کد خبر 1198975
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
بورس نمایه

سه کارشناس شاخص کل در روز ۱۴ فروردین را پیش بینی کردند. کارشناسان به این سئوالات پاسخ دادند چرا بازار سهام همچنان غیرقابل‌تحلیل است؟ آیا می‌توان از روز شنبه افزایش ارزش معاملات در بورس را انتظار کشید؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، با پایان هفته یافتن هفته دوم فروردین و متعادل شدن بازار، حالا ناظران امیدوارند با فروکش کردن و متعادل شدن سمت عرضه، تقاضا رونق گیرد و شاهد افزایش ارزش معاملات و مشارکت بیشتر سهامداران در معاملات روزانه باشیم. البته امیدواری به تقویت سمت تقاضا لزوماً به معنای صعودی شدن شاخص نمی‌تواند باشد زیرا که هنوز نمی‌توان موج امیدوارکننده‌ای از صعودی شدن شاخص به‌طور قطعی پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید:

سنت‌شکنی بورس در نوروز ۱۴۰۰ +جدول

بازیگران بازار از شنبه استراتژی‌های خود را در مختصات کنونی تحولات احیای برجام و توافق ایران و چین پیگیری و دنبال می‌کنند. ازآنجاکه دامنه تأثیر تحولات رویدادهای مزبور همسو با انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایران، می‌تواند نقشه راه جدیدی پیش روی بازیگران قرار دهد، بورس بازان با دقت نتایج این رویدادها را واکاوی و موردبررسی قرار می‌دهند.

البته تصمیمات سیاست‌گذار در خصوص افزایش احتمالی دامنه نوسان و عدم تمایل سیاست‌گذار به کاهش آن به محدوده ۵ درصد، می‌تواند رفتار بورس بازان را به تعقل و تعمق بیشتری وادارد. از دید ناظران، تصمیمات سیاست‌گذار در کاهش محدودیت‌ها در سمت عرضه و تقاضا قطعاً به نفع بازار در بلندمدت خواهد بود زیرا که به عمق بازار می‌افزاید و از دامنه هیجان‌ها می‌کاهد و بر توسعه تحلیل‌ها می‌افزاید. درهرحال باید منتظر ماند که آیا بورس بازان در هفته جاری، رفتار جدیدی را از خود نشان می‌دهند یا همچنان بورس بازان رفتارهای هیجانی را در الگوهای دیگری تکرار می‌کنند.

افزایش ارزش معاملات در بازار سهام

علیرضا عزیز الهی/ کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل در آخرین روز معاملاتی تعطیلات نوروزی، با کاهش ۸،۶۵۰ واحدی، وارد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شد.

در آخرین رالی صعودی که از ۱۷ اسفندماه ۹۹ شروع شد، شاخص کل طی ۱۰ روز کاری رشد حدود ۱۲ درصدی را تجربه نمود. با توجه به نامتقارن بودن دامنه نوسان، طبیعی است که اصلاح مسیر طی شد زمان‌بر و فرسایشی باشد.

از طرفی مشاهده می‌شود که در مسیر اصلاحی که از ابتدای هفته جاری آغازشده است، رفته‌رفته از فشار و حجم عرضه‌ها کاسته شده و این موضوع نویدبخش این است که به‌احتمال‌زیاد از هفته آینده با توجه به پایان تعطیلات نوروزی، شاهد بهبود تقاضا در بازار باشیم.

لازم به ذکر است که انتظار بهبود تقاضا از هفته آینده حتماً به معنی ادامه روند صعودی نیست، بلکه صرفاً به معنی افزایش ارزش معاملات و نزدیک شدن روند کلی بازار به روندی به نسبت منطقی‌تر و باثبات‌تر است.

منتظر مشارکت بیشتر روزانه سهامداران باشیم

امیرحسین واعظ/ کارشناس بازار سرمایه

قاب پایانی معاملات روز پایانی هفته گذشته، بیانگر از دست رفتن کانال ۱.۳ میلیون واحدی در پایان تعطیلات نوروزی است. معاملات کم‌حجم و بی‌رمق بورس در ۴ روز کاری این هفته، نکته جدیدی نداشت. ارزش معاملات با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار، افت قابل‌توجهی داشت و سهامداران ِ محافظه‌کار ترجیح دادند معاملات احتمالی خود را به هفته آینده موکول کنند.

در معاملات این روز گروه‌ها و نمادهای مطرح حرفی برای گفتن نداشتند و برخی از آن‌ها به‌صف فروش هم رسیدند. در مقابل گروه دارویی و به‌خصوص نماد «برکت» امروز بیشتر در کانون توجه بود. درهرحال اگرچه ۱۱ روز از سال جدید سپری‌شده است اما برای این‌که بتوان سمت‌وسوی بازار در کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرد، باید منتظر مشارکت بیشتر سهامداران در معاملات روزانه باشیم.

بازار غیرقابل‌تحلیل/ چه زمانی بازار از خواب بیدار می‌شود؟

ابراهیم جباری / کارشناس بازار سرمایه

رفتارهای بسیار عجیب در بازار دیده می‌شود. در روز آخر هفته گذشته صف خرید میلیونی و فردا صف فروش میلیونی؛ ضرورت رکن اساسی آموزش چه در بعد تکنیک و چه در بعد روانشناسی در اینجا حس می‌شود. شاخص کل در لگ G در حال دست و پا زدن است و در صورت بسیط شدن این موج، پیش‌بینی انتهای اصلاح بسیار سخت است

تعدادی از سهم‌ها بسیار درخشان عمل کردند و عده‌ای از بازیگران نشان دادند مرد روزهای سخت هستند. در گروه دارویی به‌خصوص تعدادی از بازیگران عملکرد ویژه‌ای داشتند. بازهم تأکیدداریم که سهامداران خرد استراتژی مختص خود را ترسیم کنند و با دقت بیشتری اقدام به خرید و یا فروش سهام بکنند

باید منتظر موج صعودی جدید ماند و در اولین موج صعودی اقدام به اصلاح سبد نمود. خروجی توافق ایران با چین نیز به‌صورت هوشمند بر روی بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود که به نظر این تأثیرات مثبت است

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس