به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا وضعیت اضطراری ملی را که در سال ۱۹۹۵ به موجب فرمان اجرایی رئیس‌جمهور وقت این کشور علیه ایران تصویب شده بود را یک سال دیگر تمدید کرد. او ایران را هم‌چنان «تهدیدی علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد» آمریکا دانسته است.

به نظر می‌رسد در تیم سیاست خارجی بایدن، رویکرد تهدیدمحور که با هدف مهار سیاست منطقه‌ای ایران در جریان می‌باشد، بر سایر رویکردها غلبه یافته است. این رویکرد عمدتاً توسط بلینکن و سالیوان نمایندگی می‌شود و هم‌چنان از تحریم به مثابه ابزاری برای وادارسازی ایران به تکمین به مطلوبیت‌های آمریکا بهره می‌برد.

 تمایز این رویکرد نسبت به سیاست خارجی ترامپ، صرفاً در جلب همراهی متحدان آمریکا برای فشار بر ایران و هم‌چنین نگرش هوشمندانه‌تر به ابزار تحریم است. چنان‌که در ادامه سیاست خارجی اوباما، با دقت‌نظر نسبت به محتوا و هدف‌مندی هر تحریم، درصدد بهره‌مندی از آن هستند.

 در مقابل این رویکرد، رابرت‌مالی به امکان‌ تعامل مثبت با ایران معتقد است. به نظر وی آمریکا نباید صرفاً با پشتیبانی همه‌جانبه از متحدان منطقه‌ای‌اش مانند عربستان و رژیم صهیونیستی درصدد فشار بر ایران برآید، بلکه باید اقتضائات ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را در مقابل دیگر بازیگران درک کند.

 تمدید تحریم‌های وضعیت اضطراری ملی علیه ایران نشان می‌دهد، در پرونده برجام نیز آمریکا حداکثر به رفع تحریم‌های مصوب در متن برجام اکتفا خواهد کرد. تحریم‌های وضع‌شده پس از خروج آمریکا از برجام، و به‌وِیژه با برچسب‌های «ضد تروریسم» و «نقض حقوق بشر» هم‌چنان به عنوان اهرم‌های فشاری برای تحمیل مذاکرات مطلوب غرب به ایران، مورد استفاده قرار می‌گیرد.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس