ظریف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای چینی گفت: رفع تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند زمینه اجرای کامل برجام را فراهم کند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در تهران میزبان «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین بود.وزرای خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو نشستند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه چین، به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و چین اشاره کرد و افزود: البته سابقه روابط دو تمدن بزرگ ایران و چین به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و با امضای نقشه راه برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط دو کشور بیش از پیش مستحکم‌تر خواهد شد.

* چین دوست دوران سختی‌ها

ظریف چین را دوست دوران سختی‌ها خواند و گفت: بر همین اساس ما از مواضع و اقدامات چین در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تشکر و قدردانی می‌کنیم.وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر لزوم عمل ایالات متحده به همه تعهدات برجامی خود اضافه کرد: رفع تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند زمینه اجرای کامل برجام را فراهم کند.

ظریف برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در پکن در سال  ۲۰۲۲ را رویدادی مهم برشمرد و تلاش‌های سیاسی برای کم اهمیت جلوه دادن این رویداد بین‌المللی را رد کرد.

* چین به دنبال ارتقای همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران

 وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این دیدار فرا رسیدن سال نو و نوروز ۱۴۰۰  را تبریک گفت و با اشاره به بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک فیمابین تصریح کرد: روابط دو کشور در حال حاضر به سطح مشارکت راهبردی رسیده و چین به دنبال ارتقای همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: امضای نقشه راه همکاری‌ جامع دو کشور نشان دهنده اراده پکن برای تنظیم روابط در بالاترین سطح ممکن است.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله بعدازظهر امروز (شنبه) در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید.

ظریف: رفع تحریم‌ها علیه ایران، زمینه اجرای کامل برجام را فراهم می‌کند

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.وزیر خارجه چین که بنا به دعوت همتای ایرانی خود و در پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین عصر جمعه (ششم فروردین) وارد تهران شد، صبح امروز (شنبه) به همراه محمدجواد ظریف نمایشگاه اسناد روابط ایران و چین را در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افتتاح کرد.

وی همچنین با علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری دیدار کرد. وانگ یی در دیدار با لاریجانی با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، بر اهمیت همکاری‌ها در چارچوب مشارکت جامع راهبردی تأکید و از نهایی شدن برنامه جامع روابط راهبردی دو کشور ابراز خرسندی کرد و همچنین اظهار داشت که روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر شرایط روز نخواهد بود، بلکه دائمی است و استراتژیک خواهد بود.

لاریجانی نیز در این دیدار تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مستقلا در مورد روابطش با کشورها تصمیم می‌گیرد و مانند برخی کشورها نیست که با یک تلفن تغییر موضع دهند.

وزیر خارجه چین در ادامه دیدارها با مقامات ایرانی با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال ۲۰۲۱  کسری مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته جبران شود، خاطرنشان کرد: علاقه‌مند هستیم چین همچنان به عنوان شریک بزرگ تجاری با ایران باشد و در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

ظریف: رفع تحریم‌ها علیه ایران، زمینه اجرای کامل برجام را فراهم می‌کند

وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار، درخصوص همکاری‌های دوجانبه تهران – پکن گفت: چین همواره برای این موضوع اهمیت زیادی قائل بوده و تلاش کرده برغم برخی مسائل این موضوع در اولویت رابطه با ایران قرار بگیرد.

«وانگ یی» با بیان اینکه چین همواره با زیاده طلبی و تحریم‌های  یکجانبه آمریکا مخالفت کرده و در عرصه بین‌المللی این مخالفت خود را نشان داده است، افزود: فشار حداکثری اقدامی خلاف قانون و ضد بشری است که از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    آقا ما ملت برجام رو نخوایم کیو باید ببینیم ، بی خیال ملت شید
    • محسن CH ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      0 0
      من کاری به برجام و غیر برجام ندارم، اما عزیز دل، مگر جنابعالی سخنگوی ملت هستی که می گویی « ما ملت ... »؟
  • هموطن IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    خدایا چرا اینها تموم نمیشن ...
    • محسن CH ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      0 0
      چرا تموم نمیشن؟ چون اینها با رأی ملت (به رییس جمهور) روی کار اومدن و طبق قانون دورۀ مشخصی دارن. دوره شون که سر بیاد خودبخود و اتوماتیک تموم میشن.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    10 0
    حواستون به نفوذیها باشه که دوباره هزینه به کشور تحمیل نکنن!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    سال 94 روی این سند توافق شده و تازه امروز یعنی پس از 6سال مذاکره پوچ با غربیها درسه ماهه پایانی دولت 8ساله به امضا میرسه!!!!!!! مصداق بارز ترک فعل روحانی ودولت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس