کد خبر 1188450
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

وکیل انحصار وراثت یا مشاوره انحصار وراثت فردی است که با آگاهی کامل به قانون امور حسبی، مراحل انحصار وراثت برای صدور گواهی را انجام می‌­دهد. این وکیل باید تمام مسائل و جزئیات آن را بداند و کوتاه­‌ترین راه برای دریافت گواهی انحصار وراثت را طی کند.

وکیل ارث به افرادی که اطلاعات کافی در رابطه با موضوعات مربوط به میراث را ندارند کمک می‌کند تا به درستی به حقوق خود در این زمینه برسند. وکیل انحصار وراثت باید مهارت و تجربه کافی در حل و فصل پرونده‌های وراثتی را داشته باشد.

از آنجایی که ارث و میراث همیشه یک چالش بزرگ در خانواده‌ها بوده و هست. این مسئله پس از مرگ متوفی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌­دهد و تنها قانون می­‌تواند از مشکلات مربوط به تقسیم ارث پیشگیری کند. مسائل مربوط به گواهی انحصار وراثت و وکیل ارث نیز از این قائده مستثنی نیست. در این نوشته سعی داریم این مسائل را توضیح داده و ضرورت وجود وکیل انحصار وراثت را برای شما بیان کنیم.

مراحل گرفتن گواهی انحصار وراثت از طریق وکیل ارث

انحصار وراثت یعنی چه؟

وقتی که شخصی فوت می کند، وراث ایشان باید نسبت به گرفتن گواهی حصر وراثت به منظور تقسیم ماترک یا اموال به جامانده و یا پرداخت دیون متوفی اقدام کنند. پس از بررسی و تایید وراث توسط مراجع قانونی رای صادر خواهد شد که به آن رای انحصار وراثت می­‌گویند.

 جالب است بدانید که گرفتن این گواهی توسط وراث مشمول زمان نمی‌­شود. یعنی وراث می‌توانند حتی چندین سال پس از فوت برای گرفتن گواهی حصر وراثت اقدام کنند.

نکات و بایدها و نبایدهای انحصار وراثت

در مسئله انحصار وراثت، نکاتی وجود دارد که باید آنها را بدانید. از جمله:

  • اگر شخصی غایب یا مفقودالاثر باشد، اموالش را نمی‌توان تقسیم کرد.
  • اگر بعد از ثابت شدن فوت او، انحصار وراثت و طلبکاران تعیین شدند و گواهی انحصار وراثت صادر شد، هر کس که در این گواهی ذی­نفع است می­‌تواند اقدام کند. مثلاً طلبکاران یا شخصی که مسئول اجرای وصیت است و یا کسی که برای او وصیتی انجام شده می‌تواند از دادگاه درخواست کند.
  • مالکیت ورثه نسبت به ترکه­‌ی متوفی در صورتی اجرا می‌شود که تمامی حقوق و دیون ترکه ادا شده باشد. این حقوق و دیون شامل دین های مالی متوفی، قیمت کفن میت، وصایای متوفی درمورد ثلث ترکه است.
  • تا زمانی که کلیه دیون متوفی پرداخت نشود، هیچ کدام از ورثه نمی‌توانند نسبت به اموال متوفی معامله انجام دهند. اگر تا قبل از این نسبت به اعیان ترکه معامله انجام شود، افراد صاحب دین می‌توانند این معامله را بر هم بزنند.
  • اگر تاریخ فوت اشخاصی که از یکدیگر ارث می‌برند مجهول باشد، اشخاص مزبور از یکدیگر ارث نمی‌برند؛ مگر در موارد خاصی مانند غرق شدن دو نفر که در ماده ۸۷۳ قانون مدنی به آن اشاره شده است.
  • اگر اشخاصی که بین آنها توارث وجود دارد، بمیرند و تاریخ فوت یکی معلوم و تاریخ دیگری مجهول باشد؛ فقط آن شخصی که تاریخ فوت او مجهول است از دیگری ارث می‌برد.

گرفتن گواهی انحصار وراثت

گواهی حصر وراثت اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا برای هر کار حقوقی که وکیل حصر وراثت باید انجام دهد؛ مثل تمامی نقل و انتقالات اموال متوفی و عملیات ثبتی و غیره وجود این برگه ضروری است.

این گواهی توسط شورای حل اختلاف محل متوفی صادر می‌شود و در این گواهی میزان ارثی که ورثه دریافت می‌کنند نیز مشخص می‌شود.

در گواهی حصر وراثت باید تاریخ مرگ متوفی مشخص باشد. همچنین وراث، تعداد ورثه و میزان سهم الارث آنها به طور واضح معین شوند.

هر زمان که تمامی وراث بر گرفتن گواهی انحصار وراثت رضایت دادند، می‌توانند به یکی از ورثه وکالت بدهند که نسبت به انحصار وراثت اقدام کند.

اگر حتی یکی از وراث مخالف این کار باشند، شخص متقاضی می تواند خود شخصا مدارکی را که جهت اخذ گواهی انحصار وراثت در بالا گفتیم به استثنای شناسنامه وراث و عقد نامه همسر متوفی به شورای حل اختلاف ببرد. پس از آن نام تمامی وراث را قید کرده و درخواست خود را ذکر کند.

انحصار وراثت چقدر زمان می برد؟

برای اینکه بدانید انحصار وراثت چقدر زمان می­‌برد ابتدا باید با مراحل آن آشنا شوید. موضوع زمان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و پس از طی شدن مراحل، گواهی آن آماده خواهد شد.

مراحل انحصار وراثت

منظور از مراحل انحصار وراثت همان رویه اجرای پرونده­‌ی انحصار وراثت است. برای انجام امور مرتبط با گواهی انحصار وراثت باید به صورت زیر عمل کرد:

  • به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی مراجعه و فرم‌های مربوطه را تکمیل کرد.
  • پس از آن هر یک از وراث باید توسط دو شاهد تایید شده و فرم را امضا کنند.
  • یکی از وراث باید به اداره دارایی رفته و تکلیف مالیات بر ارث را تعیین کند.
  • فرم مخصوص انحصار وراثت با امضای تمامی شهود باید به همراه دیگر مدارک در دفتر اسناد رسمی ثبت قانونی شود.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی حصر وراثت چیست؟

مدارکی که لازم است وراث قبل از مراجعه به شورای حل اختلاف آماده کنند به شرح زیر است:

۱ . گواهی فوت صادره از بیمارستان یا ثبت احوال

۲ .استشهادیه رسمی (سه نفر گواهی کنند که وراث چه کسانی هستند)

۳ . عقدنامه و رونوشت آن (در صورتی که همسر متوفی در قید حیات باشد)۴. شناسنامه باطل شده­ی متوفی

۵ . شناسنامه وراث یا کپی برابر اصل آن ها

۶ . وصیت‌نامه متوفی در صورتی که متوفی از خود وصیت نامه­‌ای به جا گذاشته باشد.

هزینه وکیل برای انحصار وراثت

انحصار وراثت اگر توسط خود وراث انجام شود، هزینه‌­ی زیادی ندارد. بیشترین هزینه مربوط به هزینه­‌ی دادرسی است که توسط دولت در خدمات الکترونیک قضایی دریافت می‌­شود و آخرین مبلغ تایید شده­‌ی آن در سال ۱۳۹۹، ۱.۳۰۰.۰۰۰ ریال بوده است.

نقش وکیل ارث در دعاوی انحصار وراثت

در سالهای اخیر بسیاری از پرونده‌های دعاوی حقوقی طبق آمار موجود در دادگاه‌ها مربوط به تقسیم ارث میان بازماندگان افراد متوفی بوده است.

در این میان حضور وکیل حصر وراثت باعث می‌شود که تنش‌ها بدون ایجاد پرونده های سنگین در دادگاه­‌ها و صرف هزینه و وقت زیاد به نتیجه برسد.

 یک وکیل زبده انحصار وراثت باید آگاهی و اطلاعات کافی در زمینه مباحث حقوقی به خصوص مسئله ارث را داشته باشد؛ و از طرفی دیگر باید مسلط به قوانین مربوط به مالیات یا اظهارنامه انحصار وراثت باشد.

وظایف وکیل انحصار وراثت

وظایف وکیل شامل بررسی کارهای مربوط به میراث و اموال متوفی و همچنین تقسیم ترکه می‌­باشد. بعد از اینکه اموال متوفی مشخص شد، مسئله انحصار وراثت به دادگاه ارجاع داده می‌شود. دادگاه با صدور گواهی انحصار وراثت سهم الارث هر فرد را مشخص می کند.

در طول انحصار وراثت اگر بین وراث اختلاف یا مشکلی پیش بیاید، این اختلاف باید توسط مشاور یا وکیل انحصار وراثت برطرف شود.

مشاوره تلفنی انحصار وراثت

از آنجا که مسئله ارث و وراثت از جمله مشکلات متعدد افراد است عده زیادی به علت محدودیت های اجتماعی بیماری کرونا ترجیح می دهند مسائل حقوقی خود را بصورت غیرحضوری حل کنند. پلتفرم حقوقی ترازو در این راستا با ارائه خدمت مشاوره تلفنی سعی کرده است تا خدمات متنوعی را برای عموم مردم فراهم کند. شما عزیزان می توانید با شماره گیری 09022004247 مشکلات حقوقی خود را در خصوص ارث و انحصار وراثت با کارشناسان ترازو مطرح نمایید. کارشناسان حقوقی مجرب و متعهد ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

مشاوره حقوقی انحصار وراثت

با شیوع بیماری کرونا بسیاری از خدمات بصورت آنلاین صورت می گیرد. پلتفرم حقوقی ترازو به شما کمک می کند تا با ثبت درخواست انحصار وراثت، بدون صرف هزینه و زمان مدارک مورد نیاز انحصار وراثت را بارگذاری کنید تا کارشناسان و وکلای حقوقی با بررسی آنها مراتب پیگیری و اقدام را انجام می دهند.

 در این مقاله در مورد مشاوره انحصار وراثت، وکیل انحصار وراثت، گواهی انحصار وراثت و وکیل ارث یا وکیل آنلاین صحبت کردیم. امیدواریم پاسخ پرسش های خود را از این متن گرفته باشید. برای حل مشکل خود می­توانید از مشاورین ترازو کمک بگیرید.

منبع: وکیل انحصار وراثت - پلتفرم حقوقی ترازو


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس