کد خبر 1191492
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده دو تن از اعضای سپاه پاسداران به نام‌های علی همتیان و مسعود صفدری را به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» خوانده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. وزیر خارجه آمریکا گفته این افراد و بستگان‌شان قادر به ورود به خاک آمریکا نخواهند بود. در این خصوص چهار نکته قابل ذکر است:

 دولت بایدن به دلیل اهمیت ایدئولوژیک مسائل موسوم به «نقض حقوق بشر» در مصرف داخلی حزب دموکرات، فارغ از رویکرد تعاملی یا تقابلی در دیگر پرونده‌ها نسبت به روسیه، چین و ایران، سطحی از فشار را در این موارد علیه رقبا اِعمال خواهد کرد که بسته به شهرت سوژه یا اهمیت آن در پروپاگاندای رسانه‌های غربی، متفاوت است.

 به دلیل ارزش‌های مشترک غربی میان دو سوی آتلانتیک، دولت بایدن از مسائل حقوق‌بشری به مثابه ابزاری برای تقویت چندجانبه‌گرایی با اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد. تحریم‌های مرتبط با «نقض حقوق بشر» در افزایش هم‌گرایی اروپا و آمریکا در دیگر پرونده‌ها علیه ایران نیز تأثیر خواهد داشت. اشاره بلینکن به طرح موضوع ایران در «نشست شورای حقوق بشر» در ژنو، نشانه‌ای بر این امر است.

 نکته دیگر اینکه ادامه فشارهای حقوق‌بشری بر ایران نشانه‌ای از تداوم ارتباط و هم‌گرایی دولت آمریکا با گروه‌های سیاسی برانداز و مخالف نظام است که به عنوان منابع ادعایی آمریکا در تعیین اهداف این تحریم‌ها عمل خواهند کرد.

آغاز فشارهای حقوق‌بشری دولت بایدن علیه ایران نشان می‌دهد نباید انتظار داشت که تحریم‌های حقوق‌بشری دوران ترامپ نیز که پس از خروج از برجام و در چارچوب «فشار حداکثری» علیه نهادهای مالی و تجاری ایران وضع شدند، مرتفع شوند. بلکه به عنوان اهرم‌های فشاری برای تغییر رفتار ایران به کار گرفته خواهند شد.

 وضع این تحریم‌ها را می‌توان نشانه‌ای از رویکرد دولت بایدن نسبت به ایران دانست. آمریکا در راستای این رویکرد با تمایزگذاری میان پرونده‌های اختلافی اعم از هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری، در هر یک متناسب با تغییر رفتار ایران، بر مبنای مطلوبیت‌های خود عمل خواهد کرد و لزوماً تعامل یا تقابل در یک موضوع را به موضوع دیگر تسری نخواهد داد. حمله به گروه‌های مقاومت در بوکمال با وجود شعارهای تعامل‌جویانه مبنی بر احیای برجام، نمونه‌ای بر این رویکرد است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    0 0
    فقط بایدگفت خاک عالم توسرذلت پذیران ک. هنوزفکرمیکنند با امدن بایدن سیاست استعماری امریکاتغییرکرده. خاک. توسر ذلت پذیرغرب لیسان
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    0 0
    شما خودتون مردمتون رو رسوندین به ازدواج با اشیا و حیوانات و محارم و غیره قلاده سگ میندازین گردن همدیگه و تو خیابون راه میرین بعد ادعای حقوق بشر دارین؟ با عرض معذرت سگ تو روحتون
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    0 0
    کاش ورود خانواده های کلیه مسئولین ایرانی به آمریکا ممنوع بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس