سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های کشور اضافه می‌شود

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت که سالانه حدود یک میلیون متر هکتار به مساحت بیابان‌های کشور اضافه می‌شود.

به گزارش مشرق، ‌وحید جعفریان روز جمعه درحاشیه بازدید از طرح بوته‌کاری مراتع مناطق شمالی گنبدکاووس گفت: پیشرفت سالانه یک میلیون هکتار بیابان در کشور به معنی تبدیل جنگل به بیابان نیست بلکه مصداق کاهش حاصلخیزی خاک و از دست رفتن قابلیت بیولوژیکی و ایجاد پوشش گیاهی آن است که تخریب سرزمین را به همراه دارد.

وی افزود: هم اکنون ۲۹.۷ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به لحاظ موقیعت خاص جغرافیایی و شرایط زمین شناسی تحت فرسایش بادی قرار دارد که به‌واسطه آن همه تاسیسات، جاده‌ها، بناهای مسکونی در روستاها و شهرها و اراضی زراعی با وقوع طوفان‌های گرد و غبار دچار آسیب می‌شود.

جعفریان اضافه کرد: از مجموع عرصه‌های در معرض فرسایش بادی، ۱۴ میلیون هکتار آن جزو کانون بحرانی فرسایش است که افت سطح آب‌های زیرزمینی، کشاورزی ناپایدار، تخریب پوشش گیاهی و گسترش تاسیسات از دلایل آن به شمار می رود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت اجرای فعالیت‌های احیایی و بیابان زدایی، تصریح کرد که همکاری همه ادارات و نهادها، جوامع محلی و بخش خصوصی با منابع طبیعی ضروری است زیرا اعتبارات دولتی به تنهایی جوابگوی انجام سالانه یک میلیون هکتار اجرای طرح‌های بیابان زدایی نیست.

وی گفت: امسال با استفاده از منابع ملی (صندوق توسعه) و استانی در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور طرح‌ بیابان زدایی شامل بوته‌کاری، قُرق، مدیریت چرای دام و روان آب‌ها انجام شد و این مقدار برای تعادل‌بخشی بین تخریب و احیا کافی نیست.

جعفریان افزود: مناطق بیابانی و یا در معرض بیابان شدن ظرفیت اقتصادی خوبی دارند که بخش خصوصی، جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی و محیط زیست می‌توانند با تلفیق مدیریت بومی و علمی، این زمین ها را به عرصه اقتصادی تبدیل نمایند.

در همین پیوند سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که هم اکنون ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های مناطق شمالی استان اعم از اراضی ملی و زراعی در معرض بیابان شدن قرار دارد که برای جلوگیری از بیابانی شدن این عرصه‌ها طی سال‌های گذشته در مجموع ۱۶ هزار هکتار اقدامات احیایی از جمله بوته‌کاری و نهال کاری صورت گرفته است.

عبدالرحیم لطفی افزود: برنامه امسال منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای جلوگیری از بیابانی شدن عرصه‌ها، بوته کاری در پنج هزار هکتار از این عرصه‌ها با مشارکت جوامع محلی و ذینفعان است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    3 0
    پاکستان قراره 10 میلیارد اصله درخت بکاره تازه از نظر مساحت کمتر از نصف ایران هست کاش ایران هم 20 میلیارد درخت متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه بکاره اونوقت طبیعت ایران جذابتر و بارندگیها بیشتر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس