کد خبر 1189281
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

به گزارش مشرق، علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما در خصوص منابع طبیعی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ۱۵ اسفند هر سال آغاز هفته منابع طبیعی در ایران است.

آب، خاک، پوشش گیاهی، مرتع، کوه، جنگل، آبخوانداری، فضای سبز و حفظ محیط زیست را مجموعه ای از ثروت ملی و انفال کشور است که "منابع طبیعی"نامیده میشود.

 آیا میدانید؛

 ۴۵۰ شهر، ٨٢٨٠ آبادی و روستای کشور در معرض سیل قرار دارد؟

 آیا میدانید ۲۵ سیلاب سالانه در کشور به وقوع می پیوندد که خسارت هر یک بیش از ١٠٠ میلیارد تومان است؟

 آیا میدانید ٨٠ میلیون هکتار مرتع در ایران داریم که ٣٤ میلیون واحد دامی از آن تغذیه میشوند و ٩١٦ هزار خانواده معیشت آنها وابسته به این مراتع است؟

آیا میدانید ٨ هزار گونه گیاه شناسایی شده داریم که بیش از ۴ هزار آن کاربرد در حوزه دارو و غذا و کاربری های صنعتی دارد؟

آیا میدانید هر هکتار جنگل ۲/۵ تن اکسیژن تولید می کند؟

آیا میدانید اهمیت جنگل های زاگراس که ١١ استان کشور را شامل میشود در وسعت ٦ میلیون هکتار٤٠٪؜ آب کشور را تامین می کند که نقش بسزایی در ایجاد کمربند سبز کشور و جلوگیری از گرد و غبار و خشک سالی دارد چه میزان حیاتی است؟

آیا میدانید ٢ میلیون جنگل در شمال کشور که به نام جنگلهای هیرکانی در یونسکو ثبت جهانی شده است فقط ۵ میلیارد متر مکعب آب کشور را ذخیره و تامین می کند؟

این اطلاعات بیانگر اهمیت بی بدیل منابع طبیعی در مسایل کلیدی و بنیادی کشور است. ثروت ملی و سرمایه جاویدان امروز و نسل های آینده است. دستگاههای متولی و مسئول، نهادهای قانونگذاری، اجرایی و نظارتی وظایف و مسئولیت هایی دارند که باید انجام دهند.

اما نقش و سهم ما مردم درحفظ، توسعه، گسترش و احیای منابع طبیعی نقش اول است.

کاشت درخت، رها نکردن زباله در طبیعت، کاهش شدید استفاده از ظروف یک بارمصرف، استفاده از پاکت های کاغذی بجای کیسه های پلاستیکی (اتحادیه اروپا سال٢٠٢١ را وداع با کیسه پلاستیک اعلام کرده است)، کمک در نظافت و پاکیزه نگهداشتن شهر و محیط مان گام های اول ما شهروندان برای آنکه فرهنگ منابع طبیعی را به فرهنگ عمومی کشور تبدیل کنیم. بیایید از خودمان آغاز کنیم.

ایران از نظر منابع طبیعی دارای چه گنجینه‌ای است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس