کد خبر 1197826
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

افزایش درآمد کاشت زعفران همیشه یکی از دغدغه های کشاورزان زعفران کار و علاقمندان به کشت زعفران بوده است و راه های فراوانی نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد. اما این بار می خواهیم ۳ راهکار تضمینی و آزمایش شده افزایش درآمد کاشت زعفران را برایتان شرح دهیم.

کسب و کار کشت زعفران از مراحل و گام های متعددی تشکیل شده است که با بازنگری در هر کدام از این مراحل می توانیم به بازدهی خوبی از مزرعه زعفران برسیم. نحوه انجام کشت زعفران، مدیریت کودی مزرعه زعفران و نحوه‌ی خشک کردن زعفران سه مرحله‌ای است که در این نوشته می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم.

 ۳ راهکار تضمینی افزایش درآمد کاشت زعفران

برای افزایش درآمد کاشت زعفران نیاز به چیزی فراتر از آن‌چه در اختیار داریم نیست. تنها کافی است در تمام مراحل روش کشت زعفران اقدامی بهینه‌تر و پول‌سازتر را انتخاب کرده و انجام دهیم. به عبارت دیگر نیازی به انجام هزینه‌های اضافی نیست، تنها کاری که باید انجام بدهید این است که مزرعه زعفرانتان را هوشمندانه مدیریت کنید.

در واقع تمام کسانی که اقدام به کشت زعفران می‌کنند پیاز و بنه مناسب برای مزرعه خود خریداری کرده و با تمام وجود از مزرعه خود مراقبت می‌کنند اما اینکه با چه استراتژی آن‌ها را کاشته و مزرعه را مدیریت کنند تفاوت بین مزرعه سوده و کم‌ سود ده را مشخص خواهد کرد.

کشت آرمانی زعفران

اولین گام برای افزایش درآمد کاشت زعفران انجام کشت آرمانی بر روی مزرعه زعفران است. در مراحل پیش از کاشت زعفران از چندین جا قیمت پیاز زعفران را استعلام خواهید کرد و بهترین و مطمئن‌ترین نوع پیاز را خریداری کرده و به زمین مورد نظر مان منتقل می‌کنیم.

این جا و در این زمان است که باید نحوه کشت مزرعه زعفران را مشخص کنیم. کشت سنتی یا کشت آرمانی.

به طور خلاصه در کشت سنتی کشاورزان قدیمی اقدام به کشت ۳ تا ۴ تن پیاز در هکتار می‌کنند و فضای خالی بسیاری را در بین پیازها در نظر می‌گیرند. اما ما در کشت آرمانی در هر هکتار از زمین حدود ۱۰ تن پیاز می‌ریزیم و از تمام توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه زمین به نحو احسن استفاده می‌کنیم.

به بیان دیگر تفاوت اصلی این دو نوع کشت در تراکم پیاز کاشته شده در زمین است. فرض کنید شما ۱۰ تن پیاز زعفران دارید و می‌توانید این مقدار پیاز را در ۱ یا ۳ هکتار زمین کشت کنید. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ آیا هزینه‌های نگه‌داری و مدیریت یک هکتار زمین با سه هکتار زمین یکسان است؟

افزایش درآمد کاشت زعفران با ۳ راهکار تضمینی

مزایای کشت آرمانی زعفران

تفاوت‌ها و مزایای اصلی کشت آرمانی زعفران به شرح زیر می‌باشد:

  • کاهش هزینه‌های نگه‌داری مزرعه در سطح کوچکتر
  • کاهش هدر رفت آب در آبیاری زمین با مساحت کم‌تر
  • استفاده از حداکثر ویژگی‌ها و توانایی‌های زمین
  • نیاز به میزان زمین کم‌تر برای برداشت چند برابری
  • افزایش برداشت زعفران از مزرعه تا ۵ برابر
  • نیاز به نیروی انسانی کمتر جهت نگه‌داری مزرعه
  • نیاز به انرژی، نیروی انسانی و هزینه کمتر به منظور مدیریت کودی مزرعه زعفران

مدیریت کودی مزرعه زعفران

دومین گام در افزایش درآمد کاشت زعفران مدیریت کودی اصولی و علمی مزرعه زعفران است. طبق یک آمار که از مزارع ماه چین به دست آمده است با مدیریت کودی صحیح مزرعه زعفران می‌توانیم بازدهی مزرعه زعفران را حداقل تا ۵۰ درصد در سال آینده زراعی افزایش دهیم.

در بحث مدیریت کودی مزرعه زعفران شناخت شرایط و ویژگی‌های مزرعه زعفران اهمیت زیادی دارد و در واقع اصلی‌ترین موضوع این است که بدانید زمینتان به چه عناصر و مواد مغذی نیاز دارد. برخی از افراد و تیم‌های کاربلد در زمینه‌ی کاشت زعفران دانش انجام این کار را دارند و می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

یک مزرعه زعفران می‌تواند به دفعات کود دهی شود و مورد تغذیه قرار گیرد اما دو مرحله اصلی کوددهی مزرعه را می‌توانیم به زاچ‌آب و محلول‌پاشی تقسیم‌بندی کنیم.

افزایش درآمد کاشت زعفران با ۳ راهکار تضمینی

کود زاچ‌آب مزرعه زعفران

زاچ‌آب نام آبیاری و کوددهی مزرعه زعفران که بعد از پایان برداشت سالیانه انجام می‌شود. فصل برداشت مزارع زعفران بسته به شرایط آب و هوایی در حوالی آبان‌ماه و آذرماه می‌باشد و زاچ آب نیز در همین حوالی انجام می‌شود.

تغذیه گیاهان از طریق ریشه و به همراه با آبیاری یکی از مهم‌ترین روش‌های کوددهی مزرعه زعفران است چرا که بیشترین جذب مواد غذایی از ریشه صورت می‌گیرد. در این ایام است که گیاه به سمت تکثیر پیازهای زعفران می‌رود درحالی که بیشترین انرژی خود را صرف گلدهی کرده است.

در این شرایط و در صورتی عمل تغذیه گیاه با کود و آبیاری زاچ‌آب انجام نشود شاهد کاهش شدید تکثیر پیازها خواهیم بود. حتی اگر تکثیر پیاز هم اتفاق بیفتد پیازهایی ضعیف و ناکارآمد خواهیم داشت که تنها منابع را برای بزرگتر شدن مصرف خواهند کرد و تا دو سال هیچ گل زعفرانی نخواهیم داشت.

محلول‌پاشی مزرعه زعفران

نوبت بعد کود دهی مزرعه زعفران همان محلول‌پاشی است که در حداقل ۴ مرحله و از اواسط دی‌ماه تا فروردین ماه انجام می‌شود. زمان دقیق انجام محلول‌پاشی ارتبط مستقیمی با شرایط آب و هوای دارد و زمان انتهای آن باید قبل از رشد علف‌های هرز و گرم شدن هوا باشد.

در اواسط دی‌ماه ریشه‌های پیاز زعفران مادر شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و تنها راه تغذیه گیاه برگ‌های آن است و به همین دلیل است که در این بازه زمانی تنها باید محلول‌پاشی مزرعه زعفران را انجام دهیم و از تغذیه و کوددهی ریشه‌ای مزرعه زعفران پرهیز کنیم.

در مراحل محلول‌پاشی مزرعه زعفران باید در اولین گام اقدام به تغذیه گیاه با کودهای نیتراته کنیم تا رشد رویشی گیاه تحریک شود و اندازه‌ برگ‌ها به اندازه کافی افزایش یابد تا تغذیه‌ی موثری را تجربه کنیم. حداقل اندازه برگ‌ها برای انجام یک محلول‌پاشی مفید ۱۵ سانتی‌متر می‌باشد.

در مراحل بعدی محلول‌پاشی باید اقدام به تحریک غده‌زایی ریشه و درشت‌کردن پیازهای دختری زعفران کنیم. اگر مدیریت کودی مزرعه زعفران به درستی و به صورت اصولی انجام شود شاهد افزایش قابل توجه محصول مزرعه زعفران خواهیم بود.

خشک کردن زعفران

پس از اینکه فصل برداشت مزرعه زعفران به پایان رسید گل‌های زعفران پاک می‌شوند و کلاله‌های برش خورده آن به مرحله خشک کردن یعنی سومین گام از افزایش درآمد کاشت زعفران می‌روند. در این مرحله ما هستیم که در فرایند پاک کردن و خشک کردن مزرعه زعفران مشخص می‌کنیم چه نوع زعفرانی را تولید خواهیم کرد.

زعفران انواع مختلفی دارد و بسته به میزان شرایط دشواری کشت آن‌ها قیمت متفاوتی نیز دارند. بهترین نوع زعفران، زعفران سوپر نگین اتویی می‌باشد که دارای کاربرد صادراتی بوده و قیمتی بالاتر از دیگر انواع زعفران دارد.

پس اگر فرایند پاک کردن و خشک کردن را به نحوی انجام دهیم که زعفران تولیدی ما از نوع سوپر نگین باشد شاهد ۲ تا ۳ میلیون تومان افزایش قیمت در هر کیلو از زعفران خشک تولیدی خود خواهیم بود. در ضمن به جهت کیفیت بسیار خوب این نوع زعفران، فروش آن در بازار به راحتی انجام می‌شود.

افزایش درآمد کاشت زعفران با ۳ راهکار تضمینی

با این سه روش درآمد مزرعه زعفران شما چقدر افزایش می‌یابد؟

آمار و تجربه به خوبی به این سوال ما پاسخ خواهند داد. طبق آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی میانگین برداشت زعفران در مزارعی که به روش سنتی کشت شده‌اند ۳ تا ۴ کیلوگرم در هر هکتار است و این میزان در مزارعی که به این ۳ نکته عمل کرده‌اند و کشت آرمانی را انجام داده‌اند به حداقل ۴ برابر یعنی ۱۶ کیلوگرم زعفران خشک افزایش می‌یابد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس