آشنایی با اندیشکده «بنیاد هریتج» و تاثیر آن بر سیاست‎های دولت‌های آمریکا

بررسی فعالیت اندیشکده‌های آمریکا، واقعیت اهداف و اقدام‌های آنان را آشکار می‌کند.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «بنیاد هریتج»، در فوریه سال ۱۹۷۳ به عنوان اتاق فکری با گرایش‌های محافظه کارانه در «واشنگتن» تاسیس شد.

این اندیشکده که حوزه فعالیتش سیاست عمومی است، به ویژه در دوره‌های ریاست جمهوری جمهوریخواهان نقش مهمی در سیاست گذاری ایفا کرده است.

به گزارش «پولیتیکو، فوربس، نیو ریپابلیک و آتلانتیک»، بنیاد هریتج آمریکا، اندیشکده‌ای که دارایی و درآمدش در سال ۲۰۱۱ به ترتیب بیش از ۱۷۴ و بیش از ۷۲ میلیون دلار برآورد شده بود، نه تنها در سیاستگذاری واشنگتن بلکه در مراقبت‌های بهداشتی و اصلاحات رفاهی آمریکا در ۴۰ سال اخیر تاثیر قابل توجهی داشته است.

بنیاد هریتج چگونه تاسیس شد؟
تاسیس هریتج به دوران اندیشه محافظه کاری دهه ۱۹۷۰ و قبل از انتخاب «رونالد ریگان»، رییس جمهور اسبق آمریکا باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

اندیشکده «چتم هاوس» چه اهدافی را دنبال می‎‌کند؟

از این جهت بود که با ورود ریگان به کاخ سفید، بنیاد هریتج حدود ۲ هزار ایده از سیاست مالیاتی تا بمب افکن‌ها را در مجموعه ۲۰ جلدی به رییس جمهور جدید ارائه داد.

ریگان نیز در نخستین نشست کابینه، این مجموعه ایده‌ها را به تک تک اعضای کابینه ارائه کرد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال نخست ریاست جمهوری ۶۰ درصد این ایده‌ها از عرصه موشکی تا سیاست‌های مالیاتی به نوعی عملی شدند.

رابطه هریتج با دولت‌های مختلف در آمریکا چگونه پیش رفت؟

باید توجه داشت که تاثیرگذاری این بنیاد بر سیاستگذاری محدود به دوره حضور روسای جمهوریخواه در کاخ سفید نمی‌شد؛ اگرچه در این دوران، تاثیرگذاری هریتج شکل واضح تری به خود می‌گرفت.

از جمله روسای جمهور دموکراتی که تحت تاثیر نفوذ هریتج قرار داشت، «بیل کلینتون» بود.

در میان روسای جمهوریخواه نیز دولت‌های «جورج بوش» پدر و «دونالد ترامپ» تاثیرپذیری عمیقی از این بنیاد محافظه کار داشتند.

هریتج در دولت «جورج بوش» پسر با استقبال مواجه نشد و با وجود حضور چند نفر از اعضا و نزدیکانش در دولت، تاثیر چندانی بر سیاستگذاری‌ها نداشت.

بداقبالی هریتج در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری بوش پسر، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما دموکرات ادامه داشت و سبب عصبانیتی شد که این اندیشکده را به برگزاری تظاهرات ضد دولتی سوق داد.

هریتج در ادامه برای مقابله با تکرار مخالفت‌ها با حضور خود در دولت، به تاسیس «Heritage Action» در سال ۲۰۱۰ به عنوان نهاد غیرانتفاعی که می‌تواند آشکارا اقدام سیاسی کند، اقدام کرد.

این رویکرد چنان تند بود که سبب اعتراض برخی از جمهوریخواهان و انتقاد آنان به پیشی گرفتن این اندیشکده از حزب شد.

حوزه‌های فعالیت‌های بنیاد هریتج چه هستند؟

هریتج که عموما در حوزه سیاستگذاری عمومی فعالیت می‌کرد در دهه ۱۹۹۰، وارد حوزه مراقبت‌های بهداشتی شد و ایده خرید بیمه درمانی شخصی را داد؛ هرچند اندک اندک از این ایده فاصله گرفت.

رابطه هریتج و ترامپ چگونه پیش رفت؟

اگرچه چهار دهه از زمان تاسیس بنیاد هریتج به عنوان اندیشکده‌ای محافظه کار می‌گذرد، اما ایده هایش همچنان برای کاخ سفید جذاب است.

با ورود «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا به کاخ سفید، هریتج مانند سایر نهادهای محافظه کار که طیف افرادی مانند «تد کروز» را به خود نزدیک‌تر می‌دیدند، در مقابل ترامپ قرار گرفت و در واقع جنگ داخلی در جبهه جمهوریخواهان آشکار شد.

اما در نهایت برنده نبرد ترامپ و هریتج، بنیاد محافظه کار آمریکایی بود که توانست افراد مورد نظر خود را وارد کابینه کرده و برنامه اش را پیش ببرد.

به اذعان کارشناسان و افراد نزدیک به دولت ترامپ، «با وجود هرج و مرج و آشفتگی در دولت ترامپ، هریتج به یک پیروزی بزرگ استراتژیک دست یافت؛ این مهم در حالی رخ داد که ترامپ ارتباط شخصی با بنیاد نداشت اما هریتج به دلیل داشتن پایگاه قوی در میان جمهوریخواهان و بودجه ۸۰ میلیون دلاری حاصل از کمک‌های جمهوریخواهان ثروتمند، بیش از یک اندیشکده و در قالب شرکتی بازاریاب و تجاری که یک فروشگاه سیاست را نیز اداره می‌کند، وارد عمل شد.»

نتیجه تاثیرپذیری دولت ترامپ از ایده‌های محافظه کارانه را می‌توان در لغو اوباماکِر، قوانین مهاجرتی، گرایش دیوان عالی به سمت ایده‌های راست گرایانه و ... دید.

در واقع پس از چالش اولیه میان ترامپ و هریتج، اثر انگشت این اندیشکده تقریبا بر روی همه سیاست‌های ترامپ از دستور کار اقتصادی تا انتخاب نامزدهای دیوان عالی مشاهده می‌شود. مهم‌ترین مورد در این زمینه، معرفی و انتخاب «مایک پنس»، از افراد نزدیک به هریتج به عنوان معاون ترامپ بود.

این نفوذ تا جایی پیش رفت که برخی، از کارکنان هریتج به عنوان تیم در سایه در دولت ترامپ یاد می‌کردند.

مشارکت هریتج در دولت ترامپ در واقع نقطه عطفی برای این اندیشکده محافظه کار برای بازگشت به عرصه سیاسی واشنگتن است.

رابطه مالی هریتج با دولت‌های آمریکا چگونه است؟

این اندیشکده محافظه کار آمریکایی که در جهت تاثیرگذاری خود در عرصه سیاستگذاری به صرف هزینه‌هایی در تعمیر جاده‌ها و پل‌های آمریکا اقدام می‌کند، در هر دولت آمریکا، بودجه خاصی را از خزانه داری دریافت می‌کند.

اندیشکده محافظه کار هریتج ۴۷ ساله اکنون بر حزب جمهوریخواه این کشور مسلط شده و داستان این اندیشکده با حزب جمهوریخواه درهم آمیخته است.

هریتج در حال حاضر فراتر از یک اندیشکده و فروشگاه عرضه کننده سیاست عمومی است و به عنوان بازوی شبه رسمی دولت و کنگره برای جمهوریخواهان عمل می‌کند.

البته این ریشه دواندن حضور و تاثیر بنیاد هریتج در دولت‌های آمریکایی چندان به مذاق جمهوریخواهان خوش نمی‌آید و در موارد زیادی به بروز اختلاف نظرهای جدی میان طرفین می‌انجامد.

درگیری میان جمهوریخواهان با اعضای اندیشکده، چیز جدیدی نیست و انتظار می‌رود به دلیل تمایل هریتج برای ادامه روند افزایش تاثیر اساسی در سیاست، همچنان ادامه داشته باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس