برنامه ریزی

یکی از مواردی که انتهای هر سال به یادمان می آید، اینکه کجا بودیم و به کجا می خواهیم در زندگی مان برسیم اما با شروع هرسال جدید خیلی هایمان دو مرتبه همه هدف گذاری های مان یادمان می رود.

به گزارش مشرق، در سال کرونایی ۹۹ که بر همه مردم دنیا سخت گذشت، خیلی هایمان توانستیم و خیلی هایمان نتوانستیم به اهدافی که در طول سال برای خود برنامه ریزی کردیم ، برسیم. خیلی از اهداف منوط به شرایط مساعد جامعه بود که محقق نشد اما خیلی اهداف هم ارتباطی به این شرایط نداشت اما از سر اهمال کاری به آنها نپرداختیم. اما انسان موفق کسی است که در هر شرایطی بتواند خود را سازگار کرده و اهدافش را فراموش نکند.

حال به روزهای پایانی سال ۹۹ نزدیک شدیم و همه پس از دوندگی های پایانی سال باز هم دفتر و قلممان را بر میداریم تا بنویسیم آنچه انجام داده  و آنچه می خواستیم و بدان نرسیدیم یا اینکه اهدافی که بدان رسیده ایم را فهرست برداریم و یکی از سوالتان ذهنمان هم این است که «سال دیگه همین موقع کجاییم؟»

بیشتر بخوانید:

آیا فرزندمان نیاز به رژیم مصرف در فضای مجازی دارد؟

البته برنامه ریزی برای اهدف سالانه هیچ تناقضی با زندگی در زمان حال ندارد برخی افراد این دو را با هم خلط می کنند در حالیکه همه می دانیم بهترین لحظات زندگی، لحظات حال است که می توانیم از آنها لذت ببریم وگرنه گذشته که گذشته و نمی توانیم در آن دست ببریم و آینده هم هنوز نرسیده است اما با یک زندگی خوب در دوران حال می توانیم به آینده و اهداف آ ن نیز توجه کنیم تا لحظات آینده مان نیز سرشار از رضایت خاطر باشد.

برنامه ریزی موفق، مهارتی است برای رسیدن به خواسته و اهدافی که برای خود تعیین کرده ایم.باید این مهارت را یاد بگیریم و در زندگی خود استفاده کنیم. در این گزارش تلاش داریم یک برنامه ریزی درست و مناسب یک ساله  و نحوه آن را آموزش دهیم که البته انجام آن دیگر به عهده خود شما است.

**چرا باید برنامه داشته باشیم؟

دیگر همه ما می دانیم که برای موفق بودن در اجتماع ، رضایت خاطر شخصی و جمعی، مفید به حال خود ، خانواده و اجتماع بودن، کم شدن بار روانی و استرس های روزانه و سالانه، افزایش اعتماد به نفس ، ارتقای درسی و شغلی و ... نیاز به برنامه ریزی برای آینده داریم.

امام علی (ع) فرمودند:نداشتن برنامه صحیح در زندگی نیازمندی و فقر به بار می‌آورد.

**برنامه ریزی طبق ماتریس آیزونهاور

برطبق سازوکار برنامه ریزی و اولویت بندی آیزونهاور چهار نوع ضرورت و اولویت برای ما در یک برنامه ریزی موفق وجود دارد.

قسمت اول «همین الان انجام بده» مربوط به کارهایی است که در کار و زندگی اهمیت داشته و باید امروز و یا حداکثر فردا آن را انجام داد; مثلا هر یک از ما کارهایی در طول روز داریم یا پرونده ای که باید به رییسمان تحویل دهیم یا امتحانی که فردا بدهیم یا واکسنی که برای بچه مان بزنیم.

قسمت دوم کارهایی که مهم بوده ولی ضرورت کمتری دارند; این کارها را باید در تقویم کارهای خود جا بدهید. برای مثال برنامه‌ریزی برای شروع دوباره ورزش در این دسته قرار دارد که می توانید در لیست برنامه های سال آینده مان نیز قرار بگیرد.خیلی از کارها برای یک سال می تواند برای کاهش استرس ما در این فهرست قرار بگیرد.

سال دیگه همین موقع کجایی؟

قسمت سوم متعلق به کارهایی است که برای شما اهمیت کمتری داشته و می‌توانید آن را به دیگران واگذار کنید; شما می‌توانید پیشرفت در کارهای محول شده را با برنامه‌های مدیریت پروژه، ایمیل، تلفن زدن و جلسه گذاشتن پیگیری کنید و در نهایت قسمت آخر مربوط به کارهایی است که باید از انجام آنها صرف نظر کنید مثل  گشت زدن های بیخود در اینترنت یا ترک عادت های بد که اینها را  هم می توانید برای جدید در برنامه خود داشته باشید.

ما هر ساله برای خود در سررسیدهایمان یک سری برنامه تعیین می کنیم اما انقدر بی هدف و نامنظم است که اصلا در طول سال به آنها رجوع هم نمی‌کنیم شاید هم یادمان برود که چه برنامه هایی داشتیم طبق این جدول و پرینت گرفتن یا عکس گرفتن از آن و نگه داشتن در گوشی همراهتان می‌توانید در طول سال برنامه هایتان را به یاد بیاورید و با یک برنامه ریزی صحیح به آنها دست پیدا کنید.

برنامه ریزی صحیح باعث می شود درست و با هدف پیش بروید و وقت‌تان را تلف نکنید

بنابراین پیش رفتن طبق این لیست ذهن را برای فعالیت های آتی آزاد می گذارد و باعث می شود مهم ترین کارها را در دست بگیرید و همواره لیستی برای کارهایتان داشته باشید بدون اینکه وقتتان را بیهود تلف کنید، یا حتی حواستان پرت بشود و اولویت هایتان را فراموش کنید و در نهایت هم کارهایتان به تعویق نیافتد و در انتهای سال از کارهایتان رضایت داشته باشید.

سال دیگه همین موقع کجایی؟

**چطور برنامه ریزی سالیانه داشته باشیم

شاید الان خیلی ها بپرسند که چطور می توانیم به طور سالیانه یک برنامه ریزی مشخص داشته باشیم و از این جدول چطور می توانیم استفاده کنیم.

برای این کار هم نخست باید شرایط شغلی و زندگی خود را در نظر بگیرید و ببینید برای یک سال آتی چه گام هایی را برای موفقیت باید بردارید مثلا اگر دانشجو هستید به دنبال شغل می گردید یا اینکه اگر شاغل هستید به دنبال ترفیع رتبه هستید یا اینکه درآمد خود را باید خیلی افزایش دهید و نیاز به شغل دیگری هم دارید یا اضافه کار نیاز دارید یا اینکه برای تربیت فرزندان چه کار کنید که وقت کم نیاورید و...

با حجم عظیمی از این اهداف که برای یک سال خود در نظر می گیرید ابتدا یک اولویت بندی برای خود داشته باشید که در طول یک سال چه چیزهایی برایتان اولویت دارد و آنها را در یک لیست جداگانه برای خود شماره گذاری کنید، سپس اهداف را طبق جدول چهارگانه تنظیم کنید و در نظر داشته باشید که برای هر یک چه زمان هایی مساعدترین زمان برای عمل است آن را هم جای دیگری مشخص کنید. یعنی مثلا اگر دانشجو هستید چه زمان هایی نیاز به تحصیل بهتر دارید یا اگر شاغلید چه ساعت هایی بهترین بازدهی را دارید. مثلا بعضی ها اول صبح بهترین بازدهی درس خواندن را دارند و برخی انتهای شب.

برای خانم خانه داری هم که چند سالی است فرزنددار شده و تصمیم به ادامه تحصیل دارد بهترین زمان را پیدا کردن کار سختی برای مطالعه نیست.

سال دیگه همین موقع کجایی؟

**زمانی برای رویدادهای غیرمترقبه در نظر بگیرید

در خلال برنامه ریزی باید در نظر داشته باشید که در هر سال برنامه های ما ممکن است متغیرهای مزاحم یا مداخله گری نیز ایجاد بشود مثلا بیمار شویم یا اینکه خانواده دچار مشکل یا مسئله ای شوند یا حتی فرد خاصی از اقوام نیاز به کمک ما داشته باشد یا اینکه از شغلمان مثلا بیرون بیایم ومسائلی از این دست که ما را در رسیدن به اهداف عقب می اندازند نباید بابت اینها نگران باشیم بلکه اینها را در کار و برنامه مان در نظر داشته باشیم و باعث استرسمان نشود. بلکه با یک مدیریت و برنامه ریزی صحیح دو مرتبه به برنامه بازگردیم.

در کنار همه برنامه ریزی ها، زمانی را برای بیکاری و خستگی بدرکردن خود در نظر بگیرید آن زمان هیچ برنامه ای برای خود نداشته باشید

در ادامه همینطور زمانی را برای زمان لذت خود در نظر بگیرید یعنی قرارنیست همه زندگی طبق برنامه پیش برود یک وقت هایی هم لازم است به سرمان هوایی بخورد ، تفریح داشته یا حتی بیکار باشیم و به موسیقی گوش بدهیم و به قولی برای خودمان باشیم . اینها را هم در نظر داشته باشید.

در نهایت هفته پایانی که در پیش داریم فارغ از خستگی های انتهای سال سررسیدتان را بردارید

و برنامه ریزی درستی برای سال آتی تان داشته باشید تا با قوت هر چه تمام تر سال جدید را شروع کنید و به اهدافتان رنگ تازه ای بدهید وحال زمان این است که چشمانتان برا ببندید و تصور کنید که سال آینده کجا هستید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 2
    توی جهنم
  • ناشناس IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 1
    سلام هم ولایتی _ اگر انشالله وضع دنیا همینطوری پیش بره با پیش بینی هم ولایتی ساعت 6:21 تو جهنم اگر الآن تو بهشتیم !!!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 1
    آدم از یه دقیقه بعدش خبر نداره اونوقت میگی سال دیگه همین موقع کجایی؟؟!!!
  • محسن IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 0
    مطالب کاملا اموزنده و عالی بودن .امیدوارم مشرق بازم از این مطالب کار کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس