کد خبر 1193011
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
بزرگانی که هنوز در کشتی سهمیه المپیک نگرفته‌اند

رقابت‌های گزینشی کشتی المپیک در قاره اروپا در حالی از ۲۸ اسفند در مجارستان آغاز می‌شود که بزرگانی همچون «ولادیمیر خینچگیاشویلی» و «حاجی علی‌اف» از قهرمانان نامدار کشتی آزاد جهان به دنبال سهمیه هستند.

به گزارش مشرق، رقابت‌های گزینشی کشتی المپیک در قاره اروپا با حضور چهره‌های نامدار کشتی جهان از ۲۸ اسفند با حضور ۲۸۰ کشتی‌گیر از ۳۵ کشور به میزبانی بوداپست پایتخت مجارستان و به مدت ۲ روز برگزار می‌شود.

فوق ستاره‌های کشتی آزاد جهان شامل «ولادیمیر خینچگیاشویلی» از گرجستان و «حاجی علی‌اف» از جمهوری آذربایجان علیرغم داشتن چهار عنوان قهرمانی جهان و سه مدال المپیک از جمله طلای بازی‌های المپیک به دنبال رزرو بلیت خود برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو هستند.

آنها برای کسب سهمیه المپیک باید در رقابت‌های گزینشی در قاره اروپا که از روز پنجشنبه (۱۸ تا ۲۱ مارس) در بوداپست مجارستان آغاز می‌شود، به فینال برسند. ۱۷ آزادکار در پیکارهای گزینشی وزن ۶۵ کیلوگرم حضور دارند که در مجموع ۱۴ مدال جهانی و المپیک (۱۱ جهان و ۳ المپیک) را دارند.

«حاجی علی‌اف» در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ آمریکا موفق به کسب طلا شد و در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو جایی که با مدال برنز به کار خود پایان داد. اما داستان برای او در پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان به گونه دیگری رقم خورد. دارنده سه مدال طلای جهان در مسابقات نورسلطان قزاقستان به «گاژی مراد رشیداف» از روسیه و «تاکوتو اوتوگارو» از ژاپن باخت و در جایگاه ۱۲ جهان ایستاد، جایگاهی که در سال‌های گذشته با «حاجی علی‌اف» غریبه بود. او برای نخستین مرتبه در کارنامه ورزشی خود در خارج از خانه به دنبال کسب سهمیه المپیک است. البته کشتی او با رشیداف روسی در جهانی ۲۰۱۹ با حاشیه و درگیری همراه بود.  

از سوی دیگر، خینچگاشویلی با از دست دادن سهمیه المپیک در پیکارهای جهانی غریبه نیست. او در  پیکارهای جهانی ۲۰۱۱ استانبول ترکیه در جایگاه هفتم قرار گرفت و موفق به کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن نشد. خینچگاشویلی در نهایت از طریق انتخابی المپیک در سال ۲۰۱۲ در گرجستان موفق به کسب سهمیه المپیک لندن شد و در نهایت به مدال نقره المپیک رسید.

اکنون، قهرمان المپیک ریو در شرایطی مشابه در سال ۲۰۱۱ قرار دارد که پس از قرار گرفتن در رتبه ۲۲ پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ نورسلطان قزاقستان بلیت المپیک توکیو را از دست داد. او در مصاحبه‌ای با اتحادیه جهانی کشتی گفت: من تلاش می‌کنم جواز حضور در مسابقات انتخابی المپیک اروپا را بدست آورم. فکر می‌کنم مشکلی نخواهد بود و در بازی‌های المپیک توکیو به خوبی شرکت می‌کنم.

بیشتر بخوانید:

تغییر تابعیت کشتی گیری که حسن یزدانی را ضربه کرد

وی ادامه داد: صلاحیت و مسابقه در المپیک آسان نخواهد بود، اما من همیشه برای این شرایط آماده هستم.

اما «ماگومدمراد گادژیف» از لهستان، «ولادیمیر دوبوف» از بلغارستان و  «واسیلی شوپاتار» از اوکراین که سابقه حضور در بازی‌های المپیک را دارند قصد دارند برای نخستین مرتبه در گزینشی المپیک توکیو در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی بگیرند در حالی که ستاره نوظهوری همچون «وارگان توانیان» از ارمنستان نیز قرار است برای نخستین مرتبه در این وزن به روی تشک برود.

گادژیف دارنده ۲ مدال جهانی از لهستان برای نخستین مرتبه از زمان مسابقات جهانی ۲۰۱۸ در وزن ۶۵ کیلوگرم به میدان می‌رود. او پیش از این در وزن ۷۰ کیلوگرم کشتی می‌گرفت، جایی که مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۹ و طلای جام جهانی انفرادی در سال ۲۰۲۰ را در کارنامه دارد.

نفرات اول و دوم این رقابت‌ها موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو خواهند شد. پیش از این ۶ نفر برتر رقابت‌های جهانی قزاقستان ۲۰۱۹ در هر وزن و دو نفر برتر رقابت‌های پان آمریکن در هر وزن موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو شده اند و این مسابقات سومین رویداد کسب سهمیه المپیک در جهان محسوب می شود.  

در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ قزاقستان گادجی مراد رشیداف (روسیه)،  دولت نیازبیکوف (قزاقستان)،  باجرانگ (هند)،  اسماعیل موسی‌کایف (مجارستان)،  تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و تاکاتو اتوگورو (ژاپن) موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو شدند. در این وزن امیرمحمد یزدانی (ایران) نماینده ایران در رده چهاردهم قرار گرفت.  

رقابت‌های گزینشی قاره آسیا نیز روزهای ۲۰ تا  ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ و رقابت‌های قهرمانی آسیا روزهای ۲۳ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.

در کشتی آزاد «رضا اطری»، «حسن یزدانی» و «یدالله محبی» در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ موفق به کسب سهمیه در وزن‌های ۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شدند و نمایندگان کشورمان باید در وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در پیکارهای گزینشی حضور یابند.

در صورتی که نمایندگان کشورمان نتوانند در هر یک از سه وزن سهمیه المپیک بگیرند باید اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در رقابت‌های گزینشی المپیک که در سطح جهانی در صوفیه بلغارستان برگزار می‌شود، حضور یابند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس