شمخانی نمایه

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه به طور قطع، رفع مشکلات کشور راه حل دارد گفت: ترساندن مردم از نظامیان با بهانه ایجاد محدودیت، جفاست.

به گزارش مشرق،  علی شمخانی درباره حل مشکلات کشور اظهار کرد: به طور قطع، رفع مشکلات کشور راه حل دارد. با وجود منابع سرشار، زیرساخت های بسیار مناسب در حوزه های مختلف، موقعیت جغرافیایی، امنیت مثال زدنی، نیروهای تحصیلکرده جوان، ثبات سیاسی و قدرت منطقه ای،   همه زمینه ها برای رفع مشکلات فعلی وجود دارد. البته در کنار موارد مثبتی که گفته شد موضوع تحریم‌های ظالمانه یکی از محدودیت‌های مهمی است که روند پیشرفت کشور را البته با  شیوه های مدیریتی که در بیست سال گذشته داشته ایم دچار مشکل می کند.

شعارهای کاندیداها پس از مدت کوتاهی فراموش می‌شود

- متاسفانه عدم توجه به الزام مهمی که به آن اشاره کردم موجب شده که شعارهایی که از سوی کاندیداها مطرح می شود و طبیعتا باید در طول ۴ سال حضور در پست ریاست جمهوری به آن وفادار باشند پس از مدت کوتاهی فراموش می شود و روسای جمهور یا به دلیل ناتوانی و یا بواسطه مواجه شدن با واقعیت هایی که قبلا به آن فکر نکرده بودند در مسیر تحقق وعده‌های داده شده به مردم گام بر نمی دارند.

دغدغه و مشکل اصلی مردم مسایل معیشتی و اقتصادی است

- به اعتقاد من کارآمدی با اندازه گیری شاخص های مهمی چون حفظ و ارتقاء امنیت در همه ابعاد آن، افزایش وحدت ملی و توانمندی لازم برای قرار دادن کشور در ریل توسعه همه جانبه و پایدار  قابل سنجش است. در مرحله بعدی  توانایی حل مشکلات معیشتی و اقتصادی روزمره وارتقاء زیست اجتماعی و فرهنگی مردم باید مدنظر باشد.

- امروز مردم ما چون در وضعیت مناسبی از نظر امنیت، زندگی می کنند نگرانی قابل توجهی در این حوزه ندارند و دغدغه و مشکل اصلی آنها مسایل معیشتی و اقتصادی است.

نظامی‌گری در ایران تفاوت معنی‌داری با سایر کشورها دارد

- طبیعتا مدیریت موفق در بخش دفاعی به تنهایی نمی تواند تضمین کننده توانایی افراد برای قرار گرفتن در پست ریاست جمهوری باشد.با توجه به ساختارهای موجود در کشور ما و چگونگی شکل گیری برخی نهادهای نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت‌های معنی‌داری بین نظامی‌گری و افراد نظامی در ایران و سایر کشورها وجود دارد.

فضاسازی‌ها علیه کاندیداهای با سوابق نظامی مبنای درستی ندارد

- من و همه افرادی که مشابه من توفیق پوشیدن این لباس مقدس را برای جانفشانی در راه دفاع از آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده‌اند شکرگزار پروردگار متعال هستیم اما لازم دیدم که این توضیح را در فضای نامناسبی که برخی آگاهانه و گروهی نیز از سر ناآگاهی بر علیه کاندیداهای نظامی ایجاد کرده‌اند عرض کنم.

- انتخاب نهایی را مردم خواهند کرد که بطور قطع بلوغ لازم برای تشخیص ویژگی‌های کاندیداها اعم از نظامی و غیر نظامی را دارند اما من معتقدم حرف هایی که در مورد اثرات حضور کاندیداهای با سوابق نظانی در عرصه انتخابات بیان می شود عمدتا مبنای درستی ندارد.

حضور افراد باسابقه نظامی دنیا در انتخابات ریاست جمهوری رایج است

- حضور افراد باسابقه نظامی در انتخابات ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها مرسوم و رایج است.اتفاقا داشتن سابقه نظامی به معنی حضور در عرصه‌های پرمخاطره و جنگ برای افراد امتیاز محسوب می شود، ولی متاسفانه در کشور ما  برخی افراد و گروه‌ها تلاش می‌کنند  افرادی را که  در کسوت نظامی در جنگ حضور داشته و برای دفاع از کشور جانفشانی کرده اند با برچسب هایی چون خشونت‌گرا و معتقد به تفکر پادگانی و مستبد و... از میدان خارج کنند.

کسی نمی‌تواند در کشور آزادی‌های سیاسی را محدود کند

- مگر تا حالا رییس جمهوری با سابقه نظامی در کشور حاکم بوده  که بشود چنین نتیجه ای گرفت؟ محدودسازی آزادی مدنی یعنی چه؟ مگر کسی در کشور می‌تواند آزادی‌های سیاسی را محدود کند؟در کشوری که چارچوب های قانونی، حدود اختیارات رئیس قوه مجریه و سایر قوا را مشخص کرده و حقوق شهروندان نیز دقیقا تعریف و تبیین شده، چگونه یک فرد با سابقه نظامی می‌تواند ایجاد محدودیت کند و انقباض سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوجود آورد.

- ضمن آن که رییس جمهور در کشور ما عالی ترین مقام کشور نیست و با وجود ولی فقیه امکان شکل گیری  استبداد و انقباض و... اساسا منتفی است.

ترساندن مردم از نظامیان با بهانه ایجاد محدودیت، جفاست

- البته من قبلا اشاره کردم که تضمینی وجود ندارد که هر نظامی که کارنامه موفقی در حوزه نظامی دارد در مدیریت کشور هم موفق باشد ولی ترساندن مردم از نظامیان با بهانه ایجاد محدودیت، جفاست. در مجموع من معتقدم چه گزینه نظامی چه غیرنظامی باید به سوالاتی که گفتم از قبیل نوع برنامه، تیم و زمانبندی برای حل مشکلات کشور پاسخ دهند.

براساس نظرسنجی‌ها روند مشارکت در انتخابات رو به افزایش است

- با نزدیک شدن به ایام  انتخابات ریاست جمهوری به صورت طبیعی نشاط سیاسی در کشور افزایش خواهد یافت که صرف نظراز نتیجه نهایی انتخابات یک رخداد مثبت تلقی می شود.تشکیل دولت جدید و تازه نفس هم حتما فضای کار و تلاش را در کشور افزایش می دهد.خوشبختانه براساس نظرسنجی ها، روند مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم نیز رو به افزایش است.

شاهد افول قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا هستیم

- در حوزه سیاست خارجی هم شاهد افول قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا چون نفوذ این کشور در منطق غرب آسیا هستیم.کشورهای شرور منطقه با تغییرات فرامنطقه ای که رخ داده در شرایط انفعال هستند. این ها همه برای کشور فرصت است.

قانون اقدام راهبردی غرب را برای رفع مشکلات موجود فعال‌تر کرده

- امروز و پس از مدت زمان کوتاهی که از تصویب و ابلاغ قانون مجلس سپری شده کاملا مشخص است نظری که دبیرخانه در مورد اثر گذار بودن قانون اعلام کرد، کاملا کارشناسی بوده است. اکنون روشن شده که محتوای این قانون و زمان تصویب و ابلاغ آن، نقش تعیین کننده ای در فعال شدن طرف های غربی برای  دست یابی به راه حل برای رفع مشکلات موجود ایجاد کرده است.

- هرچند هیچیک از پیشنهادات و اقداماتی که تا الان از سوی طرف غربی ارائه شده تامین کننده خواست ما و منافع از دست رفته ملت نیست اما قبل از تصویب قانون، همین تحرک حداقلی هم وجود نداشت.

کاهش تعهدات برجامی در صورت لغو تحریم‌ها قابل بازگشت است

- از اردیبهشت سال ۹۸ که ایران با اتخاذ راهبرد مقاومت فعال روند گام به گام کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرد، طرف های غربی متوجه شدند که امکان تداوم بازی های تاخیری بدون پرداخت هزینه وجود ندارد.تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها از سوی مجلس نیز حرکت ایجاد شده را با شتاب مضاعف به پیش برد.

- ما همواره اعلام کرده ایم که مجموعه اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی در صورتیکه آمریکا به تعهدات خود برگردد و تحریمها را لغو کند قابل باز گشت است.

مقامات آمریکا به تصمیم قطعی برای انجام تعهدات برجامی خود نرسیده‌اند

- اظهارات مقام های مختلف آمریکایی نشان دهنده سردرگمی آنها در تصمیم‌گیری و قطعیت نیافتن  اراده آنها برای تغییر وضعیت موجود است.ترجیح ما این است که تحریم های ظالمانه و غیر قانونی هرچه زودتر لغو شود اما برنامه های کشور را بدون توجه به نوع تصمیم گیری آنها به پیش می بریم و خوشبختانه توانسته ایم آثاز زیانبار تحریم ها را کاهشی کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 5
    آقای روحانی براى رای آوری گفت نظامیان فتیله پیچ میکنندولی خودش اینکارراکرد.
  • Artin IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    14 38
    زنده باد دکتر سعید محمد
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    17 12
    نظامیان بهتره سر پستشون باشند.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    16 9
    به این اوضاع چرا انتظار بی جا از ملت دارید در انتخابات شرکت کنند
  • کارشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    22 1
    بازی جدید است
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    12 6
    خجالت نکش بگو میخوای آمار سازی کنید برای مشارکت. چیزی که ما میبینیم فلاکت بیشتره که داره زیاد میشه نه احتمال مشارکت
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 13
    من به سعید محمد رأی میدهم و به تمام آشنایانم هم توصیه میکنم .
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 5
    آقای شمع خانی دیگه هرچی خدمت کردی بسه برو استراحت کن فقط سعید محمد
  • بای IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    1 0
    احمدی پاک مرد عمل است یار مردم است در دل مردم است خدا کند که بیاید امید مردم است نه چپ است نه راست مرد خداست یار مظلوم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس