کد خبر 1188426
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای روحانی امروز گفت: اینکه گفتیم هم چرخ سانتریفیوژ  بچرخد و هم چرخ اقتصاد، هر روز به قولمان عمل کردیم، سانتریفیوژ می چرخد و چرخ اقتصاد هم می چرخد.

همه کشورها تلاش می کنند رتبه بالاتری را در FATF کسب کنند، ولی ما ایستادیم، تماشا می کنیم.

وقتی عدد ریسک کشور از شش به هشت می‌رود، یعنی مردم باید از جیب‌شان بیشتر پول دهند و برای نقل و انتقالات مالی، پول بیشتری باید پرداخت کرد.

"مجمع"، قدرت خودش را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد. دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد تا زمان تصویب FATF را تمدید کنند و ایشان نیز لطف کردند و تمدید کردند.

 اگر هرچه زودتر تصویب شود، به نفع مردم و کشور هست. FATF  هیچ ربطی به برجام ندارد. مانند دو پنجره است که اگر هر دو را باز کنیم دو برابر هوا وارد می‌شود

تحریم‌ باید برداشته شود. اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم.

اولا سانتریفیوژ، دیوانه نیست که بی هدف بچرخد. می چرخد تا غنی سازی اورانیوم انجام دهد و سپس چرخه فعالیت های هسته ای، به مقیاس صنعتی مانند تولید انرژی و... ارتقا پیدا کند؛ ماموریت بزرگی که با آمدن روحانی و برجام، مدت هاست متوقف شده.

سانتریفیوژ، حتی اگر اسب عصاری هم باشد، اگر چه دور خود می چرخد، اما چرخ آسیاب را به حرکت در می آورد. این که با چرخش یک دهه ای سانتریفیوژها، ۱۰ هزار کیلوگرم اوروانیوم غنی شده تولید شود و دولت برجام، ۹۷۰۰ کیلو از این دسترنج داشمندان هسته ای را بار بزند و به خارج بفرستد، فعالیت هسته ای مفید نیست؛ همچنان که با مازاد سقف سیصد کیلو گرم همین کار می شود!

ثانیا چرخ اقتصاد، گرفتار بی سابقه ترین رکود تورمی چند دهه اخیر شده و نمی چرخد. تا جایی که برخی مقامانات دولتی آرزوی بازگشت به شرایط اقتصادی سال ۹۲ یا ۹۰ را مطرح می کنند و کارشناسان همسو می گویند شش سال طول می کشد تا به اقتصاد پیش از برجام برگردیم!

ثالثا آقای روحانی با این کژ کارکردی، چگونه رویش می شود وعده های بلا محل برجامی را دوباره خرج بزک FATF کند؟! مگر یک چک بی محل را چند بار می شود خرج کرد؟!

اگر FATF همان است که روحانی ادعا می کند، چرا اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند تعهد پنهانی (غیر قانونی) دولت به این کارگروه طی چهار سال گذشته، تاثیری جز افزایش تحریم ها نداشت؟!

رابعا آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، به عنوان موسسان و گردانندگان FATF، برخوردی کاملا "ابزاری" با این کارگروه، و "گزینشی" با دولت ها دارند. چنان که مثلا پاریس به عنوان میزبان FATF، میزبان گروه تروریستی منافقین هم هست؛

آمریکا و چند کشور اروپایی، میزبان ۷۶ درصد کل پولشویی ها در جهان، اما معاف از بازخواست FATF هستند؛ عربستان و رژیم صهیونیستی هم به عنوان سرقفلی داران تروریسم در جهان، عضو FATF هستند که می توانند درباره قبول یا رد عضو جدید نظر بدهند!

با مزه تر این که با وجود انجام آن ۳۹ تعهد (یا ۴۱ تعهد)، موضوع عضویت ایران به هیچ عنوان مطرح نیست و مافیای گرداننده FATF، با ایران به عنوان متهم(!) برخورد می کند؛

ضمنا بنابر اعلام مقامات خزانه داری آمریکا، FATF به عنوان ابزار دیدبانی برای تحریم دقیق تر عمل می کند تا آمریکا بتواند راه های دور زدن تحریم را از طریق خود اظهاری دولت ایران، شناسایی و مسدود کند!

اگر دولت روحانی رکورد تورم ۵۲ درصدی را برجا گذاشته، در کنار عامل سوء مدیریت، به خاطر اجرای یکطرفه برجام و ۳۹ تعهد اکشن پلن FATF بدون مطالبه انتظارات مشروع ایران است.

این موجب شده، فشار تحریم ها چند برابر شود. دشمن به اعتبار انفعال روحانی، تشجیع شد به جای برداشتن تحریم ها (وعده روحانی در تیر۹۴ هنگام اعلام برجام)، بر فشارها بیفزاید.

اما عامل اصلی نابسامانی اقتصاد، ناتوانی و لجبازی مدیریت اشرافی، نسبت به ظرفیت های انبوه اقتصادی در دو مقیاس ملی و بین المللی است. عباس آخوندی و برخی مدیران چند صد یا چند هزار میلییاردی دیگر، مجسمه این بی کفایتی و خیانت هستند.

اگر به ظرفیت  تولید میلیونی مسکن در هر سال دهن کجی نمی شد، هم می شد چرخ ۲۵۰ شاخه صنعتی و شغلی را به حرکت درآورد و میلیون ها جوان راصاحب شغل کرد، و هم نقدینگی سرگردان (ویرانگر) را که در دوره روحانی شش برابر شده، در خدمت رونق اقتصاد قرار داد؛

هم مشکل مسکن میلیون ها نفر را برطرف کرد، هم تورم را تا زیر ۲۰ درصد کاهش داد، و هم برای مشکل ازدواج چاره جویی موثر کرد. اما این خدمت بزرگ از مردم دریغ شد تا فقط در سال جاری، ۱۲۷ درصد بر نرخ مسکن و اجاره افزوده شود. ده ها اقدام شدنی از این نوع برای رونق اقتصاد، چه دخلی به برجام و FATF داشت؟!

خامسا، رهبری مهلت "بررسی" لوایح مربوط به FATF را در مجمع تمدید کردند، نه "زمان تصویب" را! بر اساس ملاحظات بارها عنوان شده رهبری و نیز، تجربه خسارتبار پنج سال تعامل یکطرفه با غرب در چهارچوب برجام و FATF، ضرورت دارد "مجمع"، دو لایحه باقی مانده را رد کند؛

یا این که شرط بگذارد تا زمان لغو کامل تحریم ها، امکان تداوم همکاری یکطرفه با FATF حتی در سطح فعلی وجود ندارد. البته توضیج خواستن جدی از دولت درباره خلف وعده ها و اجرای معکوس سیاست های کلی نظام هم باید در دستور کار "مجمع" قرار گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس