افتتاح کتابفروشی زیتون و تکریم آیت الله رسولی محلاتی

نوه آیت‌الله رسولی محلاتی گفت:‌ایشان عملا به ما فهماندند که باید خودمان رشد کنیم. به همین خاطر است که خلف بودن برای چنین شخصیتی کاری بسیار سخت است.

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، آیین تکریم استاد آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی و افتتاح فروشگاه کتاب زیتون با حضور جمعی از اهالی فرهنگ،‌ هنر و رسانه در محل کتابفروشی زیتون برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شده بود ابتدا محسن چینی‌فروشان،  مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سخنانی با اشاره به سابقه نیم قرن فعالیت دفتر نشر فرهنگ اسلامی گفت: از اهداف عالیه تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی که افرادی همچون شهیدان بهشتی و باهنر به دنبال آن بودند، نزدیک کردن حوزه و دانشگاه به هم بوده است. این دفتر از ابتدا فرهنگ اصیل شیعی را منتشر می‌کرده و همواره تلاش داشته تا این رسالت کلی حفظ شود.  

«آیت‌الله»ی که هیچ فیش حقوقی نداشت!

وی افزود: دفتر نشر فرهنگ اسلامی فقط در حوزه انتشار کتاب فعال نیست و تلاش دارد از همه رسانه‌ها در راستای اهدافش بهره ببرد و با همه مشکلات موجود به حیاتش ادامه بدهد. تأسیس کتابفروشی زیتون هم با همین هدف بوده تا ان شا الله پاتوقی باشد برای اهل قلم و عمل در راستای ترویج فرهنگ اسلامی. در میان کتابفروشی‌های راسته کریمخان جای چنین مکانی برای علاقمندان حوزه‌های دینی و معرفتی خالی بود و تصمیم گفتیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی ادامه داد: به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی این ساختمان با 2000متر مربع مساحت در هفت طبقه، بازسازی شده و امیدواریم به اهداف فرهنگی پیش‌بینی شده برای آن دست پیدا کنیم.

وی درباره علت انتخاب نام زیتون برای این فروشگاه گفت: ‌انتخاب این نام برای دربرگیری سلایق مختلف بود و امیدواریم شاهد حضور و بهره‌مندی طیف‌های مختلف فکری جامعه از این مکان فرهنگی باشیم.

«آیت‌الله»ی که هیچ فیش حقوقی نداشت!

چینی فروشان به پیگیری‌های آیت الله رسولی محلاتی برای افتتاح این مجموعه اشاره کرد و گفت: ‌امیدداشتیم این کتابفروشی را در زمان حیات استاد رسولی محلاتی افتتاح کنیم اما متاسفیم که امروز ایشان در میان ما نیستند و البته با برگزاری آیین تکریم از شخصیت علمی و دینی ایشان،‌ یادشان را گرامی می‌داریم. در سال گذشته تعدادی از مولفان و عزیزانی که با دفتر نشر فرهنگ اسلامی ارتباط داشتند از میان ما رفتند اما حیاتشان با کتاب‌هایی که دارند و هنوز هم پرمخاطب است،‌ ادامه دارد.

وی ضمن تکریم شخصیت‌هایی همچون مرحوم اژه‌ای، مرحوم حسین شیخ‌الاسلام، مرحوم سیدهادی خسروشاهی، از آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی یاد کرد و گفت:‌ کتاب‌های ایشان ویژه است چون سلیقه ایشان در انتخاب سوژه‌ها جالب و مبتکرانه بوده است. نوشته‌های ایشان صرفا تاریخی نیست و در زمینه‌های مختلف دست به قلم برده‌اند و کتاب‌هایشان خوش استقبال است.

عضو هیأت‌مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی تصریح کرد: آیت‌الله رسولی محلاتی با همه مشغله‌هایی که داشت اعم از نمازهای پنجگانه در مسجد و به جماعت و پیگیری‌های اداری، به نگارش کتاب‌هایشان هم موفق می‌شدند.

وی در پایان به جشنواره خاتم و برگزاری ششمین دوره از آن اشاره کرد و گفت:‌ از مجموع داستان هایی که به جشنواره خاتم رسیده، تا کنون بیست جلد کتاب منتشر شده است. امسال هم 800 داستان به دست ما رسیده که هدف عالی ما، کشف و تربیت نویسندگان جوان برای پرداختن به موضوعات مذهبی و دینی است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد رسولی محلاتی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و نوه آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی نیز با اشاره به شخصیت پیامبر مکرم اسلام به عنوان والاترین الگو برای انسان شدن، گفت:‌ آیت‌الله رسولی محلاتی نیز یکی از انسان‌های رشد یافته در این مکتب بود و یکی از الگوهای معاصر ماست.

«آیت‌الله»ی که هیچ فیش حقوقی نداشت!

وی افزود: آیت‌الله رسولی محلاتی در مباحث عبادی بسیار کم‌نظیر بود. ایشان هر سحر یک ساعت و نیم قبل از نماز صبح بیدار می‌شدند و نماز جعفر طیار می‌خواندند. گاهی که برای دیدار خصوصی ما با ایشان، فرصتی نداشتند من از زمان سحر برای بیان حرف‌هایم استفاده می‌کردم و می‌دیدم که وقتی مشغول نماز شب و مناجات بودند اصلا متوجه حضور ما نمی‌شدند. ایشان در حال دعا متضرع و گریان بودند تا جایی که شانه‌هایشان از شدت گریه تکان می‌خورد.

نوه آیت الله رسولی محلاتی ادامه داد:‌ ایشان مقید بودند هر روز زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن بخوانند و سلام‌ها و لعن‌ها را در مدت پیاده‌روی صبح و عصرشان انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: حاج‌آقا نزدیک چهل سال در دفترحضرت امام و بعد از آن در دفتر حضرت آقا مشغول بودند اما هیچ فیش حقوقی و دریافتی نداشتند. ایشان همواره می‌فرمودند پول معلمی و نوشتن کتاب را ترجیح می‌دهم به پولی که از بیت‌المال باشد.

دکتر رسولی محلاتی با اشاره به ترجمه قرآن توسط آیت‌الله رسولی محلاتی که در مدت کمی انجام شد و به نوبه خود یک رکورد جدید را ثبت کرد، گفت: گروهی که مشغول نهایی کردن متن و ترجمه قرآن بودند همه کم‌آوردند اما آیت‌الله از همه پیشی می‌گرفت و بی‌خستگی به کارها ادامه می‌داد. همین پشت کار بود که ترجمه قرآن در مدتی حدود شش ماه به پایان رسید.

«آیت‌الله»ی که هیچ فیش حقوقی نداشت!

وی ادامه داد:‌ همه اعضای خانواده می‌دانستند که ایشان در فلان ساعت مشغول چه کاری هستند و نظم و انضباط ایشان، نشأت گرفته از رفتار حضرت امام بود.

حجت‌الاسلام رسولی محلاتی به بینش سیاسی آیت‌الله رسولی محلاتی اشاره کرد و گفت: حاج‌آقا بحث‌های سیاسی را در خانه ممنوع کرده بود و حتی در سال 88 گفتند که یکی از نوه‌ها تابلویی را تهیه کند و رویش بنویسد:‌ هرگونه بحث سیاسی، ممنوع است! ایشان همواره می‌گفتند من از دو سین بدم می آید؛‌ سوسک و سیاست! با همه‌ این‌ها، ولایت‌پذیری و انقیاد ایشان در برابر مقام معظم رهبری عجیب و غریب بود.

نوه آیت‌الله رسولی محلاتی افزود:‌ آیت الله بعد از رحلت حضرت امام تصمیم داشتند که کارهای اجرایی را رها کنند و روی تألیف کتاب‌ها متمرکز بشوند اما وقتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ایشان برای کار دعوت کردند، ‌استخاره کردند که آیه «إِنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِی حَرَّمَها وَ لَهُ کُلُّ شَیْ‌ءٍ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ» آمد و حاج آقا خبر دادند که وظیفه‌ای جز تبعیت نداریم.

وی تصریح کرد: آیت الله رسولی محلاتی در دیدار آقای صفی‌الدین از مسئولان حزب‌الله لبنان ‌به سید حسن نصرالله سلام رساند و تأکید کرد از خدا می‌خواهم من را در میان شهدای ایشان قرار دهد.

رسولی محلاتی در پایان ضمن تشکر از روح پدربزرگش که حتی یک تلفن هم برای سفارش کاری‌شان نزده است گفت: ایشان عملا به ما فهماندند که باید خودمان رشد کنیم. به همین خاطر است که خلف بودن برای چنین شخصیتی کاری بسیار سخت است.

در این برنامه همچنین کلیپ‌هایی درباره شخصیت آیت الله رسولی محلاتی و سیر بازسازی ساختمان دفتر نشر فرهگ اسلامی به نمایش درآمد و کتابفروشی زیتون افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    9 1
    رحمة الله علیه
  • علی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    4 0
    کاش داماد های ایشون کمی از منش و روش ایشون یاد میگرفتند... مخصوصا یکی از آن سه باجناق
  • انوش DE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 0
    بنده ایشان را حدود 23 سال قبل ملاقات نموده ام و انسان فوق العاده منظبطی بود ولی ایکاش ایشان نظارت بیشتری هم به فرزندان می نمودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس