رزمندگان انصارالله یمن نمایه

پس از پیشروی‌های‌ اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب و شمال غرب استان مأرب، یکی از شیوخ سرشناس این استان و از وابستگان به ائتلاف سعودی تصریح کرد که شهر مأرب تا چند روز دیگر سقوط خواهد کرد.

به گزارش مشرق، همزمان با با سقوط تعدادی از پادگان‌های راهبردی شمال غرب شهر مأرب و پیشروی نیروهای صنعاء در منطقه یادشده، منابع خبری گزارش می‌دهند که اگر این پیشروی‌ها تا چند ساعت آینده ادامه پیدا کند، درگیری‌ها عملا به دروازه شمال غربی شهر مأرب می‌رسد که این تحول عملا به معنای بسته شدن پرونده منطقه سوم و پایگاه راهبردی «صحن الجن» و در نتیجه باز شدن صفحه جدیدی در نبردهای استان مأرب خواهد بود.

جدیدترین تحولات در ۲۴ گذشته در مأرب

روزنامه «الاخبار» با گزارش جدیدترین تحولات میدانی در استان مأرب نوشت که همزمان با سقوط پادگان‌های راهبردی شمال غرب شهر مأرب طی ۲۴ ساعت گذشته، در محافل قبایل وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی درباره سقوط شهر مأرب در روزهای آینده هشدار داده شده است.

بیشتر بخوانید:

رایزنی ولیعهد سعودی با رئیس جمهور فراری یمن

طبق این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی پس از تسلط تقریبا کامل بر منطقه «ایدات الراء» توانسته‌اند نبرد را مناطق ما بعد اردوگاه آوارگان برسانند و از شمال غرب به مرکز استان مأرب نزدیک‌تر شوند آن هم علی‌رغم تلاش جنگنده‌های ائتلاف سعودی برای جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با بمباران کردن مناطق یادشده با بیش از ۷۰ حمله هوایی؛ حملاتی که برخی از آنها باعث کشته شدن نیروهای جنوبی وابسته به ریاض در اطراف «وادی النخلا» شد.

الاخبار در ادامه به نقل از چند منبع گزارش داد که تحولات مذکور باعث شده است نیروهای سعودی پنج خودروی مخصوص ارتباطات نظامی و شنود را از شهر مأرب خارج کنند و آن‌ها را به سمت گذرگاه مرزی «الودیعه» در خط مرزی با خاک عربستان سعودی ببرند آن هم پس از خارج کردن اتاق عملیات مشترک از پایگاه نظامی صحن الجن که دو هفته پیش صورت گرفت.

منابع میدانی به این روزنامه لبنانی خبر دادند که نیروهای صنعاء موفق شده‌اند نبرد را از اطراف منطقه «ایدات الراء» به شرق منطقه «السویدا» منتقل کنند آن هم درست در زمانی که نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن در تلاش هستند با سوءاستفاده از برگه مسائل انسانی و چانه‌زنی بر سر این موضوع آزادسازی مرکز استان مأرب را متوقف کنند.

منابع یادشده همچنین گزارش دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند بر پادگان‌های قبایل و شرق کوهای «الخشب» که بر پایگاه صحن الجن مشرف است، تسلط پیدا کنند و در درگیری‌های روز گذشته در اطراف کوه‌های الخشب پیشروی داشته باشند.

این منابع در ادامه اشاره کردند که پس از سیطره نیروهای صنعاء بر منطقه «الدشوش»‌ در شمال ایدات الراء و به غنیمت گرفتن مقادر زیادی تجهیزات نظامی و در عین حال، پیشروی به سمت مرزهای السویدا، خطوط دفاعی نیروهای هادی در منطقه «الصیب»، «الحمم الثلاث» و همچنین مناطق گسترده‌ای در نزدیکی «جبل الاخشر» در شمالی‌ترین نقطه «وادی نخلا» (دره نخلا) از هم پاشیده‌اند و درگیری‌ها به سمت منطقه «الصحری» کشیده شده است.

مطابق با این گزارش، فرماندهان نزدیک به دولت مستعفی یمن، پیشروی بسیاری زیاد نیروهای صنعاء در جبهه شمال غرب مأرب را که طی سه روز گذشته رخ داد، به موضوع عقب‌نشینی غیرعلنی  شبه‌نظامیان حزب «الاصلاح» نسبت دادند؛ عقب‌نشینی که در واکنش به کنار گذاشتن آنها از رایزنی‌های مسقط صورت گرفت.

منابع خبری، روز یکشنبه، هفته جاری گزارش داده بودند که «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن و «تیموتی لندرکینگ» همتای آمریکایی او پس از گفت‌وگو با هیأت صنعاء در عمان وارد ریاض شده‌اند تا شروط صنعاء برای طرف سعودی مطرح کنند.

با این حال، مطابق با گزارش روز گذشته روزنامه الاخبار، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس در جبهه‌های مختلف یمن شکست خورده است و دولت هادی پیشنهاد مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن و تیموتی لندرکینگ همتای آمریکایی او برای طرف سعودی را نپذیرفته است؛‌ پیشنهادی که در آن بر آزاد کردن کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی،‌ اجازه ورود به کشتی‌های یادشده به بندر «الحدیده» (غرب یمن) و بازگشایی بی‌قید و شرط فرودگاه صنعاء به عنوان گامی برای نشان دادن حسن نیت پیش از ورود به مذاکرات برقراری آتش‌بس فراگیر تأکید شده بود.

با این خبرگزاری رسمی عمان (اونا) روز گذشته خبر داد که تلاش‌های مسقط برای ادامه مذاکرات همچنان ادامه دارد.

واکنش قبایل مأرب به پیشروی‌های ارتش یمن

الاخبار می‌نویسد در اولین واکنش قبایل مأرب به وضعیت فروپاشی در استان مأرب، «غالب ناصر کعلان» از شیوخ سرشناس و از وابستگان به ائتلاف سعودی درباره «سقوط مأرب در چند روز آینده»‌ هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، او  شامگاه روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه فیسبوک، نوشت: «اعلام حزب‌ الاصلاح درباره منحرف کردن اذهان عمومی و پیروزی‌سازی‌های جعلی مخالف چیزی است که در حقیقت رخ می‌دهد». او تأکید کرد: «نیروهای صنعاء هر روز به سمت مأرب پیشروی می‌کنند و حقیقت این است که سقوط شهر مأرب به امری تمام شده مبدل شده است».

در ادامه این گزارش آمده است که سقوط مواضع نیروهای هادی در شمال غرب مأرب همزمان شده است با افزایش اختلافات در صف اول این نیروها، خروج «صغیر بن عزیز» رئیس ستاد نیروهای مذکور (از افراد نزدیک به امارات متحده عربی) از شهر مأرب به سمت شهر «سیئون» در «وادی حضرموت» (جنوب یمن) و بالاگرفتن موج اتهام‌زنی‌ها میان نیروهای خودی و متهم کردن یکدیگر به «خیانت و نارو زدن» در پی کشته شدن «امین الوائلی» فرمانده منطقه نظامی ششم در حملات توپخانه‌ای جبهه شمال غرب مأرب و همچنین سرنوشت مبهم یک از اعضای ارشد حزب الاصلاح.

پیوستن نیروهای هادی به ارتش یمن

به موازات موفقیت‌های اطلاعاتی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نفوذ به محافل نیروهای هادی در مأرب، روزنامه الاخبار مطلع شده است که طی دو روز گذشته حدود ۲۰۰ سرباز و افسر از نیروهای دولت مستعفی یمن جدا شده‌اند و به ارتش یمن و کمیته‌های مردمی یمن پیوسته‌اند.

منابع آگاه به این روزنامه لبنانی در این خصوص خبر داده‌اند: «افرادی که به تازگی جدا شده‌اند، مواضع خود در جبهه‌های مأرب را پس از ارتباط و هماهنگی با آنها و دیگر جبهه‌های صنعاء تحویل داده‌اند».

منابع یادشده همچنین اشاره کردند که فرماندهی نظامی دستور داده است که برای خروج این افراد با تمام تسلیحات قابل حمل پوشش‌های آتش‌باری لازم صورت گیرد.

«حسین العزی» معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن استقبال از بازگشت افراد یادشده به آغوش نیروهای صنعاء، از تمام افرادی که همچنان در صف نیروهای ائتلاف می‌جنگند، خواست که از فرصت عفو عمومی استفاده کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    18 0
    بعد از مارب سرزمین حجاز نیز آزاد می شود
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    11 0
    شجاعت در پیش شیرمردان یمنی حفظهم الله. خجالت زده و شرمنده است.
  • پیمان IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    8 1
    سقوط کامل مارب توسط نیروهای یمنی شروع موفقیت های نیروهای انصارلله یمن است و در نتیجه باعث تغییر موازنه قدرت درمنطقه میشه
  • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    11 0
    خوش‌خبر باشید ان‌شاالله به امید خدا. دعای میلیون‌ها مسلمان آزاده بدرقه راه رزمندگان مقاومت یمن
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    7 0
    مشرق خبر خوش حال کننده بود به امید آزادی کامل شهر راهبردی مارب ورود رزمندگان شجاع انصار الله به این شهر
  • ایلیا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 1
    این همه نوشتید که خبر سوخته بدید جوزدگی و جلوگیری تا چقدر نیروهای صنعا تا اردوگاه سپیدان رسیدن جبل خشب مونده تا بخوان کاری بکنن این منطق هم چندین بار دست به دست شده هروقت جبل خشب گرفتن جو بدید
  • امیر IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 0
    ان شاالله به یاری خدا وند به زودی یمن آزاد و آل کثیف نابود خواهد شد
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 0
    به اميد خدا و كمك آق امام زمان
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 0
    باید مشوک های ضد زره و ضدهوایی دوش پرتاب به یمنی ها رسانید
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 0
    بدون آزادی مارب و تعز جنگ در یمن پایان نمی یابد
  • نصراله IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    2 0
    خدا قوت رزمنده یمنی خسته نباشی ای ول
  • US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 1
    عجب نوشتيد سقوط ميكنه در حاليكه قول داده بوديد انصارالله آزادش ميكنه ، ميبينى چقدر قالتاقيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس