به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر در کانال تلگرامی خود نوشت: بر طبق اعلان رسانه های خارجی معتبر، ایران رسما درخواست حضور غیررسمی آمریکا در جلسه ۴+۱ در خصوص برجام را رد کرد. این پاسخ در واکنش به درخواست اروپا از آمریکا و موافقت ایالات متحده برای شرکت بدون لغو تحریم ها در این نشست است.

 شواهد و قرائن نشان می دهد دولت بایدن از بدو روی کار آمدن، به دنبال حفظ سرمایه به جای مانده از دولت ترامپ و بهره برداری حداکثری از تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و اثر منفی آن بر اقتصاد ایران است.

به عبارت بهتر دولت دموکرات در تلاش است تا  ساختار تحریم ها را برای فشار بر سایر مولفه های قدرت جمهوری اسلامی از جمله فناوری موشکی و منطقه ای حفظ کرده و همزمان مساعدت های قطره چکانی نسبت به اقتصاد ایران داشته باشد تا بتواند پیشروی های دیپلماتیک اش را استمرار دهد.

 اما غافل از این که ایران نیز خود را پیروز منازعه با ترامپ و شکست سیاست فشار حداکثری او می داند و دیگر حاضر نیست در قبال اخذ ثمنی بخس ، اهرم های فشار خود را در زمینه هسته ای تقدیم طرف مقابل کند.

تهران نیک می داند که خود را با وضع کنونی وفق داده و اثر تحریم های اقتصادی آمریکا براقتصادش روز به روز کاهش می یابد و به همان نسبت و البته با شتاب بسیار زیاد برنامه هسته ای خود را توسعه خواهد داد.

ادامه این وضعیت برای غرب قابل تحمل نیست و باید راه چاره بیاندیشد ؛ زیرا اولا آمریکا به دنبال حل مسئله با ایران و شیفت کردن به سمت چین است و نمی تواند همزمان در چند جبهه درگیر شود. دوم این که گزینه نظامی نیز به طور کامل کنار رفته است و حتی آمریکایی ها جرات ندارند از روی میز بودن همه گزینه ها صحبت کنند و مکررا بر حل مسئله از طریق دیپلماتیک اصرار دارند. و دلیل سوم اینست که غرب نمی تواند به هیچ عنوان هسته ای شدن ایران را بپذیرد.

پس باید یا از طریق وعده های زیبا و عمل نسیه به آن، فعالیت های هسته ای ایران را فریز نماید یا این که واقعا حاضر باشد تحریم ها را عینا و بالمره لغو کند.

روش اول دردوره اوباما به کار گرفته شد و در حال حاضر نیز دنبال می شود اما به نظر می رسد اجماعی درجریانات سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که دیگر جز در صورت لغو عملی تحریم ها ، ایران به برجام بازنخواهد گشت ؛ پس مسیر اول دیگر قابل ادامه نیست.

اما روش دوم لغو عملی تحریم هاست که بی شک دست ایران را در ایجاد رفاه برای مردمش باز می کند، راهبرد مقاومت فعال را موفق  نشان می دهد و مهم تر این که ثروتی کلان را در دستان دولت برخاسته از میان جریان ضد غرب که احتمالا درانتخابات ۱۴۰۰ پیروز خواهد شد ، قرار خواهد داد.

مطمئنا آمریکا تمایل ندارد گزینه دوم را بپذیرد، لکن مطمئنا این مسیر برایش کم هزینه تر از جنگی است که می داند در آن نتیجه موثری نخواهد گرفت، زیرا فناوری اتمی در ایران بومی شده و حمله سخت حداکثر می تواند در آن اخلال چند ساله ایجاد نماید.

بنابراین نگارنده باور دارد، ایران در حال حاضر بهترین روش ممکن را در پیش گرفته و ریل گذاری صحیحی را در خصوص تعامل با غرب انجام داده است و تداوم چنین مسیری بی شک به  کوتاه آمدن طرف مقابل خواهد انجامید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    23 0
    بامید پیروزی
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 9
    شماها که فقط عرضه نشون دادن چماق رو دارید و دل هیچ کارواقعی رو ندارید وچند روز دیگه دوباره همه رو تخته میکنید .پس ما هم به شما اعتماد واعتقاد نداریم...توروخدا از حرص نیایی دم عیدی مارو بگیری ببری یه جایی که هیچ کی ندونه کجاییم این دم عیدی.باشه؟شمایه حرف مفت زدی ماهم یه حرف مفت.این به اون در!!
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      8 2
      با احترام؛ از طرف یک مزدور نتانیاهوی صهیونی !!!!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      7 1
      برنامه هسته ای اگر دست اصلاح طلبان نبود الان غنی سازی بالای ۹۰ درصد بود.حیف که مردم با انتخاب های اشتباهشون مملکت رو به فنا دادن
  • fred IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    18 1
    بهتره همانطوریکه نابغه های جوان ایرانی که نشان دادند میتوانند با کمترین هزینه دقیقترین موشک های قابل هدایت رو بسازند دست بکار بشوند و جدیدترین تکنولوژی و ارزانترین پنل های خورشیدی و باطری قابل شارژ خورشیدی بسازند که بتواند از تسلا در صنعت خودرو برقی و سقف منزل برقی جلو بزند و بهتره وقت خودمونو برای امریکا تلف نکنیم و رابطه خودمونو با چین بیشتر کنیم و از چین یاد بگیریم که چطوری فقر رو توی کشور پر جمعیتش از بین برو و دیگه ففیر نداره
  • هیبت IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 1
    تنها راه پیروزی درمقابل آمریکا و اروپا ساختن اتم
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    10 0
    غنی سازی اورانیوم 60 درصد راکلید بزنید تاآمریکا مجبور بشود که شایدراستی آزمایی ایران قبول وتحریم لغو کند خیلی حیف شد به وعده‌ها نسیه سرخرمنی اقتصاد کشورفلج کرده وصنعت مهم هسته ای کشور نابود کردن
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 2
    میدونید برنامه آمریکا در برابر شتاب هسته ای ما چیست؟ اجماع بین المللی ضد ایران با چراغ سبز روسیه و چین
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      5 0
      مغز کل تو اشتباه درک می کنی همان گونه که دولت کلید تو هشت سال اشتباه سیر وسفر می کرد وسرانجام اعتماد به کدخدا تحریم بیشتر بود
  • فدا علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 2
    عجله نکنید .. حاج علی آقا کارش رو بلده
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    صنعت خودرو صنایع تولید الکترونیک لوازم خانگی اگر فعالانه کار نماییم از نفت بی نیاز می شویم
  • مازندران IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 0
    چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم وبر زنده یک تن مباد
    • فریدون IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      جان ناقابل من فدای رهبرعزیزم عاشقشم.
  • عبدالله IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    کاملاً بانویسنده موافقم انشاالله که به پیروزی روز افزون دست پیداکنیم به امید روزی که به قله های دانش وتکنولوژی وقدرت دست یابیم
  • TR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    باید جلوی امریکا ایستاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس