کد خبر 1198045
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
سفیر چین

سفیر سابق ایران در چین گفت: با قطعی شدن شکست طرح غرب درباره ایران، فضاسازی ضد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شدت گرفته است.

به گزارش مشرق، مهدی صفری - سفیر سابق ایران در چین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع ابعاد مختلف سند جامع همکاری‌های ایران و چین گفت: ایران و چین خواهان روابط راهبردی هستند و این در سفر روحانی به چین و سفر شین جی به ایران مطرح شده بود.

وی افزود: غرب در پی امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، نگران شده است.

سفیر سابق ایران در چین گفت: چین برای کسب جایگاه قدرت برتر دنبال شریک می‌گردد.

مهدی صفری گفت: رسانه‌های غربی در پی نگرانی از همکاری ایران و چین قرارداد ترکمنچای را مطرح کردند در صورتی که این قرارداد برد برد و بر اساس منافع دو طرف است.

وی افزود: قدرت ایران برای کشورهای دیگر ملموس است. چین دنبال یک شریک قدرتمند است و ایران می‌تواند این جایگاه را برای چین ایفا کند.

سفیر سابق ایران در چین گفت: ایران مرکزیت منطقه است. با این تحول و تشکیل مسیر ترانزیتی از درون ایران، رشد اقتصادی خوبی نصیب کشور خواهد شد.

مهدی صفری افزود: آمریکا سعی کرد با بررسی بستن تنگه های اطراف چین، پکن را در تنگنا قرار دهد. به همین دلیل چینی‌ها بیشتر نگاه به غرب داشتند و ایده احیای جاده ابریشم شکل گرفت.

وی افزود: چین قراردادهای با عمان، قزاقستان، عراق، عربستان و بیشتر کشورهای افریقایی بسته است اما این قراردادها هیچ جلز و ولز رسانه ای نداشته است.

صفری افزود: سند ایران و چین هیچ عددی جز سند ۲۵ ساله دیده نمی‌شود. این سند در واقع مبنای قراردادهای بعدی است. این قرارداد استعماری نیست؛ بلکه قرارداد برد برد است.

مهدی صفری گفت: بیشتر کشورهای شریک تجاری با چین، دلار را از مراودات تجاری خود حذف کرده اند.

سفیر سابق ایران در چین درباره انتشار متن این همکاری گفت: این هم یکی از تاکتیک سازی‌های رسانه‌ای غرب است تا با روشن شدن ابعاد این پیمان تکلیف خود را در قبال این طرح روشن کنند. این سوال مطرح است که کدام کشور سند دو جانبه خود را رسانه‌ای کرده تا ایران دومی باشد؟

مهدی صفری افزود: هیچ کشوری با چین تراز تجاری منفی ندارد، اما چین با ایران ۶۰ میلیارد دلار تراز منفی دارد و این به دلیل ظرفیت انرژی ایران است.

وی گفت: ایران و چین در زمینه جهانگردی پتانسیل های خیلی قوی دارند. بزرگترین بازار برای محصولات پتروشیمی ایران بازار چین است که منافع هر دو کشور را تامین می کند.

چین دنبال ظرفیت سازی و بازار سازی است

ساسان شاه ویسی - کارشناس اقتصاد بین‌المل هم گفت: از ۲۰۱۴ با توجه به رشد ظرفیت چین، آمریکا و غرب محاصره بازاری چین را در دستور کار قرار داده اند.

وی افزود: امریکا محدودیت سازی علیه چین با تمایل اروپا را شکل داد. اما چین ظرفیت سازی کرد و کشورهای همسود را شکل داد.

شاه ویسی گفت: چین دنبال ظرفیت سازی و بازار سازی است و همین طرح را به کشورهای همسود اعلام کرده است.

کارشناس اقتصاد بین‌المل افزود: در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از گذر بحران اقتصادی بیشتر بهره برداری را کرد و از رتبه ۵۵ به رتبه دوم صعود کرد. این ظرفیت و فرصت سازی به چین این امکان را می‌دهد که از بحران‌ها بهتر عبور کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    10 4
    امیدوارم ایرانم بتونه روزی از رتبه 18 بیاد بشه یک یا دو
    • لقمان IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      0 0
      چقدر دلت های غربی دست دست کردن و دولت روحانی را در بدترین شرایط رها کردن، طبیعی است برود سمت چین، وای به حال روزی که اصلاح طلبان بازی دادن دولت های غربی را یاد بگیرن. وای.
  • کارگر IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 1
    مواظب باشید ایران هنگ کنگ نشود.
  • وحيد IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    شرم بر شما خيانتكاران !
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    هم کاری ایران و چین برای دور زدن تحریمهای آمریکا وغرب راهکار خوبی است وفشار آمریکا به ایران خنثی می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس