کد خبر 1193220
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
عراق هم مجوز توزیع واکسن روسی کرونا را صادر کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اروپایی، از قصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات با تولیدکنندگان واکسن ضد کرونای روسیه خبر داد و افزود در صورت تحقق، این مسئله یک پیروزی برای مسکو خواهد بود.

به گزارش مشرق، به گفته منابع دیپلماتیک و رسمی اتحادیه اروپا، برخی کشورهای عضو این اتحادیه در حال بررسی مذاکره با تولیدکنندگان واکسن ضد کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه هستند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد اتحادیه اروپا که در عموم واکسن روسیه را رد و علیه آن جنگ تبلیغاتی به راه انداخته، در پشت صحنه به آن تمایل دارد و در تلاش است کمبودات خود و عقب بودن از برنامه واکسیناسیون شهروندانش را با استفاده از واکسن روسی جبران کند.

بیشتر بخوانید:

تلاش غرب برای بی‌اعتباری واکسن روسی

یک مقام اتحادیه اروپا که از طرف این بلوک با سازندگان واکسن‌های کرونا مذاکره می‌کند، به رویترز گفت دولت‌های اتحادیه اروپا در حال بررسی آغاز مذاکره با تولیدکنندگان واکسن اسپوتنیک هستند و چهار کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

مجارستان و اسلواکی که قبلاً واکسن روسی را خریداری کرده‌اند، جمهوری چک علاقه‌مند به خرید است و به گفته این مقام اتحادیه اروپا، ایتالیا هم در نظر دارد از بزرگترین رآکتور زیستی خود در کارخانه ReiThera نزدیک رم برای ساخت اسپوتنیک وی استفاده کند. 

بروکسل به دلیل روند کند واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار دارد. این در حالی است که ایتالیا که در موج اول کرونا، کانون همه‌گیری در اروپا بود، بار دیگر در حال تشدید محدودیت‌هاست و بیمارستان‌ها در پاریس در آستانه پر شدن قرار دارند و آلمان درباره موج سوم هشدار داده است.

به گزارش رویترز، اگر واکسن اسپوتنیک روسیه به برنامه واکسن اتحادیه اروپا بپیوندد، این برای مسکو یک پیروزی دیپلماتیک است که سال‌هاست تجارتش با بروکسل به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا بسیار محدود شده بود. بر اساس این گزارش، این مسئله همچنین می‌تواند به دو دستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهایی که از همکاری بروکسل با مسکو در این زمینه حمایت می‌کنند و آن‌هایی که مخالف هستند، منجر شود.

بیشتر بخوانید:

موضع‌گیری مسکو درباره رقابت‌های سیاسی واکسن کرونا

اوایل ماه میلادی جاری (مارس) صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) که وظیفه تبلیغات این واکسن در بازارهای خارجی را برعهده دارد، اعلام کرد می‌تواند برای ۵۰ میلیون ساکن اتحادیه اروپا از ماه ژوئن و بعد از دریافت چراغ سبز از سوی آژانس دارویی اروپا، واکسن تولید کند. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، تا امروز واکسن روسی اسپوتنیک وی مجوز استفاده اضطراری در ۵۰ کشور را دریافت کرده است. حساب توییتری واکسن اسپوتنیک وی اخیراً اعلام کرد این واکسن با پیشی گرفتن از واکسن آمریکایی «فایزر» از لحاظ کسب تأییدیه در کشورهای مختلف در جایگاه دوم قرار گرفته است.

محققان پیشتر اعلام کردند که نتایج آزمایش‌های واکسن روسی اسپوتنیک وی نشان می‌دهد که این واکسن در مقابل جهش‌های ویروس کرونا نتایج عالی ایجاد کرده است.

«دنیس لوگونوف» معاون مرکز گامالیا که تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است، در این خصوص گفت: «مطالعه اخیری که توسط مرکز گاملیا در روسیه انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون مجدد با واکسن اسپوتنیک وی در برابر جهش‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی، بسیار خوب عمل کرده است».

پیشتر کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) از وجود طرح مشترک ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای تخریب توان  پزشکی روسیه در مقابله با کرونا خبر داد. منبعی در کرملین در گفت‌وکو با رسانه‌های روسیه گفت که «واشنگتن و متحدان آن برای راه‌اندازی تبلیغات گسترده علیه واکسن اسپوتیک-وی برنامه‌ریزی می‌کنند».

به گفته این مسئول روس در این حملات برنامه‌ریزی شده رسانه‌ای، سازمان‌های غیردولتی مانند مؤسسه سورس و خبرگزاری‌های رویترز و بی‌بی‌سی مشارکت خواهند کرد.

شبکه «راشاتودی» روسیه به نقل از منبع مذکور در کرملین گزارش داد: «هدف از این حمله رسانه‌ای علیه واکسن اسپوتنیک-‌وی، همه کشورهایی اروپایی است که با استفاده از این واکسن موافقت کرده‌اند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس