تمبر اقلیم کردستان

پرسش اصلی از طراحان تمبر یادبود اقلیم کردستان عراق این است که رسیدن به آرمانهای قومی با چه هزینه ای؟ آیا می توان تاریخی سراسر افتخار کردها را از پیوستگی به دین اسلام نادیده گرفت؟

به گزارش مشرق، سفر چهار روزه پاپ به عراق با بازدیدهایی از نجف و اربیل و موصل با حاشیه های فراوانی همراه بود قرابت و نزدیک شدن ادیان آسمانی و مکاتب دینی پدیده ای ممدوح و پسندیده است که با همه گلایه هایی که از مسحیت نسبت به ظلم مضاعف غربیها که از سوی سربازانشان وجود دارد و با آویزان کردن صلیب به گردشان قدم به سرزمینهای اسلامی مرتکب جنایت می شوند و بعضا هم که کشته می شوند با آداب و سنن مسیحی بخاک سپرده می شوند در حالیکه تماما پایبند به فرامین مسیحیت و آموزه های کلیساها می باشند.

از زاویه ای دیگر می توان گفت قدرتهای متجاوز جهانی با پشتیبانی دین مسیحیت به جنگ سرزمینهای اسلامی می آیند، جرج بوش پدر و پسر یک خانواده کاملا مقید و پایبند به عقاید مسیحی بودند که جنایات بزرگی را در بلاد اسلامی مرتکب شدند، ترامپ دیوانه با استعانت از کلیسا جنایت حذف رهبران مقاومت از جمله سردار سلیمانی و ابو مهندس المهدی را مرتکب شد، بایدن برای پیروزی در انتخابات در کلیسای قدیمی زادگاه خودش حضور یافته و به راز ونیاز می پردازد. جنایاتی که در شبه جزیره بالکان صورت گرفت و هزاران مسلمان بیگناه به مسلخ کشیده شدند و یکی از نسل کشیهای بلاشک تاریخ را رقم زدند بنام کلیسا به سرانجام رساندند.

حال با این پیش فرض که پاپ با هدف دلجویی و قرابت دینی قدم به این وادی نهاده را می توان حرکتی بدیع دانست. کاش پاپ در این سفر تاریخی جواب و دلجویی برای مسلمانان به ارمغان می اورد، اما استنتاجاتی که از این سفر گردیده کاملا قابل تامل می باشد، انتشار تمبر یادبود پاپ در درون نقشه تخیلی کردستان اعتراضات گسترده ای را در منطقه بوجود آورد بطوری که سخنگوی رسمی اقلیم کردستان عراق رسما اعلام کرد که این پیشنهاد چند نفر هنرمند بوده که به تصویب دولت اقلیم هم نرسیده بود و تنها بصرف یک نماد یادبودی از آن پرده برداری گردید، اگر چه هم مدیران تصمیم ساز اقلیم که عمدتا در اربیل متراکم شده اند و هم آگاهان سیاسی این منطقه بخوبی می دانند که این حرکت فراتر از یک مزاح سیاسی است و چون با انتقادات بیرونی و داخلی همراه گردیده است چاره ای جز غیرجدی تلقی کردن آن را نداشتند. 

در این بین چند ملاحظه جدی وجود دارد که لازم است برخی وسوسه گران آنرا جدی بگیرند اولا اینکه از سفر یک رهبر دینی سوء استفاده نشود و سرنوشت تشکیل دولت مستقل کردی را به دین مسیحیت گره زدن اهانت آشکار به مسلمانان و این همه مسجد و تکیه و خانقاه و عالمان مسلمان اقلیم کردستان عراق و دولت عراق که بر اساس بنیانهای دین اسلام شکل گرفته است، می باشد.

اگر عکس پاپ در روی یکی از نمادهای منطقه ای اقلیم کردستان حک می شد پیام کم حاشیه تری را بدنبال داشت اما وقتی که ستاره داوود بعنوان نماد یهودیت در کنار عکس پاپ بعنوان مجسمه عینی دین مسیح در نقشه ای ساختگی که سرزمینهای برخی کشورها را در آن گنجانده باشند چه پیامی می تواند داشته باشد؟ هر چند که بر کسی پوشیده نیست که این تمبر کاملا هدفمند و معنادار و حساب شده طراحی و منتشر شده است که می تواند حاصل حضور قدرتمند جریانات تبشیری در کردستان عراق می باشد که رهبران آن از فعالیت و حضور آنان بی اطلاع نیستند.

طراحان تمبر یادبود پیش بینی این را هم کرده بودند که در صورت هرگونه اعتراضی انتشار تمبر را یک مزاح تلقی نمایند. برکسی پوشیده نیست تمبر یادبود بعنوان یک اثر معنوی است که بعنوان نماد پیوند و همبستگی با موضوعی خاص منتشر می گردد. بنابراین وقتی که این نماد همبستگی معنوی همزمان با ورود پاپ به اربیل منتشر می گردد شکی نیست که عالیترین سطح مدیریتی اقلیم در جریان این طراحی بوده است ولی با فشارهای داخلی و خارجی مجبود به توجیه کردن آن گردیدند.

اما پیام دیگری که این تمبر یادبود دارد این است که برخی رهبران اقلیم پرده را کنار زده و آشکارا جهت رسیدن به آرمانهای قومی خود چشم به نیروهای فرامنطقه ای با نماد ستاره داوود و صلیب کلیسا دوخته اند، درست است که اقلیم کردستان عراق سرزمین همزیستی ادیان و مذاهب و اقوام بوده است اما این نوع اقدامات تفرقه انگیز نوعی شکاف جدی بین این همبستگی ملی ایجاد خواهد نمود که چنین استنباط می گردد در راستای رسیدن به این آرمان قومی راهی جز با طی کردن طریق نمرود های زمان میسر نمی شود همان نمادها و نشانه های نمرودی که هزاران زن و کودک عراقی را در این سرزمین به بهانه نبرد با صدام و بقایای آن به خاک و خون کشیدند کاش این پرسش اساسی در عراق از پاپ می شد که دلیل ورود صلیبیان در مناطق مسلمانان با چه هدف و انگیزه ای صورت گرفته است؟ و حال پرسش اصلی از طراحان این تمبر یادبود این است که رسیدن به آرمانهای قومی با چه هزینه ای؟ آیا می توان تاریخی سراسر افتخار کردها را از پیوستگی به دین اسلام نادیده گرفت؟ آیا امکان "مسیحیزه کردن" کردستان با افتخارات بزرگی مانند صلاح الدین ایوبی امکان دارد؟

آیا هزاران جوان و عالم دینی سلحشور منطقه اقلیم اجازه چنین انحراف آشکاری را به چند مدیر بلندپرواز میدهد؟ آیا این اقدام نابخردانه همسایگان عراق و دولت اسلامی مرکزی این کشور را تحریک نمیکند که تجربه چند دهه مدیریت قومی در اقلیم کردستان عراق را به تزلزل بیندازید؟ از طرف دیگر فکر نمیکنید این سکنجبین سیاسی موجب فزونی صفرای اقلیم گشته و آنرا از حیظ انتفاع باز دارد؟

منبع: کردتودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 3
    حیف از حاج قاسم که این نمک نشناس ها را از دست داعش نجات داد
  • احمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    55 7
    سالهاست در دارن از این نقشه ها برای خودشون می کشن، ولی وقتی پاش بیفته عرضه دفاع از اربیل رو هم ندارن و قاسم سلیمانی باید بیاد نجاتشون بده.
  • CA ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 2
    همین پاچه خواری یک عده شون برای پاپ ثابت میکنه ایرانین نقشه ای هم که کشیدن کشور کردستان نیست. بیشتر دقت کنید استان کردستان هست.
  • سید فروزان CH ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    4 2
    مسئولین ما ، مدیون خون شهدا هستند اکر باز هم به کمک اینها بروند ، داعش با مدیریت ترکیه و کمکهای امریکا در تدارک حمله به شمال عراق هستند و طبق معمول مسئولان این چاپ تمبر ،به دست و پای ایران خواهند افتاد ،اینبار بروند سراغ اروپا و اسراییل برای کمک ،ببینیم نتیجه را
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    5 1
    ستاره داوود کجای عکسه ؟ من نمیبینم
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    1 2
    با سلام بنظر می رسد جهت وزش باد از غرب باشد و ایده غربی کماکان از جذابیت برخوردار است. انقلاب اسلامی میراث اسلام نبوی و علوی است و تاکنون بسیاری از معادلات را تغییر داده است.این سیر تکاملی ادامه دارد و دذ آینده نزدیک جهت وزش نسبم رحمت الهی عمودی و از آسمان به زمین می شود.
  • اکبر GB ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 2
    کاش حاج قاسم اجازه میداد داعش کردستان عراق را اشغال می کرد.
  • مهرناز IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 2
    در باره افراد ناسپاس وابن وقت " چنین گویند : اگر دستت را تا ارنج در عسل کنید " در دهانشان بگذارید " در اخر سر دستت را گاز می گیرند " سردمداران کرد نشان دادند " دوستی انان به منافع شان گره خورده " هرجا باد بوزد " همانجا خم می شوند . امریکا با ایجاد تفرقه در منطقه " کردها راخوب بازی می دهد.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    2 1
    آیا هزاران جوان و عالم دینی سلحشور منطقه اقلیم اجازه چنین انحراف آشکاری را به چند مدیر بلندپرواز میدهد؟ /// واقعا چه انتظاری داری ازشون؟
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 1
    مسئله مسئله قوم نیست مسئله نژادپرستی است، اقلیم مبنای تاریخی ندارد و جعلی است.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    0 1
    بگ گراند بیمه نامه های شخص ثالث خودروی ایران و ... پر از ستاره های صحیونیستی است!!!
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 1
    قطعا طراحی این تمبر هدفمند بوده و صد البته با پشتیبانی اقلیم به ناچار موضع گرفتند اما باید بدونند رویاهای پریشان تعبیر نخواهند شد
  • یکان IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    5 1
    ستاره داوود کجای تمبره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس