخل شهرهای عربستان جابجا کنند. در واقع ماهیت رژیم و جامعه سعودی کاملا متفاوت با ترکیه است و اسناد منتشر شده در آژانس های آمریکایی میزان حساسیت سعودی‌ها به تروریست‌ها به ویژه القاعده را  در داخل عربستان یا اطراف تاسیسات حیاتی آن تایید می کند.

احتمال اشتباه مرگبار بن سلمان در فراری دادن عناصر داعش به خاک عربستان

 از طرف دیگر اگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس بتوانند عربستان و هم پیمانان آن و به ویژه ترکیه را قانع کنند تا برای جلوگیری از سیطره انصارالله بر مارب، اختلافات خود را کنار بگذارند  پس از  پایان نبرد مارب فارغ از هر نتیجه‌ای که حاصل شود بازنده اصلی عربستان خواهد بود؛ چراکه به نظر می رسد دولت جدید آمریکا نیز تصمیم گرفته با محدود کردن فعالیت‌های ریاض در جنگ یمن و به ویژه جبهه مارب نقش منطقه‌ای عربستان را محدود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    32 2
    انشاالله آل سعود و تکفیری ها به زودی نابود میشوند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    4 1
    مارب؟ تنگه باب المندب؟
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      1 0
      مارب سقوط کنه کار جنگ یکسره میشه وانصارالله کل یمن رو ازاد خواهد کرد ودر نتیجه باب المندب (استراتژیک ترین تنگه جهان )دراختیار انصارالله وجبهه مقتومت خواهدبود
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    15 1
    برادركشى وكودك كشى يعنى خيانت يعنى جنايت ال سعود
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    14 1
    عربستان سرمنشا و خانه فرقه وهابیت و تفکر سلفی ه ، اکثر مردم عربستان تحت تاثیر همین افکار هستند یادمون نره بن لادن عربستانی بود مسئله بیشتر خروج تروریست ها از عربستان به کشور های منطقه ست نه بازگشتشون به آغوش مادر (عربستان سعودی)
  • M IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 1
    نقشه تون اشتباه هست انصار الله از جبهه شما غربی وارد محدوده اداری مأرب و به نزدیکی شهر مأرب رسیده
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    4 1
    نگران نباشید چاقو دسته خودشو نمیبره...
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    10 3
    ترکیه هم در ادلب دقیقا همین مشکل رو داره. به قول معروف چاه مكن بهر كسی اول خودت، دوم كسی....
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    12 3
    اردوغان مانند اختاپوس گرسنه ،به هرسمت وسویی بازوهایشرا دراز می کنه تا بلکه یک چیزی گیر بیاره وخودش را نشان بده !!!
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    14 1
    پوزه جبهه سفیانی یا همان مثلث عبری عربی غربی در یمن به خاک مالیده شده است. در این میان، اردوغان هم نقش غربی و هم نقش عبری دارد.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    10 0
    ماشاءالله خداوند متعال پشت وپناه انصار الله است هچ قدرتی جلو دار آنها نیست ای دلاوران یمنی صبح پیروزی نزدیک است
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    چاه نکن بهر کسی ... با اینکه از جنایت کاری مثل بن سلمان متنفرم ولی از طرفی هم این شخص کار عربستان وآل سقوط را یکسره خواهد کرد به همین خاطر از او متشکرم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    8 0
    از مکافات عمل غافل مشو/گندم از گندم بروید جو ز جو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس