شرق اوکراین

بنا بر اخبار منابع محلی، در هفته‌های اخیر منطقه شبه جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ و درگیری‌های داخلی اوکراین تحت کنترل روسیه درآمده است با بحران کمبود منابع آب آشامیدنی مواجه شده است.

سرویس جهان مشرق _ آتش بس شکننده‌ای که از روزهای پایانی جنگ داخلی اوکراین در سال ۲۰۱۵ برقرار شده بود احتمالا به زودی و با آغاز مجدد درگیری در شرق این کشور پایان خواهد یافت.

پیش زمینه آغاز جنگ داخلی اوکراین

از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و جدایی اوکراین از خاک اصلی روسیه، روابط میان دو کشور مثبت و دوستانه بوده و بسیاری از صنایع و کارخانه جات نظامی و اقتصادی شوروی سابق نیز همچنان مورد استفاده فدراسیون روسیه قرار میگرفت و دولت حاکم در کیف، شریک راهبردی این کشور محسوب میشد. اما به تدریج با سیاست‌های مداخله جویان غرب و دکترین "گسترش به شرق" پیمان ناتو که بر نزدیکی هر چه بیشتر به مرزهای غربی روسیه تاکید داشت، کم کم سیاستمداران غربگرا در اوکراین بر سر کار آمدند.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر
ویکتور یانکوویچ رییس جمهور سابق اوکراین

این موضوع در دهه نخست ۲۰۰۰ موجب سردی و تا حدی تیره شدن روابط میان مسکو و کیف شد اما انتخابات سال ۲۰۱۰ و پیروزی ویکتور یانکوویچ رییس جمهور شرق گرا و طرفدار کرملین موجب شد تا فصلی جدید از روابط راهبردی میان دو کشور آغاز شود. امضای پیمان های گسترده نظامی و اقتصادی، زندانی شدن "تیموشنکو" فعال سیاسی مخالف دولت و مخالفت یانکوویچ با حضور عوامل و سرمایه گذاران غربی در اوکراین موجب شد تا کشورهای اروپایی و امریکا به دنبال تغییر وضع سیاسی در اوکراین از طریق کودتای نرم باشند.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر
یولیا تیموشنکو

در فوریه ۲۰۱۴ غرب و مخالفین ضد دولتی در اوکراین بهانه‌ای مناسب برای کودتا و سرنگونی یانکوویچ از قدرت پیدا کردند : مخالفت رییس جمهور اوکراین با توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا

موج گسترده تظاهرات خیابانی و حمله به مراکز دولتی در شهرهای غربی و پایتخت اوکراین سرانجام منجر به سرنگونی دولت و فرار ویکتور یانکوویچ به روسیه و درخواست کمک از این کشور شد. از ابتدای ماه مارس ۲۰۱۴ ایالت‌های شرق اوکراین نظیر دونتسک، لوهانسک و کریمه که به شکل سنتی شرق گرا و طرفدار دولت متحد با روسیه بودند دست به تظاهرات گسترده زده و کودتای غربگرایان علیه دولت قانونی اوکراین را محکوم کردند. به تدریج کنترل این مناطق از دست دولت و ارتش اوکراین خارج شده و شبه نظامیان محلی و قوای روسی در این مناطق مستقر شدند. با هجوم ارتش اوکراین به مناطق شرقی این کشور درگیری سنگین ۱ ساله با هزاران نفر تلفات و آوارگی صدها هزار نفر از مردم غیرنظامی این کشور آغاز شد که منجر به فجایعی بزرگ نظیر سرنگونی اشتباه هواپیمای بویینگ ۷۷۷ مالزیایی به شماره پرواز MH۱۷ بر فراز مناطق شرقی این کشور شد.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر

جنگ داخلی اوکراین سرانجام با توافقنامه آتش بس در فوریه ۲۰۱۵ موقتا پایان یافت.

دونباس؛ آتش زیر خاکستر!

اگرچه در طول ۶ سال گذشته و از زمان امضای توافق آتش بس، مناطق شرق اوکراین به جز زد و خوردهای محدود، درگیری بزرگی را به خود ندیده‌اند، اما در روزها و هفته‌های اخیر موضع گیریهای تند مقامات دو طرف و نقل و انتقالات گسترده نظامی به این مناطق نشان از احتمال آغاز مجدد درگیری سنگین میان ارتش اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب دونباس میدهد.

در روزهای گذشته هیاتی نظامی از پیمان ناتو تحت رهبری ژنرال راجر کلوتیر فرمانده کل نیروی زمینی نیروهای متحد ناتو به اوکراین سفر کرده و ضمن ارزیابی وضعیت خطوط درگیری در شرق این کشور، بر حمایت ناتو از ارتش اوکراین برای بازپسگیری خاک این کشور تاکید کرد.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر

بحران آب آشامیدنی در شبه جزیره کریمه

بنا بر اخبار منابع محلی، در هفته‌های اخیر منطقه شبه جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ و درگیری‌های داخلی اوکراین تحت کنترل روسیه درآمده است با بحران کمبود منابع آب آشامیدنی مواجه شده است.
در حال حاضر منابع آبی در این منطقه سهمیه بندی شده و به صورت ۵ ساعت در روز و ۵ ساعت در شب در بین ساکنین منطقه توزیع میشود.

در گذشته و هنگامی که شبه جزیره کریمه تحت کنترل دولت اوکراین قرار داشت، آب این منطقه از طریق کانال متصل به رود دنیپرو در ۶۰ کیلومتری شمال شبه جزیره تامین میشد اما پس از جدایی این منطقه از خاک اوکراین، دولت این کشور انتقال آب از طریق این کانال را متوقف کرد.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر

همچنین افزایش ۵۰۰ هزار نفری سکنه کریمه که شامل قوای روسی حاضر در این منطقه و برخی آوارگان اوکراینی شرق این کشور میشود موجب شده تا بحران کمبود آب تشدید شود. مناطق حاشیه رودخانه دنیپرو بخشی از طرح بزرگ روسیه پس از دخالت در درگیری‌های اوکراین برای ایجاد منطقه موسوم به "روسیه جدید" و اتصال به منطقه دونباس در شرق اوکراین بود که با فشار و اعمال تحریم‌های شدید امریکا و کشورهای اروپایی علیه روسیه، این طرح نیمه تمام مانده و از سال ۲۰۱۵ تا کنون تغییری در مناطق تحت کنترل دو طرف رخ نداده است.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر

برخی منابع معتقدند بحران کمبود منابع آبی در شبه جزیره کریمه، با توجه به اهمیت استراتژیک این منطقه برای روسیه میتواند دلیلی برای آغاز درگیری‌های جدید در شرق اوکراین و تلاش مسکو و شبه نظامیان تحت حمایتش برای تصرف فاصله ۶۰ کیلومتری کریمه تا حاشیه رودخانه دنیپرو باشد.

نقل و انتقالات گسترده نظامی در منطقه دونباس / احتمال درگیری جدید میان روسیه و اوکراین بر سر بحران آب در کریمه +فیلم و تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    38 19
    خرس صبور روسی اینبار رو دو پاش بیایسته و چنگ بزنه و از کریمه 60 کیلومتر به سمت شمال پیشروی کنه مثلا اروپا و آمریکا چه غلطی می خوان بکنن ؟ تحریم ؟ روسیه خاک ارزشمند به دست خواهد آورد و فشار بیشتری به غرب می یاره تحریم هم خیالش نیست که اتفاقا مصمم تر می شه هم تو گاز بیشتر اروپایی ها را آزار دهد پول همان تحریم ها را از افزایش قیمت گاز بیرون خواهد کشید هم برای شکستن و دورزدن تحریم ها و همکاری های بیشتر با امثال ایران ، چین ، ونزوئلا و ... مصمم تر خواهد شد اشتباه استراتژیک مکرر غرب اینه که صبر روس ها را ضعف تفسیر می کنند ترکیه هم همین مدلی تفسیر اشتباهی از روس ها دارد خدا به داد ترکیه برسه اگر روس ها روزی روزگاری تصمیم بگیرند ترور مقام عالیرتبه کرملین در لاذقیه توسط میت قبل بحران در سوریه ، زدن جنگنده اش توسط ترکیه و مرگ خلبان پسکوف ، رفتارهای ترکیه در لیبی سوریه و ... را تلافی کنند آن روز ترکیه ایی ها چنگ هایی خواهند خورد که کاملا عقلشون سرجا بیاد و از توهم عثمانی دربیان روس ها با غرب اینن ترکیه که عددی نیست عاقبت ترکیه واقعا تیره و تاره .
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      8 6
      پوتین داره ترکیه رو شدیدا به روسیه وابسته میکنه هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ نظامی (سوخو-35 و اس-400) ، و به همون نسبت هم ترکیه از غربی ها داره دور میشه. پوتین خیلی باهوشه و مطمئنم برای این مردک متوهم برنامه داره ، الان چیزی نمیگه بهش و میزاره در توهمش بمونه ولی وقتی خوب از غربی ها دور شد (تا چند سال آینده و حتی قبل از تموم شدن دوره بایدن) ، اونموقع وضعش خیلی دیدنیه. تازه اگر دموکرات ها بازم در ترکیه کودتا نکنن. دقیقت همین کار رو چین هم داره با ترکیه میکنه و داره به خودش وابسته اش میکنه ، اونم ترکیه ای که هراز چندگاهی از ایغورهای سلفی چین حمایت میکرد و از حکومت چین انتقاد! ، حالا راه آهن میزنه به چین و میخواد برای جنگنده اش از چین تکنولوژی بگیره .....کلا ترکیه داره به چین و روسیه وابسته میشه و این وابستگی داره روز به روز هم بیشتر میشه و از اونطرف هم داره تمام پل های پشت سرش رو خراب میکنه. اونهم ترکیه ای که تقریبا تمام صنایع سبک و سنگینش به طور کامل وابسته به آلمان و اروپا و امریکاست...اونموقع اردوغان دیگه نمیتونه مثل الان از توپ_قمپز عثمانی استفاده کنه!
    • پدرام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      13 8
      خطاب به 23.05 یه زمانی یه کشوری بود به نام شوروی که موشک ها و بمب اتمش اروپا و آمریکا وآسیا و ... از ترس به لرزه مینداخت . آخرش دیدی چی شد ؟ نامه امام عزیزمون رو یادت میاد ؟ . تو سرودشون اگر زبان روسی بلد باشی میگفتن از شرق به غرب رو تنبیه میکنیم . آخر سر چی شد ؟ حدود 15 تا کشور جدا شد ازش . قدرت نظامی روسیه الان حتی نزدیک به شوروی هم نیست . چرا ؟ اگه به روسیه سفر کرده باشی نوع و سبک زندگی که مردمش دارن هیچ فرقی با اروپا و آمریکا نداره . همبرگر مک دنالد - استدیو فیلم های مستهجن - فیلم های آمریکایی روی پرده سینما - پخش سریال های هالیوود از شبکه هاشون و ...همین روسیه تو درگیری قره باغ چقدر کمک کرد به ارمنستان که متحدش بود . تازه جزو کشور های پسا شوروی بود . دیدی ترکیه چه جوری به کمک آذربایجان اومد و نذاشت روسیه و ارمنستان نفس بکشن . تمام اخبارش داخل سایت مشرق هست . دیدار استالین با چرچیل و ... بعد از جنگ جهانی دوم رو بخون . روسیه یا شوروی همیشه لقمه های گنده برمیداشتن که رهبر های پیروز جنگ جهانی برای تقسیم کره زمین اعتراض داشتن که چرچیل اون جمله تاریخی که گفت هرکی بیشتر غذا بخورد سریعتر رودل میکند . نمونش استعمار های انگلیس و فرانسه و هلند و پرتغال و اسپانیا . چقدر امپراطوری بزرگی داشتن . الان نگاه کن به چه خفتی افتادن و غلام آمریکا شدن .مشکل امثال شما اینه فقط فکر میکنی خاندان کودک کش سعودی داره یمن جنایت میکنه . برو جنایات روس ها داخل کریمه رو بخون از روزنامه های روس زبان . 15 سال زبان روسی خوندم و کارم هست ترجمه و تدریس و ... چندین دفعه به روسیه سفر کردم توسط شرکت ها ولی وقتی جنایات روسیه تو کریمه اتفاق میفته شما ساکت میشی . وقتی جنایات چین رو مسلمونا رو میبینی و میگی داعشی هستن سکوت میکنی . فقط جنایات دشمن هاتون رو میبینین . دقیقا عین شبکه های غربی که یه طرفه فقط قضاوت میکنن . شما هم همینطور هستین . پس چه فرقی با اون شبکه های معاند و کثیف دارین ؟به خاطر اینکه صحبت های امام عزیزمون رو فراموش کردی و فقط برای حزب و ... شروع به بی احترامی به کسی که نظرش فرق داره میکنی . خود امام عزیزمون گفته همه مردم حتی مخالف ها هم باید بدون کوچکترین بی احترام بهشون نظر بدن ولی کافیه یکی به شما بگه این کار شما اشتباه انواع بی احترامی ها شروع میشه . مشرق عزیز امیدوارم چاپ کنی.
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      13 9
      زیادی روسیه رو گنده نکن بزرگتر روسیه شوروی که بسیار قویتر بود در بحران موشکی کوبا با یک تشر آمریکا جا زد و موشکهای خودشو از کوبا برداشت فرار کرد روسیه الان با فروش نفت گذران میکنه و با وجود خاک و اب بسیار فراوان هنوز وارد کننده بسیاری از تولیدات کشاورزی هست
  • AT ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    11 1
    ممنون مشرق برای این یادداشتت
  • دوستدار آمریکا IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    28 49
    یک مقدار تاریخ بخونید و رفتار آمریکا و روسیه رو با ایران مقایسه کنید روسیه همیشه به ایران ضربه زده در صورتی که آمریکا همیشه رفیق خوبی بوده و حداقل نامزد نبوده سال ۱۳۲۵ آمریکا مانع تجزیه شمال غرب ایران توسط روسیه شده عبرت بگیرید
    • محمد IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      8 4
      افرین تاریخ دان عزیز حتما به دوست عزیز شفیق تحریم دوست امریکای عزیز اعتماد میکنیم تا شما رو از کمپ نجات بده اخی گناه دارین کتابای تاریختون تحریف شده کلا این مطلب شرق نگفت روسیه خوبه یا امریکا بده
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      10 5
      یکم کتاب و اخبار بخون آمریکا فقط در8 سال اخیر چند تریلیون دلار به ما ضرر زده بقیش بماند
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      12 6
      حرف از تاریخ میزنید ولی هنوز فرق روسیه ی مسیحی با شوروی بی خدا رو نمیدونی ، یعنی عشق آمریکا شماها رو کور کرده ، ولی یک سوال ، این "دوست خوب" چرا مانع تجزیه بحرین نشد؟ یا چرا الان از تجزیه طلبای ایران حمایت میکنه؟ یا چرا از سازمان وطن فروش و جنایتکار منافقین که 17000 هزار ایرانی رو مستقیم و غیرمستقیم به شهادت رسوند حمایت میکنه؟ یا چرا داعش رو ساخت ، داعشی که علنا اعلام کرد که هدف اصلی و نهاییش ایران و ناموس ایرانی هاست؟ یا چرا مانع از ورود حتی دارو به ایران شده ، این "دوست خوب"!؟
    • DE ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      9 4
      احتیاجی به خوندن تاریخی که آمریکایی ها نوشتن نیست توی همین چهل و دوسالی که با چشمامون دیدیم آمریکا همیشه نامردی کرده و خیانت حالا اگه راست میگی پوتین را با ترامپ و اوباما و بایدن مقایسه کن هرچه باشه پوتین نوکر صهیونیست‌ها نیست.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 2
      بشین با خانوادت ساسی نگاه تو هنوز فرق خوب بد نمیدنی بعد میایی مشرق ؟!
    • حسن US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      7 2
      همین که شما اینقدر زیبا تاریخ رو خوندید واسه کل ملت ایران کافیه
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 3
      آمریکا همیشه رفیق خوبی بوده نونی که ساقیت میبره سر سفرش حلالش باشه.
    • سرباز IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      10 1
      وقتی ضعیف باشی هیچکس آدم حسابت نمیکنه. حکومت های غیر الهی ذاتا روحیه امپریالیستی دارن. این ما هستیم که باید باهوش باشیم
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      4 4
      بابا مفسر غربگرا اوضاع الان با آن روز زمین تا آسمان فرق کرده براساس داده‌های جدید باید کار کرد الان امریکا تو این ۴۰ سال و ۲۰ سال قبلش بیشترین ضربه ی مستمر رو به ایران زده کمی فکر کن عاشق غرب
    • سروش IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      6 6
      آمریکا غلط زیادی کرده اون موقع هدفش چیز دیگه ای بوده مثلا جلوگیری از پیشرفت کمونیسم ولی حالا همین آمریکای کثافت قصد تجزیه ایران رو داره و داره به همون تجزیه طلبهای کموله در کردستان و سیستان و پان ترک ها خوراکی از جنس فضله تجزیه طلبی می رسونه کمی هم تاریخ بخون کودتای 28 مرداد و جنایتهای دیگه اون جانیان بشری رو بهتر به یاد بیار
    • ارش IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      10 2
      کسی که غیر از خدا به کسی توجه کنه،زمین میخوره ،چه غرب باشه و چه شرق،، امان از دستی که به سوی غیر خدا دراز بشود
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      1 0
      خدایی خیلی ببویی
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    10 10
    یه خبر بد بدم خدمت مشرق نیوز که ترکیه 80 فروند پهپاد به اوکراین داده.با 8 فروند قره باغ آزاد شد ببین با 80 فروند چه ها که نمیشه کرد ؛)
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      9 6
      خدایی چی میکشی جنگ قره باغ ببین دوتا کشور فسقلی با روسا مقایسه میکنی واقعا مغز داری؟! روسا حاضرن برا حفظ امنیت خودشون به اوکراین حمله اتمی کنن
    • GNS IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      2 1
      خخخخخ.احتمالا الان روسیه دمشو میزاره رو کولش میره یک مقدار از خاکش رو هم داوطلبانه میده به اوکراین.چی میزنی؟روسیه اوکراین و ترکیه رو با هم حریفه.تو روسیه که قدرت دوم نظامی جهان هست رو با ارمنستان مقایسه میکنی؟
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    12 23
    روسیه یه دولت اشغالگره هیچوقت یه دوست خوب برای ایران نمیشه
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      7 2
      جتما از نظر شما اگه ایران هم بره بحرین رو تصرف کنه اشغالگره !؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس