گمرک نمایه

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت مبارزه با دلالی، سوداگری و قاچاق را گام دیگری در مسیر پشتیبانی از تولید دانست و گفت: عملکرد مسئولان در مبارزه با قاچاق قابل قبول نیست.

به گزارش مشرق، محمد هاشمی، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» توسط تمامی سطوح کشور را ضروری دانست و در تبیین بیانات مقام معظم رهبری گفت: همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند، نبود یا کمبود سرمایه از جمله موانع مهم تولید است. تولید ابزاری دارد و مهم‌ترین ابزارش سرمایه است. ممکن است ایده، نیروی کار و حتی مواد اولیه باشد اما اگر سرمایه نباشد بخش زیادی از کار لنگ خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

خروج غیرقانونی کالا از کشور در پوشش ترانزیت، مصداق قاچاق سازمان یافته است

هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت عنصر سرمایه در تولید، به بیان مسیرهای جذب سرمایه و موانع آن پرداخت و اظهار کرد: سرمایه تولید معمولا از سه طریق جذب می شود؛ اول دولت، که در این مدت به دلیل تحریم ها و عدم امکان فروش نفت سرمایه آنچنانی برای بخش تولید در دست نداشت. دوم بخش خصوصی که متاسفانه بخش خصوصیِ قدرتمندی در اختیار عرصه تولید برای سرمایه گذاری نیست. دوم جذب سرمایه خارجی است که با توجه به مسائلی که در حوزه بین الملل با آن دست و پنجه نرم می کنیم جذب سرمایه از این طریق نیز چندان مقدور و میسر نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به موانعی که نام برده شد، ضروری است راهکاری برای جذب سرمایه در جهت جهش تولید پیدا کنیم.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری درباره آسیب قاچاق و اهمیت مبارزه با آن بیان کرد: قاچاق کالا و استفاه از کالای خارجی مانع بزرگی بر مسیر تولید است، اینکه نمونه ارزان‌تر و مشابه کالایی که در داخل تولید می شود را از کشورهای دیگر وارد می کنند، ضربه بزرگی برای تولید داخلی است که اجازه نمی دهد کالای داخلی، بازار فروش را در دست بگیرد.

هاشمی مبارزه با دلالی، سوداگری و قاچاق را گام دیگری در مسیر حمایت از تولید دانست و گفت: قاچاق عمده کالا با تریلی و در حجم بالا انجام می‌شود و چیزی نیست که در جیب کسی پنهان شود و قابل تشخیص و شناسایی نباشد. مرزبانی های کشور باید مرزهای کشور را تحکیم کنند و اجازه ورود این حجم از کالای خارجی و قاچاق را ندهند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کالای ایرانی در دوبخش عملی و فرهنگی باید مورد توجه مردم و همه نهادها قرار بگیرد، اظهار کرد: متاسفانه بخشی از مردم به خرید کالای خارجی و ترجیح آن به تولید داخلی عادت کرده اند. این موضوع باید با برنامه های مختلف در ابعاد فرهنگی اصلاح شود، صدا و سیما وظیفه مهمی در این زمینه بر عهده دارد.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان عملکرد نهادهای مختلف مسئول را در زمینه مبارزه با قاچاق غیرقابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق علاوه بر دولت برعهده دو قوه دیگر، نیروهای امنیتی، نیروهای نظامی و سپاه پاسداران هم هست که همه با هم باید با اجرای قوانین و عمل به وظایف از این آسیب بزرگ جلوگیری کنند. عملکردها تا امروز رضایت بخش نبوده و همین عملکرد ضعیف باعث شد تا رهبر انقلاب اینچنین محکم به این موضوع اشاره کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس