به «بلینکن» گفتم خرید اس- ۴۰۰ به پایان رسیده است

وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل تصریح کرد: در دیدار با «بلینکن»، به وی گفتم که آنکارا خرید اس- ۴۰۰ را به پایان رسانده است.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل پایتخت بلژیک اعلام کرد: ترکیه برای برگزاری کنفرانس صلح افغانستان در طول ماه آوریل در شهر استانبول آماده است.

بیشتر بخوانید

موضع دولت بایدن درباره خرید اس-۴۰۰ توسط ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: خواستار یک بستر جایگزین برای دوحه نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم یک جلسه حمایتی برگزار کنیم.

مولود چاووش‌اوغلو با تاکید بر اینکه کشورش منتظر امضاء یادداشت تفاهمی میان دولت افغانستان و طالبان است، افزود: در این راستا با طرف‌ها گفتگو می‌کنیم. «سدات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه نیز دو هفته پیش در دوحه پایتخت قطر حضور داشت و با رهبران طالبان به ویژه ملا برادر دیدار کرده است. می‌خواهیم از طریق دیدار با تمام طرف‌ها به زودی تاریخ برگزاری کنفرانس را مشخص کنیم.

وزیر خارجه ترکیه از سوی دیگر درباره دیدار خود با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل تأکید کرد: با همتای آمریکایی خود در زمینه انجام یک جلسه گسترده‌تر در ترکیه یا ایالات متحده توافق کردیم.

وی همچنین درباره خرید سامانه اس -۴۰۰ ساخت روسیه از سوی ترکیه نیز گفت: بار دیگر تاکید کردم که فرایند خرید این سامانه به پایان رسیده است.

این در حالیست که وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور از ترکیه می خواهد تا استفاده از سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ ساخت روسیه را کنار بگذارد و با سیستم دفاع هوایی این کشور همکاری نکند.

درخواست وزیر خارجه آمریکا پس از نشست امروز وی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه ای اش در بروکسل مطرح شده است.

ترکیه: خرید اس- ۴۰۰ به پایان رسیده است

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی وی امروز چهارشنبه طی دیداری در بروکسل پایتخت بلژیک بر اهمیت هم‌پیمانی دو کشور تاکید کردند.

طرفین در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه آنکارا و واشنگتن، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سوریه، لیبی، مدیترانه شرقی و سامانه دفاعی اس -۴۰۰ بحث و رایزنی کردند.

گفتنی است که این دیدار در حاشیه نشست وزرای امور خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» صورت گرفته و نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به شمار می‌رود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس