ویژه ها

اختیارات دولت و از جمله اختیارات سازمان برنامه و بودجه بسیار زیاد است. به همین خاطر افرادی همچون «مهدی پازوکی» در مقطعی پُست مشاور ارشدی سازمان برنامه و بودجه را تصاحب می کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** پازوکی: دولت تنها ۲۰ درصد قدرت را در اختیار دارد

«مهدی پازوکی» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دولت روحانی مشاور ارشد نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بوده است و طبیعتا یکی از بانیان اصلی وضع موجود اقتصادی است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«نمی‌توان دولت را در ایران مسئول این وضعیت اقتصادی قلمداد کرد. بنده معتقدم در ایران دولت تنها ۲۰ درصد قدرت را در اختیار دارد و بقیه قدرت در اختیار نهادهای دیگر حاکمیتی است...بنده دوست دارم رئیس‌جمهور بعدی از میان تندروها باشد که همراه با این افراد است تا عیار واقعی آنها در جامعه جهانی مشخص شود. بدون‌تردید اگر در شرایط کنونی (چنین) فردی...به ریاست‌جمهوری برسد از موضع ضعف در آغوش غرب می‌افتد».

پازوکی در ادامه گفت:«برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت حتی مصلحت خود را نیز در نظر نمی‌گیرند چه برسد به مصلحت کشور. به همین دلیل نیز با تصویب  FATF مخالفت می‌کنند. نکته مهم این است که اگر یک دولت اصولگرا در ایران سر کار بود به احتمال زیاد اعضای مخالف مجمع به موافق تبدیل می‌شدند. هدف اصلی برخی این است که این موفقیت به نام دولت آقای روحانی ثبت نشود. این در حالی است که عمر دولت آقای روحانی چند ماه دیگر به پایان خواهد رسید».

پازوکی: دولت تنها ۲۰ درصد قدرت را در اختیار دارد/ آخوندی: «تنها ایستادگی کردن» را از مصدق آموختم

اصلاح طلبان همزمان از یکسو مدعی هستند که اختیارات دولت فقط ۲۰ درصد است و از سوی دیگر هر روز بر تعداد کاندیداهایشان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزوده می شود.

در حال حاضر تعداد اسامی کاندیداهای احتمالی اصلاح طلب برای انتخابات ۱۴۰۰ از ۳۰ نفر نیز فراتر رفته و هیچکدام از افراد مذکور نیز با قطعیت از عدم کاندیداتوری خود سخن نگفته اند.

اگر اختیارات دولت فقط ۲۰ درصد است، پس این همه شلوغ بازی و برگزاری میتینگ سیاسی و تلاش های روزافزون طیف اصلاح طلب برای در اختیارگرفتن کلید پاستور به چه معناست؟!

اختیارات دولت و از جمله اختیارات سازمان برنامه و بودجه بسیار زیاد است. به همین خاطر افرادی همچون «مهدی پازوکی» از یکسو در مقطعی پُست مشاور ارشدی سازمان برنامه و بودجه را تصاحب می کنند، و از سوی دیگر در زنگ حساب، بجای پاسخگویی به فرافکنی روی می آورند.

دولت روحانی بیش از ۹۵ درصد از دستورات FATF را اجرا کرده است، اما این اقدامات هیچگونه گشایشی در امور بانکی ایجاد نکرده است.

آن طیفی که اکنون به فضاسازی درباره فواید FATF مشغول است، همان طیفی است که در سال ۹۴ می گفت «هر روز تاخیر در اجرای برجام، ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت در پی دارد».

حامیان FATF حاضرند تضمین بدهند که بهانه های این سازمان پس از تصویب پالرمو و سی اف تی تمام خواهد شد؟ حامیان FATF حاضرند تضمین بدهند که با پیوستن به FATF تمامی مشکلات اقتصادی ایران حل خواهد شد؟

اکنون کسانی از FATF حمایت می کنند که در دوره مسئولیت خود، دلار ۳ هزارتومانی را تحویل گرفتند و قیمت آن تا آستانه ۳۲ هزارتومان افزایش یافت.

**آخوندی: «تنها، ایستادگی کردن» را از مصدق آموختم

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت روحانی که یکروز کارشناس حوزه سینما است و روز دیگر کارشناس حوزه افغانستان، در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «مصدق سیاستمدار تنها» نوشت:« ‌برای من تنهایی مصدق از هر چیز دیگری بامعناتر است. او سیاست‌مداری بود که در طول نهضت ملی کم‌وبیش تنها بود... در اینجا تنها می‌خواهم به تنهایی او در غوغای فضاسازی عناصر وابسته به شرق و غرب و عناصر وابسته به آنان توجه کنم. جریانی که هنوز هم ادامه دارد و به‌محض اینکه سیاست‌مداری روبه‌روی منافع عناصر وابسته و مفت‌خوران و دلالان آنها قرار گیرد، اتهامی نیست که از سوی اردوگاه‌های به‌ظاهر دوست و دشمن به او زده نشوند؛ اما من از مصدق آموختم که باید حتی یکه و تنها ایستادگی کرد».

آخوندی در ادامه نوشت:«چنانچه فرصت یابم و خدا توفیق دهد، برخی از فسادهای دلالان ظاهرالصلاح چه به‌نام اصولگرا یا اصلاح‌طلب را که با هزار ترفند درصدد ورود به معاملات بودند، بازگو خواهم کرد و خواهم گفت که وقتی آنان راه را بسته دیدند، چگونه اقدام به متهم‌کردن دیگران کردند. از اینکه راه را بر آنان بستم، بسیار خشنودم و احساس رضایت وجدانی دارم».

پازوکی: دولت تنها ۲۰ درصد قدرت را در اختیار دارد/ آخوندی: «تنها ایستادگی کردن» را از مصدق آموختم

آقای آخوندی در این یادداشت، به بهانه مصدق، به تعریف و تمجید از خود پرداخته و ادعا کرده است که در میان غوغای فضاسازی ها، یکه و تنها در حال ایستادگی است. این در حالی است که وی مرتب در حال مصاحبه و یادداشت نویسی در روزنامه ها و رسانه های مختلف طیف اصلاح طلب است و هیچ علامتی از یکه و تنها بودن وی مشاهده نمی شود.

آخوندی متهم به «ترک فعل» در دوران ریاست بر وزارت راه و شهرسازی است. افکارعمومی به دفعات خواستار رسیدگی به پرونده وی و محاکمه این وزیر مستعفی و ناکارآمد شده است. حالا وی در زنگ حساب دولت روحانی بجای پاسخگویی درباره کارنامه بسیار ضعیف خود، از ترفند تکراری و نخ نمای «مظلوم نمایی» استفاده کرده است.

آقای آخوندی در یادداشت تاکید کرده که «چنانچه فرصت یابم و خدا توفیق دهد، برخی از فسادهای دلالان ظاهرالصلاح چه به‌نام اصولگرا یا اصلاح‌طلب را که با هزار ترفند درصدد ورود به معاملات بودند، بازگو خواهم کرد»؛ سوال اینجاست که اگر وی از فسادهای دلالان اطلاع دارد، پس چرا آن را برای پیگیری و رسیدگی در اختیار قوه قضاییه قرار نداده است؟! اگر هدف وی مبارزه با فساد است، پس چرا اسامی و اطلاعات دلالان را در جیب خود نگه داشته است؟!

وعده توخالی اجرای مسکن اجتماعی، عدم تکمیل مسکن مهر و توهین به خانوارهای ساکن در مسکن مهر، بی توجهی به نوسازی بافت های فرسوده،  عدم برخورد جدی با سوداگران زمین و مسکن،  بی توجهی به مطالبات کامیون داران، عدم توجه به ساخت و نوسازی مسکن روستایی، قراردادهای مسئله دار خرید هواپیما،  کاهش روند جذب بار و مسافر توسط ناوگان ریلی، توسعه کند قطارهای سریع‌السیر و برقی، سپردن ۱۰ ساله  طبخ غذای راه‌آهن ایران و شرکت‌های وابسته به یک شرکت اتریشی، دفاع از رویکرد غلط و لیبرالی آزادسازی قیمت ها و...از جمله نقاط ضعف جدی کارنامه آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    24 0
    جناب آخوندی اگر به جای لجبازی (تنها ایستادگی کردن) که از مصدق آموختی، خدمت به مردم کردن را از امام خمینی آموخته بودی اکنون این اندازه منفور نبودی و به جای نفرین و لعن مردم، دعای شان پشت سرت بود!!!!
    • روزبه IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      17 0
      آره به تنهایی تونستی با نساختن مسکن در دوران وزارتت، خونه دار شدن ملت رو تبدیل به رویا کنی
    • SE ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      10 0
      35 درصد حق پورسانت قرداد هواپیما رو هم تنها خورد یا شریک جرم داری
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      8 0
      8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 1000 درصدی سر سفره مردم گذاشتن حالا میگن اختیار نداشتیم !!!!
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    23 0
    اگر دولت ۲۰ درصد قدرت دارد چرا نزدیک هر انتخابات که می شود شما افسادطلبان خبیث برای رسیدن به قدرت یقه چاک می دهید و زندگی و معیشت مردم را برای وادار کردن شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت کاندیداهای ناکارآمد و بعضاً فاسد خود گروگان می گیرید و نظام را تهدید به آشوب و فتنه گری می کنید؟؟
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      11 0
      حراج 20 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی نشان داد که دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      5 0
      جمعیتی از اصلاح طلبان دروغ گو تر نداریم حالا بگیم اصلا در خیال راست میگن ، در همون 20 درصد گندی زدن تاریخی اگه قدرت بیشتر داشتن خاک کشور میفروختن مردم هم به عنوان برده اشانتیوم میدادن
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    17 0
    تنها چیزی که آخوندی و بقیه افراد دولت زبان دنیا بلد از مصدق آموختند وادادگی در برابر آمریکا بود که نتیجه اش شد تحمیل خسارت محضی بنام برجام به مردم و کشور
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      8 0
      مصدق به امریکا اعتماد کرد و از پشت خنجر خورد برجامیون هم به امریکا اعتماد کردند و کشور ضربه بزرگی خورد.
  • سید IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    18 0
    پازوکی اصلاح طلب؛ گوش این اصلاح طلبانی که برای رئیس جمهور شدن در انتخابات بعدی شب و روز خود را قاطی کرده اند و خواب و خوراک شان را گذاشته اند برای بعد از رئیس جمهور شدن، بمال و به ایشان بگو که رئیس جمهور شدن در ایران با به قول تو بیست درصد اختیارات چه ارزشی دارد که این همه خودتان را برایش جر می دهید؟!؟!
  • نادری IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    15 0
    مصدق هم فک کنم تیرماه 1332 بود که 1200میلیارد تومن پول از بورس خروج داد که تو آخوندی پیروش شدی
  • ناصر IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    17 0
    آخوندی گفته: ««چنانچه فرصت یابم و خدا توفیق دهد، برخی از فسادهای دلالان ظاهرالصلاح چه به‌نام اصولگرا یا اصلاح‌طلب را که با هزار ترفند درصدد ورود به معاملات بودند، بازگو خواهم کرد». آیا این اطلاعات در دوران وزارت در اختیارش بوده؟! بوده. پس چرا به مراجع قضایی نداده؟ چون قوه قضائیه را بی طرف نمی داند. پس چرا آنها را با مردم در میان نگذاشت؟ چون دنبال سوء استفاده سیاسی از آن اسناد بود و هست. همان روش مشهور بگم بگم... آخوندی دغدغه مبارزه با فساد ندارد و گرنه درباره خرید هواپیماها توضیح میداد
  • SE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    13 0
    دولت که قریب به 8 ساله بفکرجیب ثروتمندان و نو کیسه های اصلاحات بوده است و در رابطه با سیاست خارجی هم مطیع غرب بود برجامچای را روی دست کشور گذاشته چطور فاقد قدرت بوده است. دیگه قرار بوده چه دسته گلی به آب بده که نداده است
  • محمدایوب IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    11 0
    قوه قضاییه. الان دیگه وقت آن رسیده. به پرونده قطور اینها. رسیدگی شود باتوجه به اینکه یکی ازاصلاح طلبان گفته درخرید هواپیماهای برجامی چقدر دلالی گرفته اند
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      7 0
      دلم برای آقای رئیسی میسوزه که چی کار باید کند با تعداد زیادی اصلاح طلب شلوغ کار و آشوب گر واقعا نمیشه همشون یجا محاکمه کرد
  • DE ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    11 0
    اقای اخوندی تعریف از خود کیلویی چند؟ عطر ان است که خود ببوید نه انکه عطار بگوید! بجای این توجیهات غیر معقول در زمان صدارتتون کاری میکردید مردم قربون و صدقتون می رفتند برای سقف هایی که می ساختید و برای اجاره بهاء های معقول و عادلانه ای که برقرار میکردید تا مردم هر وقت به اجرهای خونه شان نگاه میکردند دعاگوی شما باشند. نه اینکه مسکن مردم رو تحریم بفرمائید. ترک فعل و کارشکنی در امر مسکن یعنی بدترین عمل رو علیه نیاز اساسی مردم مرتکب شدید ،تازه طلبکار هم هستید و خود رو مصدق دوم می نامید ! مثل نانوایی که مردم رو در وقت نیاز گرسنه بذاره و بگه الا و باالله من نان نمی پذم که نمی پذم! اگر راستگوودرستکار و شجاع قانونمند هستید لطفا بروید پرونده همه متخلفین رو دراختیار قوه قضائیه قرار بدید. قوه قضائیه رو برای همین موقع ها درست کردند.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    16 0
    لابد جناب آخوندی مال جمع کردن رو هم از قارون و بی عرضگی رو از فتحعلی شاه و پر ادعایی رو هم از رضا شاه آموختند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    8 1
    روزنامه آرمان ملی تو چرا خوشحال از سفر پاپ به عراق هستی!؟
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    7 0
    آقای آخوندی تو اصلأ وجدان داریکه به آن افتخار بکنی
  • مهرناز IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    9 0
    اخوندی " حواست را به زیر پایت بده " ایستادن و موج منفی فرستادن " رویش علف به زیر پاهایت می شود.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    10 0
    مصدق هم واداده بود و هم در قضیه مشروطه به نوری و مدرس و مردم خیانت کرد.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    9 0
    غلط میکنید ک قانون را قبول ندارید قانون شما را قبول ندارد ما ب پشتوانه این مجلس توی دهان افراد یاوه گو خواهیم زد ب تاسی از کلام مبارک آن ابرمرد والامقام
  • mojtaba SE ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    9 0
    خوب عکس مصدق شکست خورده و افسرده و نا امید تو دادگاه هست ,که پیغام میداد به مردم ,که از من عبرت بگیرید و مخالفت و مقاومت نکنید ..در تاریخ 100 ساله ایران.پاینده رهبر
  • دیده بان IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    12 0
    در پاسخ به آخوندی : زدن توی دهان خبرنگار را از که آموختی؟ افتخار به نساختن حتی یک مسکن در دوران وزارت مسکن را از که آموختی؟ و مهم تر از همه بی حیایی را از که آموختی؟
  • FR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    10 0
    اصلاح طلب دیوونه ست !
  • FR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    11 0
    کاش دولت لااقل به اندازه همان بیست درصد خرابکاری کرده بود
  • عرفان IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    10 0
    منظورایشان دست بوسی از اشرف.انتصاب زاهدی.زمینه برای قتل عام رعیت بدست پلیس شاه.بدگمانی به ایت الله کاشانی.پشت کردن به ملت واستمداد از غرب.ونهایت لگدمال کردن زحمات روحانیت.درسی بود که نتیجه اش شده ایستادن برای مصدق. نون امام خوردی !!!!!!!؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    14 0
    یکی نیست به این مردک بگه تو تنها نبودی و نیستی، یک تفکر التقاطی بنام اصلاحات با بیست میلیون رای تهی مغزان پشت تو و امثال توست. وای به حال هفتاد میلیون دیگر جامعه.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    9 0
    ارگذشته عبرت بایدگرفت هرکس یاناکسی که کاندیدوشعارووعده میدهد کتباتعهد بگیرنداگربه وعده هایش نتونست عمل کنددادگاهی وپاسخگووتنبیه شود.نه اینکه ۸سال به کشورومردم خسارت واردکند
  • علی IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    8 0
    مردم با نفرین بر این ها به حاجت می رسند
  • فرهاد IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    8 0
    شش سال وزیر بودی وافتخار کردی هیچ کار نکردی حتی یک خونه نساختی که لااقل دل یک بیخانمان راشاد کنی حالا باتمام پرویی ازخدا فرصتی دیگربرای خیانتهای باقیمانده که انجام ندادی میخواهی
  • محمد IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    6 0
    با صرف نظر از هر چیزی ؛ ادای مصدق و مصدق بازی به هر کس بیاید به این عباس خان آخوندی نمی آید؛ یک روز یک کسی این فرد و امثال او را ترسانده و بنده های خدا برای اینکه کم نیاورند شده اند کاسه داغتر از آش !!!!
  • حسن IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    4 0
    اگر می دانستند دولت بیست درصد اختیار داره اون همه وعده و وعید دم انتخابات چی بود به مردم دادند. یا کفگیر به ته دیگ خورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس