دیدار وزیر خارجه چین با دکتر روحانی

رئیس جمهور روابط با چین را برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و مهم خواند و با اشاره به اراده دو کشور برای همکاری های بلند مدت ، بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها اعم از سیاسی، اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار با " وانگ ایی" وزیر امور خارجه چین، گفت: تهران  و پکن از روابط بسیار خوبی برخوردارند و مواضع مشترک دو کشور در موضوعات بین المللی شاهدی بر سطح مطلوب این روابط است .

روابط با چین برای ایران راهبردی است/ ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به پنجاهمین سالگرد روابط نوین دیپلماتیک بین دوکشور و همچنین همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و چین بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات درزمینه پروژه های مهم  زیرساختی و توسعه ای تاکید کرد.

خروج آمریکا از برجام اقدامی خلاف قواعد بین‌المللی بود

رئیس جمهورهمچنین با قدردانی از مواضع پکن در حمایت از ایران در مجامع بین المللی از جمله موضوع برجام و مقابله با یکجانبه گرایی و زیاده خواهی آمریکا و محکومیت تحریم های این کشور علیه ایران، اظهار داشت: همکاری های دو کشور برای اجرای برجام و عمل به تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی بسیار مهم و می تواند موجب تغییر شرایط فعلی برجام شود.

روابط با چین برای ایران راهبردی است/ ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام

دکتر روحانی در ادامه با تأکید بر تلاش همه جانبه برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه با اشاره به طرح صلح هرمز ارائه شده از سوی ایران برای تحقق این هدف، عامل اصلی بی ثباتی در منطقه را حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه دانست و اقدامات مداخله جویانه آمریکایی ها در منطقه را محکوم کرد.

روابط با چین برای ایران راهبردی است/ ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام

رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و چین برغم تحریم های آمریکا و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، افزایش همکاری  بخش های خصوصی دو کشور را موجب تقویت مناسبات اقتصادی دانست.

دکتر روحانی با بیان اینکه در این سفر سندی امضاء خواهد شد که چشم‌ انداز رابطه ۲۵ ساله ایران و چین را روشن و مشخص می‌کند، اظهار داشت: در خصوص واکسن کرونا افزایش همکاری های دو کشور ضروری است و خواهان تهیه و تأمین واکسن بیشتری از چین هستیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موفقیت های دو کشور در امر مقابله با ویروس کرونا از جمله تولید واکسن برای مهار این پاندمی خطرناک، همکاری و به اشتراک گذاشتن تجربیات در این زمینه بویژه همکاری در زمینه تولید واکسن مشترک را مورد تاکید قرارداد.

دکتر روحانی با ابراز امیدواری به اینکه در سال ۲۰۲۱ کسری مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته جبران شود، خاطرنشان کرد: علاقمند هستیم چین همچنان به عنوان شریک بزرگ تجاری با ایران باشد و در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه چین: فشار حداکثری به ایران اقدامی خلاف قانون و ضدبشری است

وزیر امور خارجه چین نیز دراین دیدار، درخصوص همکاری‌های دوجانبه تهران – پکن گفت: چین همواره برای این موضوع اهمیت زیادی قایل بوده و تلاش کرده برغم برخی مسایل این موضوع در اولویت رابطه با ایران قرار بگیرد.

روابط با چین برای ایران راهبردی است/ ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام

"وانگ ائی" با بیان اینکه چین همواره با زیاده طلبی و تحریم های  یکجانبه آمریکا مخالفت کرده و در عرصه بین المللی این مخالفت خود را نشان داده است، افزود: فشار حداکثری اقدامی خلاف قانون و ضد بشری است که از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست.

آمریکا باید تحریم‌های اعلام شده علیه ایران را لغو کند و به برجام بازگردد

وزیر امور خارجه چین از برجام به عنوان یک سند چند وجهی که دستاورد چند جانبه گرایی است، نام برد و گفت:باید دقیقاً به برجام عمل شود و مورد استناد همه کشورهای دخیل در آن باشد.

وانگ ائی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام یک اقدام خلاف قواعد بین‌المللی بوده است، گفت: آمریکایی‌ ها در دولت جدید می‌خواهند در این سیاست تجدید نظر کنند و به برجام برگردند، چین نیز از این اقدام آنان استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه چین مواضع این کشور را روشن و شفاف خواند و اظهار داشت:اعتقاد داریم حفظ برجام، حفظ چندجانبه‌گرایی و حفظ قواعد و قوانین بین‌المللی است و آمریکایی می‌بایست تحریم‌های اعلام شده علیه ایران را لغو کند، به برجام برگردد و همچنین با تامل در   اشتباه خود، تعهد بدهد که در آینده چنین اقداماتی را در پیش نگیرد.

روابط با چین برای ایران راهبردی است/ ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام

وانگ ائی همچنین با بیان اینکه چین از امنیت و صلح و ثبات در منطقه استقبال می‌کند، حمایت کشورش را از "طرح صلح هرمز" ارائه شده از سوی ایران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه اعلام کرد.

وزیر امور خارجه چین، دخالت‌های آمریکا و قدرت‌های خارجی در منطقه را موجب آشفتگی و ناامنی در منطقه دانست و افزود: باید راه‌حل‌های سازنده و مورد قبول همه کشورهای منطقه در این خصوص مد نظر قرار گیرد.

روابط با چین برای ایران راهبردی است/ ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام

وانگ ائی درخصوص مقابله با بیماری کووید ۱۹ و واکسن کرونا نیز گفت:  چین در تأمین واکسن کرونا در کنار ایران خواهد بود و قطعاً در این خصوص با ایران همکاری مؤثر خواهد کرد و با توجه به اینکه واکسن کرونا یک محصول عمومی بین‌المللی و بهداشتی است و تأمین و ارایه آن به ایران باید به عنوان یک اقدام بشردوستانه تلقی شود.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: براساس توافقات به عمل آمده در آینده، مقدار بیشتری از واکسن کرونا را در اختیار ایران قرار خواهیم داد و ایران در اولویت ما برای ارایه واکسن است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    12 8
    همين دلواپسايي كه مملكت رو وابسته به چين كردن ازش دفاع ميكنن سه سال ديگه ميان ميگن ما قرارداد نبستيم دولت فاسد اصلاحطلب بست!!!!!!! ديدم كه ميگم
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 2
      خوب چرا این دولت زیر بار رفت؟ پس بدون اینی که میگی نیست!!!!!!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    7 4
    روحانی این قرارداد را خیلی دیر امضا کرد. اگر چند سال قبل امضا کرده بود نا الان ۳۵ ملیون خانه‌ی جدید در کشور داشتیم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 0
    برجام خسارت محض خودش عامل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است راه حل نیست
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 3
    ۷ سال این قرارداد رو معطل کردین و در چند ماه آخر و اونم به ناچار امضا کردین!؟؟؟ خدا و قانون از سر خیانتهاشون نگذره!!!!!
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      0 1
      واقعاااااااااا
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 2
    برجام ۲ امضا شد
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    1 0
    7 سال کشور، اقتصاد و مردم معطل لبخند #برجام کردید؛ چیزی که هزار بار از طرف غرب تجربه شده بود و باز هم تجربه شد.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 0
    ظهار داشت: همکاری های دو کشور برای اجرای برجام و عمل به تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی بسیار مهم و می تواند موجب تغییر شرایط فعلی برجام شود....دو خط در مورد روابط اقتصادی با چین ! وبعد صدر وذیلش همش در مورد برجام ........... زدن ! بهتر ازین نمیتونست نشون بده که راضی نیست !
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    حسن جان یه چیزی نگو بایدن ناراحت بشه
  • DE ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    روابط با چین برای ایران راهبردی است ولی روابط امریکا برای ما خیلی راهبردی تره به جان جان کریه راس میگم / ضرورت استمرار همکاری های دو کشور برای اجرای برجام خوبه .البته ما برجام را برای دولت بعدی میخواهیم ها دیدید که ما بدون برجام هم دوره 8 ساله مون تموم شد رفت. ما ثابت کردیم بدون برجام هم میشه .به ما که بد نگذشت./ چی میگی ملت بیچاره شدند اقتصاد و تولید و کارها و فعالیت ها همه خوابیدند .هیسسس یواش از خواب میپرن . ساکت.
  • سید فروزان CH ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 3
    ساعت خواب . سندی که بابد چندین سال پیش امضا میشد ، در اثر غربگدایی و بی توجهی به چین ، انجام نشد حال که در حال رفتن هستی و تلاش مجلس جدید و دوستداران نظام باعث انحام این قرارداد ، طبق معمول تلاش دیگران را میخواهی به نام خودت ثبت کنی ، مثل ستاره خلیج فارس
  • کاربرجدید IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    0 0
    رنگ ماسک در دیپلماسی معنایی داره؟ چرا ظریف از یک رنگ متفاوت و سیاه استفاده می کنه؟ ارتباطی بین رنگ ماسک ظریف و بایدن هست؟
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    2 0
    آیا کشوری هست که با چین قرارداد بلند مدت بسته باشد و آن کشور ترقی کرده باشد. تجربه ناموفق مثل کامبوج. امیدوارم که اوضاع اقتصادی ملت رو کسی در این کشور درک کند.
  • حسين IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    0 0
    انشاالله كه سند امضا شده براي پيشرفت مردم خوب باشد . اگر چين صداقت خود را مي خواهد نشان دهد چرا 12 ميليارد دلار خود را به ايران از بابت فروش نفت به ايران نمي دهد
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 0
    ارتبطاطات اقتصادی و مقاوله نامه ها و قرار دادهای ایران و چین و ایران و روسیه از نظر ایران راهبردی و استراتژیک هستند نه از نظر چین و روسیه چین و روسیه هیچگاه به ایران بعنوان یک شریک استراتژیک نگاه نکرده اند و نخواهند کرد آنان نیز همچون سایر کشورها و چه بسا بسیار بیشتر از سایرین خلقیات و ارزش های مردم ایران را می شناسند ایرانیها هیچ گاه در طول تاریخ نخواسته اند زیر بار هیچ کشوری بروند در بسیاری از مواقع هم نتوانسته اند به نتایج خوبی برسند چه که : 1- نظام بین الملل را در برهه نشناخته اند و گاهاً عاطفی رفتار نموده اند 2- غرور بی جا داشته اند - تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی . همین چین تا بعد از جنگ جهانی دوم نان و آب برای خوردن مردم نداشتند اما این کشور دست به دست هم دادند و امروز یک میلیارد و چند صد میلیون نفر روز به روز بهتر از روزهای قبل به پیش می روند ایرانیها هیچگاه زیر بار دول اروپایی و آمریکا هم نرفته اند زیر یوغ روسیه هم نرفته اند اما ما نتوانسته ایم از فرصت جمهوری اسلامی هم استفاده کنیم چرا که جمهوری اسلامی فرصتی بوده و هست برای استقلال استقلال هم قهر با جهان نیست بلکه استقلال یعنی با همه مراوده داشتن اما کسی را شریک استراتژیک ندانستن ایران باید از همه ی ظرفیتها برای تبدیل شدن به یک هژمون و قدرت منطقه ایی استفاده کند قدرت منطقه ای بودن هم به معنای جنگ نظامی صرف نیست قبل از هر چیز تبدیل شدن به یک قدرت علمی و بعد اقتصادی و بعد اجتماعی و بعد نظامی است یعنی قدرت نظامی در بعد چهارم مولفه های قدرت جای دارد ما هم اکنون در برخی مولفه ها به ویژه نظامی جلو هستیم باید بقیه مولفه ها در بعدهای خود به سرعت به جایگاه خود برسند سردار سلامی در چند روز گذشته به این مولفه ها توجه داشته اند و واقعاً این مولفه ها و حفره های آنها سریعاً باید پر شوند جای درنگ نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس