کد خبر 1187949
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

از زمان‌های گذشته تا همین امروز، حفظ امنیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. با این حال، با گسترش شهرنشینی و افزایش آمار سرقت، اهمیت این موضوع افزایش پیدا کرده است.

نیاز به امنیت، باعث شده محصولات جدیدی مثل دستگیره درب ضد سرقت وارد بازار شوند. این درب‌ها از  امنیت زیادی برخوردار هستند. اما هنگامی که به عنوان مستاجر یا مالک در یک ساختمان جدید ساکن می‌شوید، بهتر است نسبت به تعویض مغزی دربهای نوع ضد سرقت اقدام کنید. برای این کار باید مغزی (توپی) را خریده و آن را با مغزی قدیمی عوض کنید. با ما همراه باشید تا آموزش‌های لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

تعویض مغزی درب ضد سرقت

درب‌های مقاوم در برابر سرقت چگونه ساخته می‌شوند؟

این نوع درب‌ها، به دلیل امنیت و استحکام بالا از طرفداران زیادی برخوردار هستند. به طوریکه، امروزه در بیشتر ساختمان‌های مسکونی و اداری از آن‌ها استفاده می‌شود.

این نوع درب‌ها در دو نوع فلزی و چوبی در بازار وجود دارند. درب‌های فلزی از فولاد یا آهن نرم تشکیل شده‌اند که یک قطعه شیشه آب دیده در پشت پنل قرار داده شده است. بیشتر درب‌های فلزی ساخت چین هستند.

درب‌های چوبی ترکیبی از فلز و چوب هستند. وظیفه بخش فلزی درب تامین مقاومت داخلی و وظیفه بخش چوبی آن حفظ زیبایی درب است. درب‌های چوبی فراوان‌ترین نوع درب‌های ضد سرقت موجود در بازار هستند. ظاهر این درب‌ها شبیه درب‌های معمولی است.

درب‌های چوبی ضد سرقت به صورت چند لایه ساخته می‌شوند. به طوریکه یک ورق فلزی بین دو لایه روکش چوبی قرار می‌گیرد. همچنین کلاف و کمربندهای فولادی در داخل درب تعبیه می‌شوند که در افزایش ایمنی نقش بسزایی دارند. یکی از ویژگی‌های این مدل درب این است که عایق صوتی و حرارتی است. چون داخل آن‌ با استفاده از پشم سنگ پر شده است.

جنس رویه درب می‌تواند چوب طبیعی، PVC و MDF باشد. این روکش با توجه به برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی که دارد به انواع برجسته لوکس، برجسته اکونومی و رویه CNC تقسیم‌بندی می‌شود.

تعویض مغزی درب ضد سرقت

مهم‌ترین خصوصیات درب‌های مقاوم در برابر سرقت

· این نوع درب‌ها در برابر هر نوع دستکاری و تخریب مقاوم هستند. به همین دلیل، از ورود سارقان به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

· یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های درب‌های معمولی و ضد سرقت این است که در محصولات ضد سرقت کلاف فلزی دور لنگه و شبکه فلزی داخلی آن وجود دارد که باعث پایین آمدن اهرم درب می‌شود. بیشتر سرقت منازل از طریق اهرم کردن درب انجام می‌شود. محصولات ضد سرقت به دلیل ساختار و قفلی که دارند، در مقابل اهرم کردن مقاوم هستند.

· قیمت محصولات ضد سرقت تا حدی زیادی به کیفیت قفل آن‌ها بستگی دارد. هر چقدر کیفیت قفل بالاتر باشد، برای خرید درب باید هزینه بیشتری پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: یراق آلات کابینت آشپزخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مراحل تعویض مغزی درب ضد سرقت چیست؟

تمام قفل‌ها از دو بخش شامل مغزی و زبانه ساخته شده‌اند. هنگامی که کلید در داخل مغزی قفل چرخانده می‌شود، زبانه آن را باز و بسته می‌کند. درب‌هایی که تحت عنوان ضد سرقت به فروش می‌رسند دارای دو نوع مغزی هستند. به مغزی قسمت بالا «شب ‌بند» و به مغزی قسمت پایین «مغزی ساده» گفته می‌شود.

قفل‌ها همانند هر وسیله دیگری طول عمر محدودی دارند. برای اینکه امنیت ساکنان ساختمان‌ها حفظ شود، قفل یا مغزی آن باید بعد از مدتی تعویض شوند. چون بیشتر اوقات سارقان خانه‌های دارای قفل‌های قدیمی یا فرسوده را هدف سرقت خود قرار می‌دهند. به همین دلیل، توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار نسبت به تعویض مغزی قفل درب اقدام شود.

درب‌های مقاوم در برابر سرقت به دلیل ساختاری که دارند از امنیت زیادی برخوردار هستند. اما اگر قفل آن‌ها کیفیت مناسبی نداشته باشد، نمی‌توانند به اندازه‌ای که انتظار می‌رود ایمن باشند.

تعویض مغزی درب

برای تعویض توپی در قسمت شب بند، ابتدا پیچ‌ها را از سمت داخل ساختمان باز کنید. سپس پوکی همراه با کاسه رزت (rosette) را بیرون آورید. در مرحله بعد، رزت را از قسمت بیرون درب خارج کنید تا به مغزی قفل برسید.

پس از بیرون آوردن رزت، پیچ مغزی که روی قفل مشاهده می‌شود را باز کنید تا مغزی قفل خارج شود. در قسمت شب بند، مغزی از سمت داخل بیرون آورده می‌شود. بنابراین، برای تعویض آن ابتدا کاسه و پوکی را داخل قفل قرار دهید. پس از انداختن رزت، پیچ‌ها را ببندید.

مراحل تعویض مغزی پایین، مشابه شب بند است. تنها تفاوت این است که کاسه و پوکی در مغزی بالا با هم بسته می‌شوند؛ اما در مغزی پایین، ابتدا کاسه و سپس رزت با پوکی بسته می‌شود. در انتها، برای اینکه از کارکرد مناسب قفل مطمئن شوید چند بار آن را باز و بسته کنید.

تعویض مغزی درب ضد سرقت

در این قسمت می‌توانید مراحل تعویض مغزی این نوع درب‌ها را به صورت خلاصله مشاهده کنید:

تعویض مغزی شب بند:

باز کردن پیچ‌ها

· خارج کردن پوکی همراه با کاسه رزت

· خارج کردن رزت از قسمت پشت درب و رسیدن به مغزی قفل

· باز کردن پیچ‌های مغزی

· تعویض مغزی: قرار دادن کاسه و پوکی در داخل قفل، انداختن رزت و بستن پیچ‌ها

تعویض مغزی قفل ساده:

· باز کردن دو پیچی که از سمت داخل درب دیده می‌شوند (محل قرار دادن کلید در داخل قفل)

· باز کردن سه پیچ موجود در قسمت زبانه درب (محلی که قفل داخل آن قرار دارد)

· خارج کردن مغزی قفل

· تعویض مغزی: بستن کاسه و سپس بستن رزت همراه با پوکی

بیشتر بخوانید: مشخصات قفل دیجیتال مناسب درب آپارتمان چیست؟

برای تعویض مغزی درب‌های ضد سرقت باید به چه نکاتی توجه شود؟

در هنگام تعویض مغزی به توصیه‌های زیر عمل کنید:

· قفلی که برای تعویض می‌خرید باید از کیفیت و مقاومت مناسبی برخوردار باشد.

· در هنگام خرید قفل جدید باید به نکاتی مثل ضخامت درب، جنس درب، دست راست یا چپ بودن درب و ... توجه کنید.

· انواع مختلف قفل‌های  ساخت ترکیه، ایران و چین در بازار وجود دارد که از نظر کیفیت و قیمت با هم متفاوت هستند. قفل‌های ساخت ایران و ترکیه کیفیت مطلوب‌تری دارند. هر چقدر کیفیت قفل بالاتر است، کارآیی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

· در هنگام تعویض توپی باید مراقب باشید که فشار زیادی روی قفل وارد نکنید. چون ممکن است به سایر بخش‌های آن آسیب وارد شود.

· بعد از تعویض قفل، آن را با روغن مخصوص یا روغن چرخ روغن‌کاری کنید. این کار، کارآیی درب را بهبود می‌دهد.

· اگر از نحوه صحیح تعویض مغزی درب ضد سرقت اطلاع ندارید، بهتر است انجام آن را به یک فرد ماهر و متخصص بسپارید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس