کد خبر 1196334
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی آمریکا به فارسی سخنان برنی سندرز سناتور آمریکایی را منتشر کرد که گفته بود: من طی یک‌ساله گذشته به سرتاسر این کشور سفرکرده و با خانواده‌های بسیاری از مهاجران، به‌خصوص خانواده‌های لاتین تبار سخن گفته‌ام. با شنیدن داستان‌هایی از مبارزات، پیروزی‌ها، شکست‌ها و آرزوهای شیرین آن‌ها عمیقاً متأثر شده‌ام، و ترس و ناراحتی که زندگی بسیاری از آن‌ها را در برگرفته مرا غمگین کرده است.  

امروزه بیش از ۱۱ میلیون مهاجر در کشور ما به‌صورت پنهانی زندگی می‌کنند که حدود ۸۵ درصد آن‌ها برای مدت بیش از ۵ سال و یا حتی دهه‌ها در ایالات‌متحده ساکن بوده‌اند. اکثریت مهاجران افراد قانونمندی هستند که از کشورهای مختلف جهان و به دلایل متفاوتی به آمریکا آمده‌اند.

مهاجران در جامعه ما جای گرفته و مانند نخ‌هایی در تاروپود جامعه و اقتصاد آمریکا بافته‌شده‌اند به‌گونه‌ای که عدم حضورشان به ایالات‌متحده ضربه خواهد زد چراکه آن‌ها در مشاغل سخت و با حقوق بسیار پایین کار می‌کنند.

برای مثال بدون مهاجران کشاورزی ایالات‌متحده از هم خواهد پاشید چراکه از طرفی با افزایش شدید و ناگهانی قیمت‌ها و از طرف دیگر کاهش تنوع محصول مواجه خواهیم شد. همچنین آن‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از جوامعی که در آن ساکن هستند می‌باشند چراکه برای کار در کتابخانه‌ها داوطلب می‌شوند، در مدارس PAT (parent-teacher association) خدمت می‌کنند و فرزندان خود را به کلاس‌های بسکتبال و فوتبال می‌فرستند.

امروزه این خانواده‌ها به‌اجبار در ترس و وحشت احتمال آشکار شدن وضعیت مهاجرتشان و عواقب پس از آن زندگی می‌کنند و تهدید اخراج شدن از آمریکا دغدغه ذهنی همیشگی آن‌هاست. من هیچ‌گاه داستان‌هایی را که در سفرهای انتخاباتی از ماجراهای غمگین کننده زندگی آن‌ها شنیده‌ام فراموش نخواهم کرد.

در شهر فینیکس، پایتخت ایالت آریزونا (Phoenix, Arizona) گروهی از دانش آموزان دبیرستانی همراه با اشک جاری بر روی گونه‌های خود برای من شرح می‌دادند که چگونه همیشه وحشت دارند هنگام بازگشت به خانه متوجه شوند پدر یا مادرشان بازداشت و به احتمال زیاد از کشور اخراج شده است.

این در حالی است که برای برخی هیچ اهمیتی ندارد این دانش آموزان در ایالات‌متحده به دنیا آمده و یک شهروند آمریکایی برخوردار از حقوق شهروندی هستند، حتی اگر والدین آن‌ها این‌چنین نباشند. این کودکان پیوسته با ترس از فروپاشی خانواده خود، روزها را می‌گذرانند و باوجوداینکه نباید هیچ کودک و بزرگ‌سالی در سرتاسر جهان در چنین شرایطی زندگی کند امروزه در آمریکا میلیون‌ها نفر به خاطر قرار گرفتن در این وضعیت در رنج و عذاب هستند.  

من با مرد جوانی که در ارتش ایالات‌متحده آمریکا خدمت کرده بود سخن گفتم. او به من گفت زمانی که در حال خدمت تمام وقت در ارتش آمریکا بوده، همسرش را از کشور اخراج کرده‌اند و این بدترین راه برای تشکر از کسی است که برای دفاع از آمریکا داوطلبانه جان خود را به خطر می‌اندازد.

سوء استفاده کارفرمایان از ترس و وحشت مهاجران غیرقانونی

بنا بر اطلاعات مؤسسه مالیات و سیاست اقتصادی(Institute on Taxation and Economic Policy) مهاجران در مجموع سالانه حدود ۶/ ۱۱ میلیارد دلار به‌عنوان مالیات‌های ایالتی و محلی می‌پردازند که شامل مالیات بر مستغلات، مالیات بر درآمد، مالیات بنزین در پمپ‌های بنزین و مالیات‌های غیرمستقیم هنگام خرید کالا می‌شود.

علاوه بر این‌ها این مؤسسه تخمین می‌زند مهاجران غیرقانونی به‌طور متوسط حدود ۸ درصد از درآمدهای خود را برای مالیات‌های مختلف پرداخت می‌کنند درحالی‌که این عدد برای یک درصد طبقه مرفه آمریکا حدود ۲/۵ درصد می‌باشد. تقریباً نیمی از کارگران غیرقانونی مالیات بر درآمد مربوط به دولت فدرال را نیز پرداخت می‌کنند و سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار به صندوق تأمین اجتماعی می‌پردازند اما ازآنجایی‌که به‌صورت پنهانی و غیرمجاز کار می‌کنند هیچ‌گاه از منافع پرداخت این مالیات‌ها بهره‌مند نخواهند شد.

آن‌ها به‌وسیله بسیاری از قانون‌های کار و آئین‌نامه‌هایی که سایر کارگران را پوشش می‌دهد، حمایت نمی‌شوند به همین دلیل در شرایط نامساعد کاری به خاطر ترس از اخراج شدن یا افشا شدن وضعیت اقامتشان، اعتراضی نمی‌کنند، اگر مورد تعرض قرار گیرند توانایی شکایت ندارند، اگر مجبور شوند برای مدت‌زمان طولانی و غیرمنطقی کار کنند یا هنگام پرداخت دستمزد فریب بخورند جایی برای مراجعه کردن و گرفتن حق خود ندارند. آن‌ها همچنین باید رؤیای ایجاد یک اتحادیه برای دفاع از حقوق خود در جهت زندگی بهتر را فراموش کنند. با این وجود به نظر شما چه کسی بیش‌ترین نفع را از اوضاع مهاجران غیرقانونی می‌برد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    مشرق از من می‌شنوی به سندرز تابعیت ایرانی بده ... به درد ریاست جمهوری میخوره. یه تار موی او به صد تا مثل ... می ارزه. به امثال سندرز خیلی محتاجیم.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 0
    آمریکا حکومت فراعنه را با اعراب جاهلیت ترکیب کرده چون اولی فقط پسران را حذف می‌کرد و دومی فقط دختران را ولی جاهلیت مدرن موجودیت یک قوم را نابود می‌کند همسر فردی که سال‌ها در ارتش کشورشان خدمت کرده را از کشور بیرون کرده
  • CA ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    ولی اینکه هر کسی با یک برگه دریافت پول از مددکاری اجتماعی بتونه رای بده نشون از کشاورزی سیاسی بیشتر داره تا کشاورزی واقعی!
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    خنده‌دارترین قوانین این هست که خود شخص به دلیل تولد شهروندی گرفته ولی پدر و مادرش بعد از مدرسه رفتن بچه هنوز شهروندی نگرفتند و ممکن هست یک شبه به کشورشان برگردانده شوند و دانش آموز بلاتکلیف باقی بماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس