آرایش تشکیلاتی اصلاحات

همانطور که زیباکلام اذعان کرده است، واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان حتی در حد تغییر جلد هم نتوانسته‌اند گامی بردارند. آن از تشکل «ناسا» و این هم روسای کمیته های اصلاحات.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه اعتماد در شماره ۱۹ اسفند در گزارشی با عنوان «آرایش تشکیلاتی اصلاح طلبان» نوشت: «کمیته‌های سیاسی، رسانه، راهبردها و برنامه‌ریزی، استان‌ها و کمیته پایش و داوری ۵ کمیته‌ای هستند که قرار است امور را در «جبهه اصلاحات ایران» به دست بگیرند و اهداف انتخاباتی و فراانتخاباتی اصلاح‌طلبان را محقق کنند. حالا عملا تکلیف تمامی ارکان «جبهه اصلاحات ایران» روشن شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آذر منصوری به عنوان سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران» از طریق کانال تلگرامی این جبهه درباره آخرین تحولات آن اطلاع‌رسانی کرد. سخنگوی این نهاد بالادستی در جریان اصلاحات اعلام کرد: «از روز یکشنبه پنجمین جلسه این جبهه برگزار شد و روسای کمیته‌های جبهه اصلاحات ایران با رای اعضای کمیته‌ها انتخاب و به مجمع عمومی معرفی شده‌اند».

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «منصوری با اعلام ترکیب اعضای کمیته‌های پنجگانه «جبهه اصلاحات ایران»، از «ابراهیم اصغرزاده به عنوان رییس کمیته سیاسی»، «الیاس حضرتی در قامت رییس کمیته رسانه»، علیرضا علوی‌تبار، رییس کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی»، «جواد امام به عنوان رییس کمیته استان‌ها» و بالاخره «محمود صادقی در مقام رییس کمیته پایش و داوری» نام برده است؛ سیاستمدارانی که همگی چهره‌های شناخته‌شده در عرصه سیاست و نیز ازجمله افراد موثر و متنفذ در میان اصلاح‌طلبان هستند».

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب- مرداد ۹۹- در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود: «اصولگرایان ادبیات سیاسی‌شان سرشار از مفاهیمی مانند «جوانگرایی»، «مدیریت جهادی»، «مبارزه با فساد»...و امثال این شده است...اما اصلاح طلبان...حتی در حدواندازه ظاهری هم نتوانسته‌اند تغییر و تحولی در ادبیات و گفتمان سیاسی‌شان ایجاد کنند. نه در تغییر چهره‌ها و نه در فرایند نوسازی گفتمان سیاسی، آنان نتوانسته‌اند دست‌کم به اندازه اصولگرایان خودی نشان‌ دهند».

زیباکلام در ادامه تاکید کرد: «واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبان حتی در حد تغییر جلد هم نتوانسته‌اند گامی بردارند. چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی آنان، همان چهره‌ها و شخصیت‌های دو دهه پیش هستند. همان چهره‌هایی که دو دهه قبل در جریان اصلاحات ظاهر شدند؛ درحالی که در دو دهه گذشته، نسل جدیدی در کشور ظهور کرده است»

وی در این یادداشت تصریح کرد: «ضرورت پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان نه یک مانور تبلیغاتی است و نه یک ژست سیاسی بلکه تنها شانس بقای سیاسی‌شان است. آنان در قبال عملکرد «فراکسیون امید» در مجلس دهم سکوت کردند. در قبال عملکرد دولت دوم آقای روحانی با وجود نقششان در ترغیب مردم به شرکت در انتخابات اردیبهشت ۹۶ همچنان به سکوتشان ادامه دادند».

اما تعیین روسای کمیته‌های پنجگانه جبهه اصلاحات، پرده ای جدید از ورشکستگی این طیف سیاسی را نمایش داد. با نگاهی به روسای این کمیته ها می بینیم که اعضای شورای منحله اول و مردودی های مجلس دهم دور هم جمع شده اند تا به زعم خود، منجی وضع موجود باشند.

برای نمونه، «ابراهیم اصغرزاده» رییس کمیته سیاسی جبهه اصلاحات، از اعضای شورای منحله اول شهر تهران است.

در ابتدای فعالیت شورای شهر اول تهران(که به شورای شهر اصلاح طلبان مشهور بود) - و بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخاب شده بود- این شورا در اقدامی نمایشی با انتشار اعلامیه‌ای از مردم خواست تا کسانی را که برای شهرداری تهران توانایی دارند، معرفی کنند. حاصل این فراخوان اعلام نام ۷۴ نفر بود؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که اعضای شورای شهر اول در نهایت پس از چند هفته کش‌وقوس با توهین به مردم، به پیشنهاد عبدالله نوری (رئیس شورا) و سعید حجاریان(نایب‌رئیس شورا) مرتضی الویری- که اصلاً نام وی در میان اسامی منتخب وجود نداشت-  را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کرد.

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

این شورای شهر که سعید حجاریان و ابراهیم اصغرزاده نائب رئیس آن بودند، مرتب درگیر حواشی بود و همین مسئله موجب شد که جلسات شورا به دفعات از رسمیت افتاد.

جنگ قدرت میان احزاب اصلاح طلب در شورای شهر اول تهران و بی توجهی به مشکلات و مطالبات مردم و درگیری های شورا با شهردار تهران- که خود اعضای شورای شهر، او را انتخاب کرده بودند- در نهایت موجب شد تا شورای شهر اول تهران توسط دولت اصلاحات منحل شود.

در آن مقطع، اعضای شورای شهر اول، صراحتا اذعان کردند که کارنامه این شورا، «گندیده، کثیف، نحس و نجس» است.

لازم به ذکر است که ابراهیم اصغرزاده چندی پیش گفته بود: «اصلاح‌طلبان نهایتاً ۱۰ درصد بین مردم پایگاه دارند. حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟».

همچنین «محمود صادقی» نماینده فراکسیون امید مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم که در مجلس دهم به بیان ادعاهای بدون سند مشهور بود نیز به عنوان رئیس کمیته پایش و داوری انتخاب شده است.

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

فراکسیون امید در مجلس دهم، با مطالبات و مشکلات عموم مردم، بیگانه بود. برای نمونه «محمود صادقی» در اظهارنظری عجیب گفت: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

در آبان ۹۸ و پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین توسط دولت، محمود صادقی در مجلس دهم بجای اینکه به وظیفه مهم خود در نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان عمل کرده و نقاط ضعف طرح مذکور را برطرف کند و با تشریح مزایای سهمیه بندی بنزین، افکار عمومی را قانع کرده و از التهابات بکاهد، با کاسب کاری، خواستار استعفا شد.

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

نکته قابل توجه اینجاست که همین نماینده که با بی مسئولیتی نمایش استعفا به راه انداخته بود، در ماههای بعد و در مقطع نام نویسی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس، در انتخابات ثبت نام کرد!

یکی دیگر از روسای کمیته های اصلاح طلبان، «الیاس حضرتی» است. وی برای ریاست کمیته رسانه انتخاب شده است. الیاس حضرتی، علاوه بر اینکه رفیق گرمابه و گلستان «شهرام جزایری» مفسد اقتصادی دانه درشت در دولت اصلاحات است، در مجلس دهم رئیس کمیسیون اقتصادی بوده است.

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

این نماینده بجای اینکه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی کند، رفع حصر سران فتنه را به عنوان اولویت اصلی کشور معرفی می کرد!

«علیرضا علوی تبار» از اعضای طیف افراطیون اصلاح طلب نیز به عنوان رییس کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی انتخاب شده است. علوی تبار پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود اصلاح‌طلبان باید از فرصت انتخابات برای به راه‌انداختن تظاهرات خیابانی علیه نظام استفاده کنند و در اظهارنظری دیگر با خط دهی به اوباش و اغتشاشگران، تأکید کرده بود که آنها پس از به خیابان آمدن بایستی مراکز حساس نظام را اشغال کنند!

علوی تبار پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود «ما پیشرفت نمیکنیم چون در جامعه ما هنوز خدا نمرده است»! و در اظهارنظری دیگر مدعی شده بود که مردم ایران بی حوصله، فردگرا، خودخواه، منفی باف و سرشار از خشم و نفرتند!

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

حالا این فرد با چنین سابقه و دیدگاهی نسبت به امور کشور و مردم، مسئولیت کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی اصلاح طلبان را بر عهده گرفته است.

جواد امام، رییس کمیته استان‌های اصلاح طلبان نیز از فعالین فتنه ۸۸ است.

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

همانطور که زیباکلام اذعان کرده است، واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان حتی در حد تغییر جلد هم نتوانسته‌اند گامی بردارند. آن از تشکل «ناسا» و این هم روسای کمیته های اصلاحات.

پرده‌ای جدید از ورشکستگی اصلاح‌طلبان/ اعضای شورای منحله اول و مردودی‌های مجلس دهم دور هم جمع شدند

«صادق خرازی» فعال اصلاح طلب و دبیرکل حزب ندای ایرانیان چندی پیش با انتقاد از اقدامات انتخاباتی اصلاح طلبان گفته بود: «اصلاح‌طلبان که فقط همین افراد تکراری نیستند که برخی از دهه ۶۰ و تشکیل جبهه پیروان خط امام تا به امروز در این مسند نشسته‌اند و برای کل جوانان و دانشجویان و مردمی که آرزوی تغییر و تحول را داشتند و به این جریان دل بستند، تصمیم بگیرند ... نمی‌شود که شما حرف از تحول‌خواهی و شفافیت و پاسخ‌گویی و مدرنیته و همگام‌شدن حکومت با تحولات دنیا بزنید؛ اما سازوکار تصمیم‌گیری خودتان از عقب‌مانده‌ترین شیوه‌های موجود در دنیا باشد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 11
    نه به اصولگراها نه و نه اصلاح طلب ها، جامعه ی ما باید رئیس جمهورش فردی علمی باشد تا تمام مسائل علمی حل شود نه با زور و نه با زد وبند سیاسی و جناحی
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      10 1
      ترفند جدید برای آن که به اسم علمی مردم را در مقابل مذهبیون قرار دهند!!
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      11 2
      ترفند جدید برای تبلیغ ستاری اصلاح طلب
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      9 0
      تنها راهکار حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور و تشکیل دولت جوان انقلابی است.
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      6 0
      پس بالاخره آقای صادقی هدیه دشمنی با نظام و افشاگری های معاندانه و عجیب و غریبش را گرفت و ماشااله مدارج ترقی را بین اصلاح طلبان یک شبه پیمود.
    • مهدی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      1 6
      سورنا ستاری اصلاح طلب نیست ایشون فراجناحی هستن
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    1 13
    شما اینا رو میگین که ضعف اصولگرایان رو بپوشونین. لطفا به جای منافع جناحی یکم به فکر پیشرفت این مملکت باشین
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      7 0
      اصلاح طلبان بانیان وضع موجود هستن و باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      9 0
      افسادطلبان خائن از اصلی ترین موانع پیشرفت ایران هستند و بقایشان در بودن تحریم ها و سیاه نمایی از ایران است اگر پیشرفت و رفاه می خواهیم اول باید با رأی درست این نفوذی را از قدرت خلع کنیم
  • سید IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    19 0
    اصلاح طلبان جمعی به غایت نادان اما از خیانت و خباثت در اوج !!!!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    7 0
    افسادطلبان سربازان اسرائیل و آمریکا در ایران
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    8 0
    عوامفریبی و دروغ بافی و رقیب هراسی و پدرسوخته بازی ربطی به سن و سال نداره /// روشنگری نکنیم بلای 96 "تَکرار" میشه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    5 0
    اصلاح طلبا از اسمشون مشخصه که ورشکسته هستن ! همونطور که برخی مسئولین دولتی وقتی از چیزی انتقاد می کنن برخی رسانه های با مزه و باحال می گن فلانی از خودش انتقاد کرد ! حالا اصلاح طلبا هم چیزی رو میخوان اصلاح کنن که عامل و بانی اون خودشون بودن ! هر چی مشکل و ناهنجاری و کمبودی بوده اصلاح طلبا از اول انقلاب باعثش بودن ! و عاملش بودن ! حالا می خوان اصلاحش کنن ! این یعنی تنها تعریف درستی که از اول انقلاب تا حالا در باره تعریف اصلاحات وجود داره ! جالبه خود اصلاح طلبا هم بارها اعتراف کردن که ما تا حالا نتونستیم اصلاح طلبی رو تعریف کنیم ! بفرمائین اینم تعریفش ! در ضمن جایزه کشف منو بفرستین واسه دفتر مشرق برم بگیرمش !
  • مرصاد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    8 0
    شانس اصلاح طلبان ؛ تقریبا هیچ است ! مگر آنکه ؛ باز هم ، از کثیف ترین روش ها ، استفاده کنند !!
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    7 0
    افسادطلبان بانیان اوضاع افتضاح اقتصادی و معیشتی امروزند و باید هم خجالت بکشن و هم از عرصه سیاست کنار بکشن و دست از سر مردم بدارن.
  • DE ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 0
    ۱۱:۳۴ - نه به اصولگراها نه و نه اصلاح طلب ها، جامعه ی ما باید رئیس جمهورش فردی علمی باشد تا تمام مسائل علمی حل شود نه با زور و نه با زد وبند سیاسی و جناحی//پیداست هیچی حالیت نیست و اصلا وظیفه رییس جمهور را نمیدانی .رییس جمهور رییس قوه مقننه نیست که همه چیز را علمی حل کند و قانون بنویسد او حق فکر کردن حتی ندارد فقط باید اجرا کند مصوبات را ولی متاسفانه رییس جمهور های ایران فکر میکنند فقط باید دستور بدهند و با خواندن دوتا کتاب ترجمه شده خارجی ملت ایران را موش آزمایشگاهی کنند .هیئت دولت 8 ساله هنوز نفهمیده وظیفه اش چیست .شما هم زیادی علم زده نباش .مدیریت به علم نیست تزریقی هم نیست به عقل مدیریت است. کسی که کار اجرایی نکرده حق نداره نامزد ریاست جمهوری بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس