کد خبر 1199011
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
واکنش مقام‌های آمریکایی به نشست کمیسیون برجام

مقام‌های آمریکایی از جمله سخنگویان وزارت خارجه و کاخ سفید و نماینده آمریکا در امور ایران به برگزاری نشست کمیسیون برجام واکنش نشان دادند.

به گزارش مشرق، برگزاری نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه، ۱۳ فروردین و نتایج آن با واکنش مقام‌های آمریکایی مواجه شد.

«رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه «پی بی اس»، هدف اعلام آمادگی دولت آمریکا برای از سرگیری مذاکرات را این چنین توضیح داد «ما می‌خواهیم ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد؛ آمریکا می‌داند برای تحقق این امر واشنگتن ناچار به حذف آن دسته از تحریم‌هایی است که با برجام ناسازگار هستند.»

وی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به سوال «جودی وودرف» در مورد شرایط فعلی، ضمن انتقاد از رویکرد برجامی «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا، با ابراز نگرانی از افزایش میزان اورانیوم غنی شده در ایران و مقایسه آن با زمان امضای برجام، تاکید کرد که وضعیت آمریکا در مورد برجام در حتی مقایسه با زمان خروج آمریکا از این توافق به مراتب بدتر شده است.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن دنبال احیای مذاکره است، نه احیای برجام

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین گفت که واشنگتن به دلیل انتخابات ژوئن ایران تغییری در سرعت اقدام‌های خود ایجاد نمی‌کند.

این مقام آمریکایی پیشتر با انتشار توییتی نوشته بود «هفته آینده با شرکای اروپایی، روسیه و چین برای بحث در مورد آنچه که ایران و آمریکا باید برای از سر گرفتن پایبندی به برجام اتخاذ کنند، گفت‎وگو می‌کنیم؛ این نخستین گام است؛ به دلیل گذشت زمان و تشدید بی اعتمادی‌ها مذاکراتی سخت در پیش است، اما در مسیری درست.»

در عین حال «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری ادعا کرد که آمریکا آماده گفت‎وگوهای مستقیم با ایران است؛ هرچند انتظار ندارد این اتفاق در حال حاضر بیفتد.

وی در بخشی از سخنان خود در مورد برجام گفت «در مورد گام‌های ایران برای پایبندی به برجام و کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا بحث خواهیم کرد.»

از سوی دیگر «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن تاکید بر غیر مستقیم بودن مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا، گفت که به دلیل دشواری بحث‏۳ها، نباید انتظار پیشرفت سریع در مذاکرات را داشت.

وی گفت «موضوع اصلی بحث و مذاکرات در وین، اقدام‌هایی است که ایران باید برای پایبندی کامل به تعهدات برجامی خود از یک سو و اقدام‌های آمریکا برای کاهش تحریم‌ها از سوی دیگر خواهد بود.»

در همین حال «جیمز اینهاف»، عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا با انتشار بیانیه‌ای به «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا هشدار داد که «اعضای کنگره در سال ۲۰۱۵ به صورت فرا حزبی برجام را رد کردند؛ اگر با احیای آن توافق شکست خورده قصد تکرار تاریخ را داشته باشید، ما بار دیگر برای رد آن توافق تلاش خواهیم کرد.»

نشست مجازی کمیسیون برجام روز جمعه در سطح مدیران و معاونان سیاسی طرفین برجام برگزار شد.

در پایان این نشست اعلام شد که مذاکرات سه شنبه هفته آینده در «وین» به صورت حضوری ادامه می‌یابد.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس