ویژه ها

اینکه به واسطه یک توافق، هم چرخ سانتریفیوژها را از کار بیندازیم و هم دلار ۳ هزارتومانی را به ۳۲ هزارتومان برسانیم، قطعا هنری است که فقط مدیران «دولتِ اصلاح طلبان» به آن مسلط هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** منتقدان دولت روحانی، هنر دیپلماسی را بلد نیستند

«علی صوفی» از فعالین اصلاح طلب و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «از مقطعی که دیپلماسی خارجی ایران مجال فعالیت بیشتری با تغییر ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد فشار حداکثری با بازگشت به برجام و کاهش تحریم‌ها پیدا کرد، مردم به اینکه اگر دیپلماسی ما همین دیپلماسی فعال باشد و بتوان مشکلات معیشتی را کاهش داد، امیدوار شدند».

صوفی در ادامه گفت: «این به انگیزه‌ای برای مردم بدل شد تا اجازه ندهد جریانی روی کار بیاید که تالی دولت احمدی‌نژاد یا مجلس فعلی باشد. این‌ها خواهان دیپلماسی فعال نبوده و از اساس هنر، بینش و دانش آن را نیز نداشته و اعتقاد چندانی نیز به آن ندارند. مردم به جریانی مانند تیم آقای ظریف در وزارت امور خارجه اقبال نشان می‌دهند و بر همین اساس می‌توان امیدوار بود که مشارکت در انتخابات افزایش یابد».

منتقدان دولت روحانی، هنر دیپلماسی را بلد نیستند/ سیدحسن خمینی تجربه اجرایی ندارد، اما برای ریاست جمهوری مناسب است!

این فعال اصلاح طلب ادعا کرده است که دولت روحانی و ظریف، هنر دیپلماسی را بلدند و منتقدان دولت از این هنر بی بهره هستند. اگر منظور وی این است که به واسطه یک توافق، هم چرخ سانتریفیوژها را از کار بیندازیم و هم دلار ۳ هزارتومانی را به ۳۲ هزارتومان برسانیم، قطعا این هنری است که فقط مدیران «دولتِ اصلاح طلبان» به آن مسلط هستند و در این زمینه، منتقدان دولت قطعا بی هنر هستند.

اینکه هم در راکتور هسته ای بتن بریزیم، هم با افزایش تحریم ها مواجه شویم نیز قطعا هنری است که زیبنده «دولتِ اصلاح طلبان» است.

اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات های ایرانی، زانوزدن مقابل امیر کویت، عدم سوخت رسانی به هواپیمای ظریف توسط آلمان، عدم صدور ویزا به نماینده دولت توسط دولت اوباما و...همگی مصادیق هنرنمایی دیپلماتیک «دولت ِ اصلاح طلبان» است.

دولتِ اصلاح طلبان، «آنچنان رونقی»! ایجاد کرده که قیمت مرغ و تخم مرغ و میوه و خودرو و لوازم خانگی سر به فلک کشیده و قیمت مسکن و هزینه اجاره بهای مسکن، مردم را گلایه مند کرده است.

**سیدحسن خمینی تجربه اجرایی ندارد، اما برای ریاست جمهوری مناسب است!

«فیض الله عرب سرخی» از فعالین اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «شما در مصاحبه‌ای از سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی به‌عنوان کاندیدا یاد کرده بودید؛ با چه معیارهایی به این دو شخصیت رسیدید؟ سیدحسن خمینی چرا به نظر شما می‌تواند رئیس‌جمهور باشد؟ » گفت: «سیدحسن خمینی...فاقد تجربه اجرائی کلان در سطح حکومت هستند اما او به لحاظ ظرفیت فکری و عقبه اجتماعی و سیاسی‌ای که دارد و حمایت گسترده‌ای که می‌تواند از جانب نیروهای توانمند از ایشان صورت بگیرد و همچنین با ملاحظه توان بسیج‌کننده‌ای که در جامعه دارد، می‌تواند در نبود آقای خاتمی یکی از چهره‌های مثبت و مؤثر در انتخابات باشد اما اگر فکر کنیم که تمام ویژگی‌های مطلوب در نظر ما در یک نفر جمع شود، امری قطعی نیست و سخت می‌شود چنین شخصی را انتخاب کرد».

عرب سرخی در ادامه گفت: «رد صلاحیت امری‌ است که به نظر ما ‌ قابل‌قبول نیست؛ بنابراین اگر نامزد جریان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شود و سپس اصلاح‌طلبان بگویند به علت نداشتن کاندیدا و رد صلاحیت در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، منطقی است و یک نیروی سیاسی محق است این واکنش را داشته باشد».

منتقدان دولت روحانی، هنر دیپلماسی را بلد نیستند/ سیدحسن خمینی تجربه اجرایی ندارد، اما برای ریاست جمهوری مناسب است!

در روزهای گذشته «فیاض زاهد»  عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات ۸۸ که با مدرک «تاریخ» در دولت روحانی مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی وده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «بسیاری آقای ظریف را کاندیدای رای‌آور می‌دانند ولی او را شخصیت توانایی در اداره کشور نمی‌دانند و می‌گویند که به ‌هر حال او یک هندوانه نگشوده است و تجربه مدیریت داخلی مثل استانداری یا وزارت داخلی را ندارد».

وی در ادامه گفت: «بدون تردید در کمپین اصلاح‌طلبان او می‌تواند یا به عنوان چهره اول در صحنه حاضر شود یا به عنوان گزینه‌ای که کنار نفر اصلی به میدان بیاید؛ یعنی به‌ طور مثال فردی مانند اسحاق جهانگیری به عنوان یک چهره اجرایی و مدیریتی نفر اول باشد و کنار او ظریف حاضر شود یا مثلا کنار سیدحسن خمینی یا گزینه‌های دیگری که مطرحند؛ به هر حال آنچه انکارناشدنی است، این است که نمی‌شود به ‌راحتی از کنار نام جواد ظریف گذشت».

اصلاح طلبان به هیچ عنوان با «شایسته سالاری» و «ارائه طرح و برنامه برای اداره کشور» میانه خوبی ندارند. برای همین اصلا برای این طیف مهم نیست که شخصی همچون سید حسن خمینی اصلا شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری را ندارد. فعالین این طیف علیرغم اذعان به اینکه اشخاصی همچون ظریف و سید حسن خمینی صلاحیت ریاست جمهوری را ندارند، تاکید دارند که این افراد گزینه های بسیار خوبی برای هدایت قوه مجریه هستند.

اصلاح طلبان بجای بازی با اسامی، باید به این سوال پاسخ دهند که در قریب به ۸ سال اخیر برای مردم چه کردند؟ چه اقدامات موثری برای مسکن مردم انجام دادند؟ برای اشتغال جوانان چطور؟ برای راه اندازی کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل چطور؟ آیا توانستند ارزش پول ملی کشور را افزایش دهند؟ برای رونق تولید چه اقداماتی انجام شد؟ آیا دولت روحانی در مبارزه با فساد اقتصادی نمره قبولی می گیرد؟ نزدیکان دولتمردان پرونده فساد اقتصادی ندارند؟ و...

** رکوردشکنی پولشویی توسط آمریکا و اروپا، احترام به FATF است!؟

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «هنر خودتحریمی با FATF» نوشت: «کارگروه اقدام مالی یک نهاد بین‌المللی چون دیگر سازمان های مطرح دنیاست که اکثریت کشورهای دنیا برای آن احترام قائل شده و با اصول و قواعد آن به نقل و انتقالات مالی دامن می زنند. با این اوصاف که اهداف این سازمان شفاف بیان شده اند و هم راستا با گفتار دیپلماسی بین المللی ایران هستند؛ پس چرا از عضویت در آن خودداری می کنیم؟ ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر FATF دخالت آشکار در سیاست یک دولت است، پس چرا بسیاری از کشورهای دنیا به آن توجه کرده و با اصول و قواعد آن به نقل و انتقالات مالی خود دامن می زنند».

منتقدان دولت روحانی، هنر دیپلماسی را بلد نیستند/ سیدحسن خمینی تجربه اجرایی ندارد، اما برای ریاست جمهوری مناسب است!

کارویژه FATF در ظاهر، مبارزه با پولشویی و تروریسم است. اما آمریکا و اروپا به عنوان بانیان اصلی این سازمان، رکورددار پولشویی در جهان هستند؛ چنانکه ۷۰ درصد پولشویی در جهان در آمریکا و اروپا رخ می دهد. FATF در حالی مدعی مبارزه با تروریسم است که در کارنامه آن هیچ نمونه ای از آن مشاهده نمی شود.

برای نمونه، در سال گذشته آمریکا به عنوان یکی از اعضای FATF در اقدامی که کارشناسان غربی نیز آن را «تروریسم دولتی» نامیدند، سردار حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند، اما هیچ صدایی از FATF بلند نشد.

رهبر معظم انقلاب- ۳۰ خرداد ۹۷- با اشاره به آفات پذیرش معاهداتی که برای کشور هزینه ایجاد می کنند، فرمودند: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟ »

ایشان در ادامه تاکید کردند: «همانگونه که درباره "برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس" گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل  مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند».

حامیان FATF بجای طلبکاری، باید به دو سوال پاسخ دهند؛ اول اینکه اجرای ۹۵ درصدی دستورات FATF چه گشایشی در امور بانکی ایجاد کرد؟ دوم اینکه چه تضمینی وجود دارد که با پیوستن به پالرمو و سی اف تی، تمام مشکلات بانکی و اقتصادی رفع شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی GB ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    17 0
    لازم نیست سید حسن کار اجراریی بلد باشد چون قراره با ساز شما ها برقصه همانطور که روحانی با ساز شما رقصید و هر زمان هم که لازم شد از روحانی عبور کردید سید حسن که عددی نیست . مرگ بر افکار پلیدتان که همه را بازیچه اهداف خود می کنید.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    12 0
    اوج دیپلماسی دولت زبان دنیا بلدها را در زمان زانو زدن طریف جلوی امیر کویت دیدیم
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      4 0
      حق با علی آقای صوفی است! این شکل هنر سیاست فقط از درباریان قاجار برمی آمد و اصلاح طلبان تهوع آور! منتقدان روحانی که سهل است، سرسپردگان استعمار غرب در کشورهای مستعمره هم کمتر چنین هنری دارند! فقط اعلی حضرت همایونی برای یک بار در قضیه کاپیتولاسیون آن هم به سختی و زرنگی بی نظیر توانست این چنین هنری را به منصه ظهور برساند!
  • علی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    6 0
    هنر دیپلماسی از نظر اینها زیر بار سلطه رفتن و نابود کردن کردن ان است که اکنون مشاهده میشود
  • SE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    4 0
    مگر تا بحال دولتهای اصلاحاتی سیگنال منفی بدنیا ارسال کرده اند که حالا وقت سیگنال مثبت باشد البته منظور ایشان ارسال سیگنال تسلیم است
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    7 0
    برای ریاست جمهوری مناسب است چون قرار است مثل روحانی اهداف شما را پیاده کن .
  • قاسم IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    7 0
    علامه سیدحسن یادش بخیر,چقدررفت امدبه قم که علامه شود؟ولی حالامیخادکتربشه؟!
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    6 0
    روحانی که هنر دیپلماسی را دارد. برجام را امضا کرد و امریکا هم تحریم های ظالمانه . به این می گویند هنر گول زدن
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    2 0
    پ چی اومده چرخ دنده های سانتررری فیوژ رو با سرعت بالایی انقدر بچرخاند ک گیربکس خورد کنه و کلا اتم خودش قفل کنه از این همه بزرگی و تخصصصصصصصصصصصس سس سس سس ن خ
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    2 0
    کسی که دوچرخه بلد نیست چطور مینواند دوچرخه سواری کند جناب سید حسن خمینی میتواند کتابدار واحتمالا تا حدی کمک ناشر باشد باتیپ که نمیشود کشور داری اونم هماهنگ کننده کشور های منطقه باشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس