کد خبر 1194430
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
چشم‌بادامی‌های سرخ پخش اسکار را تحریم کردند

پخش مراسم اسکار امسال، به دلیل نامزدی یک مستند ضددولت چین و سخنان کارگردان چینی فیلم سرزمین آوارگان در انتقاد از کشورش، تحریم شد.

به گزارش مشرق، چین یکی از کشورهایی است که در اسکار عموماً حضور روشن و پررنگی داشته است. این کشور از سال ۱۹۷۹ در اسکار پذیرش شده است و دوبار برای فیلم‌های  «جو دو» در سال ۱۹۹۰ و «قهرمان» در سال ۲۰۰۲  نامزد اسکار شد که هر دو فیلم نیز به کارگردانی «ژانگ ییمو» ساخته شده‌اند.

از سوی دیگر چین اصلی‌ترین بازار جهانی سینمای آمریکا است به طوریکه اگر بازگشایی و فعالیت سینماهای چین در سال کرونایی اخیر نبود، بدون شک ضربات سختی به اقتصاد سینمایی هالیوود وارد می‌شد.

اما دو اتفاق اخیر در فضای اسکار که مرتبط به کشور چشم بادامی‌ها بود باعث شده است که سرخ‌های شرق آسیا مراسم اسکار چشم‌آبی‌های غربی را تحریم کنند و برخلاف گذشته پخش مستقیم آن را پوشش ندهند.

اولین اتفاق به صحبت‌های کلویی ژائو کارگردان چینی فیلم سرزمین بیچارگان در سال‌های قبل برمی‌گردد که کشورش را محل دروغ معرفی کرده بود. حالا که فیلم تازه او در مراسم اسکار چندین نامزدی از جمله نامزدی بهترین فیلم را به دست آورده است، واکنش مقامات چینی منجر به این شده که رسانه‌های داخلی برنامه اسکار را نمایش ندهند.

این اتفاق باعث شده است که زمان‌بندی اکران این فیلم در شبکه‌های اجتماعی چین دچار اختلال و برای مدتی پاک شود.

دومین اتفاق اما جنبه واضح‌تر و شفاف‌تری دارد؛ نامزدی مستندی است که آشوب‌های خیابانی چین را به تصویر کشیده است.

اینطور که ورایتی گزارش کرده است مستند «جداسازی نکنید» فیلم غیر-داستانی ۳۵ دقیقه‌ای است که اعتراضات هنگ کنگ را به تصویر می‌کشد. «جداسازی نکنید» به کارگردانی «آندرس همر» بخش‌هایی از اعتراضات خیابانی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ را به تصویر کشیده است. درباره این فیلم نوشته شده است که  «فیلم افزایش خشونت جسمانی و ناامیدی تظاهرکنندگان دمکراسی‌خواه پس از لغو استرداد مجرمین را دنبال می‌کند.»

آندرس هامر کارگردان و تهیه کننده فیلم هم گفته است که با توجه به اینکه وضعیت آزادی بیان مطبوعات در چین وخیم شده است، این دستور چین چندان تعجب‌آور نیست.

اینطور که منابع خبری خارجی مانند بلومبرگ می‌گویند این دستور توسط حزب کمونیست چین داده شده است.

به نظر می‌رسد که در صورتی که خشم چینی‌ها از آمریکایی‌ها بالا بگیرد شاید در تحریم بازار فیلم‌های آمریکایی در کشورشان نیز  دست ببرند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق خجالت نم کشی راه حسن اسکاتلندی را دنبال می کنی. چشم بادامی توهین است لطفا عزت ایران را نگه دارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس