مناسبات ایران و چین در یک سالی که گذشت

سفیر سابق ایران در چین با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین هیچ ارتباطی به برجام ندارد، گفت: اگر این سند ۶ سال پیش امضا می‌شد، بسیاری از مشکلات اقتصادی می‌توانست مرتفع شود.

به گزارش مشرق، مهدی صفری سفیر اسبق ایران در روسیه و چین، به تحلیل ابعاد مختلف همکاری ایران و چین پرداخت و گفت: این سند شش سال پیش باید امضا می‌شد، باید بدانیم که بسیاری از مشکلات و مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری با این سند می‌توانست مرتفع شود. باید کوششی صورت بگیرد تا این سند دنبال شود.

بیشتر بخوانید:

شمخانی: نگرانی بایدن از همکاری ایران و چین کاملا درست است

صفری اظهار کرد: دنبال کردن آیتم‌های این سند با طرف چینی در زمینه صنعت، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و به خصوص معادن می‌تواند اشتغال‌زایی کند. کارهای زیربنایی مثل نیروگاه‌ها، ریل‌گذاری از چابهار به مشهد و از مشهد به تبریز می‌تواند گشایش بسیار زیادی در ترانزیت به وجود بیاورد. در مجموع جزئیات این توافق می‌تواند تحول بسیار خوبی در زمینه اقتصاد و اشتغال به دنبال داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در روسیه و چین تصریح کرد: امضای این سند می‌تواند پیامی به دنیا باشد که ایران پس از برجام تنها به دنبال همکاری با غرب نیست؛ حتی اگر آلمان‌ها، فرانسوی‌ها و هر کشوری از اروپا بخواهد می‌تواند این سند را امضا کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی این همکاری راهبردی را دارد.

بیشتر بخوانید:

ارز بین المللی ایران، چین، روسیه، ترکیه، دلار را کنار می‌زند

وی با تاکید بر اینکه این سند چکش بسیار زیادی خورده است، بیان کرد: البته این سند منحصر به کشور ما نیست، چینی‌ها این سند را با کشورهای زیادی از حاشیه خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز امضا کرده‌اند. محتوای این سند در همکاری چین با ایران، محتوای قوی‌تری نسبت به سایر کشورها دارد.

صفری افزود: این سند در حال اجرا است و اگر زودتر امضا و اجرایی شده بود، الان مسیر ترانزیت مدنظر شکل گرفته بود و ایجاد شغل زیادی از لحاظ بعد ترانزیت کالا می‌توانست ایجاد شود.

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه سند همکاری ایران و چین از سال ۹۴ آغاز شده است، تاکید کرد: این سند کاملاً مستقل از برجام است و هیچ ارتباطی به برجام ندارد. اینکه همکاری ایران و چین جایگزینی برای برجام است تصوری نابجاست و باید بدانیم این دو، ایونت‌های متفاوتی با راهبردهای متفاوت هستند.

وی در پایان با بیان اینکه جزئیات این اسناد محرمانه است و در دنیا این مسائل باز نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مجلس در جریان این تفاهم نامه و جزئیات مطلوب آن قرار خواهد گرفت، نمایندگان مجلس محتوای برد-برد این سند را درمی‌یابند که به نفع هر دو کشور است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    برجام مرد. اصلاحات مرد
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    ما ۶ سال از مزایای روابط حسنه با چین محروم کردند
  • CA ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    ما به اندازه کافی لیلی به لالای اروپایی ها گذاشتیم فرصت دادیم توافق نمودیم دیگه چکاری بایستی انجام می‌دادیم که با ایران تجارت کنند؟! وقتی نمی‌خوان بدرک اسفل السافلین. در جهان متکثر امروز ایران یعنی چهار راه جهان همواره دارای شریک های مطمئن تجاری هست. وقتی نمی‌خوان برجام رو اجرا کنند ما چرا اجرا کنیم. ما نیاز به شرکای مطمئن و راهبردی دیگه مثل روسیه و چند کشور دیگر قدرتمند و همسو هستیم. این منطقه نیازی به آمریکا ندارد و آمریکا و کشورهای همسویش نمی‌توانند جایی در این منطقه داشته باشند. بخصوص بعضی از این کشورهای اروپایی که از آمریکا بدتر هستند.مردم از این سیاست پشتیبانی میکنند و اجازه نخواهند داد آمریکای جنایتکار نقشی در اقتصاد این منطقه داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس