کد خبر 1196483
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
ویژگی شخصیتی

بهار فرصتی مناسب برای انسان هاست که می‌توانند از آن برای ایجاد و بهبود روابط اجتماعی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

به گزارش مشرق، تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای خانواده هاست که بتوانند لحظه های خوبی را در کنار یکدیگر سپری کنند و اگر مشکلی در روابط عاطفی آن ها وجود دارد در این ایام، روابط خود را به بهترین شکل ترمیم کنند.

راحیل شمسایی، روانشناس، در رابطه با فراهم کردن روابط سالم میان  اعضای خانواده در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: ابتدا، باید فضای یکدیگر در خانواده را تعریف کنیم، چراکه ما در خانواده ۴ فضا داریم که یکی از این فضاها شامل فضای مشترک همه اعضای خانواده است و یک فعالیت دسته‌ جمعی مانند تماشای تلویزیون و بازی‌های خانوادگی را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

شخصیت شناسی افراد با استفاده از گلها

وی بیان کرد: دومین فضای موجود در خانواده، فضای فعالیت مشترک بچه‌ها با یکدیگر است که در این فعالیت‌ها، هر کدام از بچه‌ها با یکدیگر به فعالیت می‌پردازند. به عنوان مثال؛ با یکدیگر بازی می‌کنند و یا تکالیفشان را انجام می‌دهند که باید توجه کرد که این تکالیف حتما باید مشخص باشند و در این میان، زمانی که کودکان به فعالیت‌های خود می‌پردازند، زن و شوهر نیز یک فضای خصوصی برای یکدیگر دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه فضای دو نفره زن و شوهر به معنای داشتن فعالیت مشترک با یکدیگر است، تصریح کرد: فعالیت‌هایی که زن و شوهر می‌توانند به صورت مشترک با یکدیگر انجام ‌دهند شامل قدم زدن با هم، تماشای فیلم به صورت دو نفره و ... است.

/////////

شمسایی گفت: فضای دیگری که بین اعضای خانواده وجود دارد، فضای فعالیت هر یک از والدین با بچه‌ها است و به این ترتیب، والد دیگری که با بچه‌ها فعالیت  نمی‌کند وارد فضای خصوصی خود می‌شود که در این صورت می‌توان گفت که چهارمین فضای خانواده‌ها، فضای خصوصی هر فرد برای خودش است و در این فضا، هر شخصی می‌تواند هر کاری را مانند چک کردن شبکه اجتماعی، کتاب خواندن، تماس گرفتن با دوستان و یا کارهای دیگری که مرتبط با حریم شخصی خود است را انجام دهد که در این میان، هر فرد باید به فضای خصوصی دیگری احترام بگذارد و مهم‌ترین چیز، مشخص کردن این فضاها است که هر روز، تمامی اعضای خانواده باید آن را در زندگی خود رعایت کنند.

وی با اشاره به یکی دیگر از مسائل تأثیرگذار بر روابط بین افراد در ایام تعطیلات ادامه داد: مسئله دیگری که می‌تواند بر زندگی تأثیرگذار باشد، قابل پیش‌بینی بودن آن است که باید توجه داشت که تعطیلات به معنای بی نظمی نیست، یعنی باید هر کاری را در ساعتی که در نظر گرفته‌ایم، انجام دهیم و نظم کارهای روزمره ما نباید برهم بخورد، زیرا ذهن ما در مقابل مسائل غیرقابل پیش‌بینی دچار نگرانی و اضطراب می‌شود. بنابراین، باید تلاش کرد که  در شرایط مختلف زندگی، نظم را برقرار و حفظ کرد. 

این روانشناس افزود: مسئله دیگری که می‌تواند در روابط اعضای خانواده در ایام تعطیلات اثرگذار باشد، توجه کمتر به مسائل جزئی است، چرا که وقتی اعضای خانواده با هم هستند بسیاری از نقص‌های یکدیگر را می‌بینند و به طور ناخودآگاه، توجه‌ به این موارد بیشتر می‌شود، اما اعضای خانواده باید مراقب باشند که خود را کنترل کرده و سعی کنند به مسائل کوچک و جزئی حساس نشوند و حتی در برخی از موارد، خود را به ندیدن مسائل بی اهمیت بزنند و راحت‌ از کنار این مسائل رد شوند.

شمسایی با اشاره به تلاش برای بهتر کردن روابط اعضای خانواده در ایام عید گفت: تعطیلات نوروزی ایامی است که اعضای خانواده‌ها وقت بیشتری برای گذراندن و تعامل مناسب با یکدیگر دارند و سرشان خلوت‌تر است و می‌توانند اوقات خوشی را با یکدیگر بگذرانند اما از طرفی دیگر، به دلیل با هم بودنشان در مدت زمان بیشتری در مقایسه با دیگر ایام سال، ممکن است اصطکاک بیشتری با اعضای خانواده داشته باشند، چون به طور دائم با آن‌ها ارتباط دارند. بنابراین،  باید در این ایام، از لحظه لحظه با هم بودنشان استفاده کنند تا با اعضای خانواده کمتر دچار تنش شوند.

وی تاکید کرد: حال بهتر است با تغییر سال، روابط، رفتار، منش و اخلاق خود را بهتر کنیم که ایام عید بهترین فرصت برای این منظور است تا انسان، سال جدید را با حس و حال جدید و روابط خوب شروع کند و  با کار کردن روی روابط، می‌توان روزهای بعد از تعطیلات را نیز به بهترین شکل و با تعاملی خوب و مفید و همچنین، حال بهتری سپری کرد.

/////////

این روانشناس تصریح کرد: هیچکس قرار نیست در روابط و تعامل های غلط خود باقی بماند و تسلیم آن ها شود. بنابراین، اگر راهی اشتباه پیموده شده است، نیازی نیست که این راه ادامه پیدا کند و می‌توان راه‌های دیگر را امتحان کرد.

شمسایی در پایان، با اشاره به غنیمت شمردن بهار برای تغییر روابط و رفتار خود خاطرنشان کرد: بهار، فصل تغییرات است و چه بهتر که انسان‌ها هم همراه با این فصل، تغییر مطلوبی کنند و اگر در مسیر رابطه برقرار کردن با دیگران موفق نبوده‌اند، در این بهار کمی تغییر کنند و روش‌های ارتباط برقرار کردن با دیگران را یاد بگیرند و ایام عید را برای این منظور از دست ندهند، چرا که  بهترین فرصت برای ایجاد این تغییرات است.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس