به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در دوران نهضت اسلامی مناسبت‌های مذهبی همواره محملی برای روشنگری و مبارزه علیه رژیم پهلوی بود. نیمه شعبان یکی از مهم‌ترین این فرصت‌ها بود. چنانکه در سندی، شهربانی قم در خبری با قید "خیلی فوری" مراسم سیاسی مسجد اعظم قم در نیمه شعبان سال 1344 را گزارش می‌کند:

روز گذشته به مناسبت میلاد حضرت حجت عده زیادی زوار از شهرستان‌ها به قم آمده بودند. با جمع زیادی از طلاب جهت اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم تجمع بعد از خاتمه نماز ناگهان عکس قاب شده خمینی را عده‌ای از طلاب بالای منبر برده و به حضار نشان داده شد. سپس چند نفر از طلاب در مدح خمینی اشعاری قرائت نمودند .

بعد سید محمدرضا یاسینی نام به منبر رفته و در اطراف امام زمان مطالب دیگری عنوان نموده و در خاتمه بیانات خود ضمن دادن شعار به سلامتی خمینی مردم را با بیانات تحریک‌آمیز جهت مبارزه دعوت و اشاره نمود که ما واهمه به خود راه نمی‌دهیم کما اینکه خمینی پیروز شد.

فلذا [در] جلسه با مذاکره با ریاست ساواک مصلحت بر این دیده شد برق از کارخانه قطع شود و به همین نحو نیز اقدام [شد.] با توجه به اینکه در حدود پنج هزار نفر طلاب و اشخاص مختلف جمع بودند با این تدابیر ساعت 20 موضوع سخنرانی و تجمع خاتمه یافت. در موقع سخنرانی که نام حضرت حجت برده می‌شود و حاضرین به احترام قیام می‌نمایند مقداری اعلامیه کوچک پلی‌کپی شده پخش گردید.

ضمنا محمدرضا شهرت عربشاهی خادم مسجد که بلندگو را در اختیار طلاب غیر گذارده بود جلب و همچنین رجبعلی لاجورد و رضا رفیقی که در داخل مسجد شعار می‌داده‌اند دستگیر و پرونده به ساواک تحویل و نسبت به تعقیب دو نفر جلب شده و یاسینی تحت پیگرد رونوشت گزارش نهایی و عکس و بیوگرافی متهمین و اعلامیه‌ها پستی تقدیم [می‌گردد.]

ضمنا به موجب اطلاع قرار است عصر امروز نیز در مسجد خان طلاب اجتماع نمایند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس