کد خبر 1196256
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی برای گندم/ قیمت پیشنهادی ۶ هزار تومان

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به برگزاری جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم بعد از تعطیلات نوروزی گفت: بر اساس هزینه های تولید قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۶ هزار تومان باشد.

به گزارش مشرق، محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: قیمت ۴۰۰۰ تومانی را  دولت در مهر ماه برای خرید تضمینی گندم مشخص کرد اما درجلسه شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی بارها درباره این موضوع بحث شد که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید این قیمت نیازمند اصلاح است.

بیشتر بخوانید

نرخ عادلانه خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان است

قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۵ هزار و ۲۰۰ تومان

ارز ترجیحی حذف شود قیمت خرید گندم بیشتر می‌شود

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز خود بر لزوم اصلاح قیمت گندم بر اساس هزینه‌های تولید تاکید داشت، اما به نظر می رسد که وی نیز تحت تاثیر فشار دولت نتوانسته این نرخ را اصلاح کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به ابلاغ خرید تضمینی گندم با قیمت ۴ هزار تومان گفت: این قیمت منطقی نیست زیرا در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم جو که همیشه ارزان تر از گندم است،  ۵۵۰۰ تومان و گندم نیز بیشتر از ۵۰۰۰ خرید و فروش می شود.

وی افزود: در حال حاضر گندم  بالاتر از قمیت مصوب توسط کارخانجات برای تولید بیسکوئیت و نان و حتی توسط دامداران برای مصرف به عنوان خوراک دام خریداری و استفاده می شود زیرا از قیمت جو نیز پایین تر است.

قیمت ۹ هزار تومانی گندم در کشور های همسایه

ملک زاده با بیان اینکه گندم در کشور های همسایه در حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شود اظهار داشت: هر کسی محصول کشاورز را بالاتر بخرد حتما به آن می فروشند و نرخ ۴ هزار تومان برای آنها به صرفه نیست.

احتمال قاچاق گندم

وی تصریح کرد: خرید تضمینی به قیمت ۴۰۰۰ تومان باعث قاچاق و خروج غیر قانونی گندم از مرز ها می‌شود؛ اگر این قیمت اصلاح نشود و نزدیک به قیمت واقعی نباشد، دولت حتی شاید نتواند ۴۰ تا ۵۰ درصد گندم مورد نیاز خود برای خبازی ها را خریداری کنند.

ملک زاده گفت: سال گذشته نیز درحالی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شد که حدود ۱۴ میلیون تن  تولید شده بود و مابقی تولید توسط دلال ها و دامداری ها خریداری شد و بخشی از آن نیز به خارج کشور  قاچاق شد؛ همچنین بخشی از این گندم نیز در انبار و سیلو ها نگه داشته شده است.

قیمت پیشنهادی ۶ هزار تومان

وی تاکید کرد: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های تولید مانند کود، سم و بذر و  ماشین آلات کشاورزی باید قیمت گندم نیز تغییر می‌کرد.

 رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: با توجه به هزینه های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم نباید از شش هزار تومان کمتر باشد زیرا تولید در آن شرایط  مقرون به صرفه نیست.

تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی برای گندم

وی با اشاره به اینکه،  مقرر شده بعد از تعطیلات جلسه ای درباره قیمت گندم در شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی برگزار شود گفت:درباره این موضوع  با وزیر جهاد کشاورزی صحبت و  مقرر شد در این باره با دولت صحبت کند؛ باتوجه به اینکه بودجه بسته شده است برای اصلاح و  اضافه کردن قیمت گندم باید رای روسای سه قوه کسب شود.  

وی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی قیمت ۴ هزار تومان برای خرید تضمینی ابلاغ کرده است اظهار داشت: در صورتی که کشاورزان گندم را با همان قیمت ۴۰۰۰ تومان به دولت بفروشند اما بعد قیمت گندم افزایش یابد، بر اساس قانون خرید تضمنی گندم  ما به التقاوت آن به کشاورزان پرداخت می شود.

ملک زاده گفت: در سال های قبل نیز این اتقاق افتاد و بعد از  تجدید نظر قیمت خرید تضمینی گندم مابقی آن بعدا  به حساب کشاورزان ریخته شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 1
    مسوولین محترم لطفا از خواب بیدار شوید و قبل از شروع برداشت گندم و قاچاق آن به کشورهای همسایه به جهت پایین بودن قیمت آن و بی ارزش شدن پول ملی در چند سال گذشته و ارزشمندی پول کشورهای همسایه ،قیمت واقعی و متناسب با کشورهای همسایه را تصویب کرده و اعلام کنید.در این وضعیت ارز شایسته نیست که گندم ما به عراق قاچاق بشه و شما جهت واردات گندم ارز خزانه را پرداخت کنید.اگه قیمت گندم واقعی شود نیازی به واردات نیست.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    به به افزایش 50 درصدی و ... تورم 100درصدی قیمت نان و سایر اقلام و .... و افزایش 25 درصدی حقوق ها ... الفاتحه
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 0
      مثل اینکه تو باغ نیستی هزینه‌های تولید سربه فلک کشیده قیمت خرید کود سفید از کیسه ۶۰هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان رسیده و کود سیاه از ۱۰۰ هزارتومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده سم علف هرز از کیلویی ۵۰ تومان شده ۳۰۰ تومان به ولله روحانی کشاورزی ایران را نابود کرد و رفت
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    تو این گرونی ها گندم چهار تومن؟!!!فقط در حق کشاورز اجحاف میکنن.فقط به اینا میتونن زور بگن.یه سم بخوای بگیری دو میلیون باید پول بدی..کود پنجاه تومنی شده دویست و پنجاه.واسه یک هکتار چهارتومن تا الان خرج کردم .چیزی برامون نمیمونه بخدا .چیکار کنیم .چیکار کنیم خدایا...میریم گندم واسه دام بخریم شیش تومن دلال میدن.چی بگیم .چیکار کنیم ...چیکار کنیممممم
  • کشاورز IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    واقعا دارن به کشاورز ظلم میکنن گندم اگه ۸تومان بشه تا کشاورز یه چیزی براش اضافه بشه سم آتلا نتیس آلمانی شده ۱ملیون تومان کود دی آمونیوم شده ۶۰۰تومان انشاءالله خیر نبینید
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    کشورهای دیگه اگرقیمت گندم9هزارتومان هست-درآمد وقدرت خریدشون هم تا10برابر بیشتر هم هست
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    1 0
    کشورهای دیگه اگرقیمت گندم9هزارتومان هست-درآمد وقدرت خریدشون هم تا10برابر بیشتر هم هست
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 0
    خوراک دام شده ده هزار و بیشتر... گندم دام و جو برای دام شده هفت هزار تومن...آخه چطوری قبمت گذاری میکنن گندم را
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    سلام وعرض ادب در حالی که جو کیلو۷۰۰۰۰ریال ریال بین کشاورز و دامدار معامله صورت میگیرد بقیشو خودتان قضاوت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس