کد خبر 1186860
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
موشک نمایه

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه ایران جزء پنج قدرت موشکی جهان است، گفت: قدرت‌های دنیا دنبال گرفتن قدرت موشکی ایران هستند.

به گزارش مشرق، سرتیپ پاسدار «علی شمشیری»، با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس، گفت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در چند سال گذشته با این مضمون که چرا مردم اروپا به ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس ندانند که دولت‌های‌شان در رابطه با جنگ تحمیلی علیه ایران چه حمایت‌هایی از رژیم بَعث داشتند، آن‌ها هم باید این موضوع را بدانند.

لزوم بهره‌برداری درس‌ها و عبرت‌های دفاع مقدس 

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: از طرفی به دلیل اهمیت روشن شدن حقایق برای نسل‌های آینده، باید درس‌ها و عبرت‌های دفاع مقدس را بهره برداری کرد، همایش «مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس» برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در این راستا برگزار شد.

وی جوهره این همایش با برخورداری از دبیرخانه دائمی را مهیا کردن بستربازگویی و به سمع و نظر مردم جهان رساندن، حقایقی از دفاع مقدس، که استکبار جهانی اجازه نمی‌داد به گوش جهانیان برسد، برشمرد و اضافه کرد: تا مردم جهان بدانند در جنگ تحمیلی علیه ایران چه کشورهایی سلاح‌های شیمیایی، تجهیزات میکروبی در اختیار رژیم بعث قرار می‌دادند، چه خساراتی هم به مردم ایران و عراق در راستای تأمین منافع ابر قدرت‌ها در جریان مقابله با انقلاب اسلامی ایران وارد شد، این‌ها حقایقی است که باید روشن شود.

جنگ تحمیلی علیه ایران به زیرساخت‌های منطقه خسارت زد

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر خسارت ناشی از جنگ تحمیلی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بر زیرساخت‌های منطقه، تصریح کرد: دنیا باید بداند در جریان این جنگ هشت ساله چه خساراتی به زیرساخت‌های منطقه وارد شد که نگذاشت، سرعت رشد و ترقی کشورهای منطقه را شاهد باشیم.

هدف، انعکاس حقایق دفاع مقدس به جهان

وی افزود: همایش «مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس»، این حقایق و بخشی از جنایاتی که این‌ها بر علیه مردم منطقه انجام دادند را به شکل علمی با ارائه مقالات حساس و انتشار آن‌ها در آینده، به جهان منعکس می‌کند.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این پژوهشگاه با برگزاری چنین همایشی دنبال نمایان کردن حقایقی از جنگ تحمیلی است تا این حقایق را به معرض دید عموم و جهانیان بگذارد.

ایران؛ پنجمین قدرت موشکی جهان

شمشیری افزود: این حقایق سابقاً روشن نبود و با کار تحقیقی، پژوهشی، علمی و حقوقی همه جانبه و دقیق چنین اقدامی می‌تواند انجام بگیرد، چند سالی است که محققین ما در زمینه‌های مختلف کار تحقیقاتی انجام دادند و مقالات ارائه شده نشان می‌دهند، کاری که با این عمق، وسعت، پشتوانه علمی و نظری بسیار قوی برخوردار است، پیام به جهانیان دارد.

شمشیری با بیان اینکه مباحث دفاع مقدس در همان دوره قابل بررسی نبود و پرداختن به همه ابعاد آن وجود نداشت، اضافه کرد: چون در صحنه جنگ وظیفه اصلی دفع تجاوز است، طبیعتاً به این ابعاد جنگ تحمیلی با مباحث علمی، نظری، بررسی‌های عمیق راهبردی، مطالبات و حقوق حَقه یک ملت، باید بعد از پایان آن به این موضوعات پرداخته شود.

خروج از رخوت گذشته، خودکفایی از برکات دفاع مقدس

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) از آثار و برکات جنگ تحمیلی برای کشور، گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی را یک نعمت خواندند و فرمودند «جنگ، نعمت است»؛ خروج از رخوت گذشته، خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر  از برکات دفاع مقدس است.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه ایران یک موقع به لحاظ موشکی اصلاً عددی بین کشورهای جهان نبود، اضافه کرد: امروز خود تحلیل‌های دنیا می‌گوید، ایران به لحاظ قدرت‌موشکی پنجمین کشور جهان است.

وی با بیان اینکه قدرت‌های دنیا دنبال گرفتن قدرت موشکی از ایران هستند، تأکید کرد: یکی از مباحث مهم‌شان در جریان مذاکرات همین موضوع است، زیرا کشوری با چنین قدرتی، مُنفعل کسی نخواهد شد و با قدرت اهداف انقلابی خود را ادامه می‌دهد و با قدرت از کشورهای در حال مبارزه با استکبار حمایت می‌کند، این‌ها از برکات دفاع مقدس است و این موارد حقایقی است که از الان مطرح می‌شود.

شمشیری تأکید کرد: دنیا بداند با اتکا به خداوند تبارک و تعالی، تکیه برتوان خود می‌تواند این استقلال را به معنای واقعی حفظ کند، این موضوع درسی است که نظام جمهوری اسلامی ایران به دیگران می‌دهد.

وی تأکید کرد: جامعه جهانی بداند جمهوری اسلامی ایران مُطلقا در جنگ تحمیلی آغازگر نبود، همان‌طور که در سیاست‌ها و خط مشی‌های امام راحل مطرح بود و در حوزه دفاع قرار داشت، توانست با قدرت همه جانبه این دفاع را انجام دهد.

شمشیری با تشریح گوشه‌ای از وضعیت ایران در روزهای نخستین جنگ تحمیلی، تصریح کرد: حداقل امکانات نظامی را در روزهای اول جنگ تحمیلی در اختیار نداشتیم، ولی با توجه به اهمیت دفاع به عنوان یکی از واجبات، این مهم در تهیه تجهیزات نظامی هم نمود پیدا کرد.

مُستشاران نظامی، تصمیم گیرنده حوزه نظامی کشور در قبل از انقلاب بودند

وی افزود: ما اول جنگ سلاح‌ موشکی مطلقاً نداشتیم، بدیل اینکه همه تسلیحات نظامی کشور دست بیگانگان بود و مُستشاران نظامی تصمیم می‌گرفتند چه چیزی تولید شود و چگونه به آن عمل و کجا از این تجهیزات نگهداری شود، با اخراج این مُستشاران و توجه به نیروهای خودی و بر اساس سیاست‌های امام راحل، خودباوری در نیروهای ما اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی و عشایر ایجاد شد.

شمشیری با اشاره به اِنفعال حاکم بر نیروهای مسلح در آغازین روزهای جنگ تحمیلی آن هم بخاطر حمله غافلگیرانه دشمن، تصریح کرد: نیروهای ما با مرور زمان خودشان را پیدا کرده و نیازمندی‌های خود را تأمین و تمام الزامات را نیز تهیه کردند.

صدام، نماینده استکبار شرق و غرب در جنگ تحمیلی مقابل ایران

وی با تأکید بر اینکه صدام به نمایندگی از استکبار شرق و غرب مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی جنگید، اضافه کرد: ما با یک کشور در دوران دفاع مقدس طرف نبودیم، بیش از ۳۶ کشور نیروی انسانی برای کمک به رژیم بعث فرستاده بودند، زیرا ما از کشورهای مختلف اسیر داشتیم.

دفاع مقدس، جنگ استکبار و ابرقدرت‌های جهان با نظام جمهوری اسلامی ایران

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دفاع مقدس را جنگ استکبار و ابرقدرت‌های جهان با نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: مردم مظلوم ایران در این دوران با دشمن مقابله می‌کردند، ولی برآیند آن در پایان جنگ نحمیلی این بود که اگر تاریخ جنگ ایران با سایر کشورها را بررسی و آن را با دفاع مقدس مقایسه کنیم، می‌بینیم بعد از پایان هر عملیات و جنگی قبل از انقلاب اسلامی، بخشی از خاک کشور به تصرف بیگانه و خارجی‌ها در می‌آمد.

دفاع مقدس، پر افتخارترین جلوه نظام مقدس جمهوری اسلامی و قدرت ولایت فقیه

شمشیری جنگ تحمیلی را تنها نبردی در تاریخ ۲۰۰ سال گذشته کشور برشمرد که در پایان آن حتی یک وجب خاک کشور به تصرف دشمن در نیامد، بر دوران دفاع مقدس به عنوان پر افتخارترین جلوه این نظام مقدس و قدرت ولایت فقیه تأکید کرد و افزود: به همین خاطر این دفاع، مقدس بود.

وی با اشاره به دست‌یابی کشورهای منطقه به آموزه‌ها و آموخته‌های فراوان از تجربیات جنگ تحمیلی ایران، این موضوع را از دستاوردهای مهم دفاع مقدس ایران برشمرد و بر صَف تمام امکانات دنیا پشت سر صدام در هشت سال جنگ تحمیلی تأکید کرد و افزود: شوروی سابق، رژیم وقت امریکا و اروپا این حمایت‌ها را از رژیم بعث داشتند، کشورهایی که از لحاظ تسلیحاتی قادر به کمک به صدام نبودند نیروی انسانی فرستاده بودند، برآیند جنگ تحمیلی این است که کشور از دست تجاوز بیگانه خلاص می‌شود.

وی ادامه داد: امام راحل در یک دست خطی که بعد به عنوان منشور روحانیت چاپ شد از برکات دفاع مقدس مطلبی را با این مضمون می‌فرمایند که این جنگ، مَبنای مقاومت در منطقه است، یعنی اتفاقاتی که الان در عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و فلسطین در حال انجام است از این بخش از بیانات تاریخی امام راحل سرچشمه گرفته است.

شمشیری افزود: امام خمینی (ره) اسفند ۶۷ سه ماه قبل از رحلت‌شان، می‌فرمایند جنگ تحمیلی به مردم منطقه و جهان نشان داد می‌شود سالیان سال بدون اتکا به قدرت‌های خارجی، با ابرقدرت‌ها مبارزه و جنگ کرد، این دستاوردی بود که از دفاع مقدس به کشورهای منطقه رسید.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دفاع مقدس اظهار داشت: اگر امروز می‌بینید یمنی‌ها، بدون اتکا به کسی با توکل به خدا و اتکا به خودشان مقابل رژیم صعودی که همه کشورهای منطقه به آن کمک تسلیحاتی، برنامه‌ای و فکری می‌دهند ایستادند و با حداقل امکانات مقابل سعودی‌ها در حال پیروز شدن هستند، این‌ها از برکات دفاع مقدس ایران و درس‌هایی است که از مقاومت گرفته‌اند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    56 7
    رده پنجمصرف موشکی جهان برای ایران کم است بایدبا ارتقا ی صنعت موشکی خود را به رده دوم وسوم بالا بکشیم
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      57 4
      احسنت بايد به رده اول برسيم
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      23 7
      اینقدر قدرت داریم چرا در کوبا دشمن آمریکا و در فاصله کمی از اون ایران پایگاه نظامی نمیزنه یا در ونزوئلا
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    31 9
    باید هرچه زودتر انتقاممان را از(آمریکا،بایدن،ترامپ،اوباما،بوش،کارتر،ریگان،کلینتون،غرب،اسرائیل،عربستان وسازش ابراهیمی عبری عربی)را بگیریم والا هم مذاکرات وتله برجام راتحمیل میکنندوتمام پیشرفتهای اتمی وموشکیمان را بتن میکنند وهم تمام منافع،قدرت سیاسی ونظامی، فرمانده هان،دانشمندان،رزمندگان وپایگاه هایمان را دراقصی نقاط دنیا نابود میکنند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    23 39
    پس چرا با موشک اسرائیل نمی زنید؟
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      16 8
      چون وقتش هنوز نرسیده.البته شما هم نگران نباش عین الاسد اربابش داغون شد،اینکه اندازه تهرانم نیست
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      23 7
      هر کی موشک داره باید بزنه؟
    • محمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      12 2
      مافقط دفاع میکنیم
    • محمدتقی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      14 3
      داری می سوزی
  • سید IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    31 7
    این تیتر دقیق نیست؛ ایران در رده موشک‌های تاکتیکی، قدرت اول جهان است. البته در رده موشک‌های قاره‌پیما هنوز با قدرت‌های رده اول جهان فاصله زیادی داریم اما در حال حاضر تکلیف جنگ‌ها را موشک‌های تاکتیکی مشخص می‌کنند چون موشک‌های قاره‌پیما را نمی‌توان در مقیاس گسترده به کار گرفت و اساسا این رده از موشک‌ها به دلیل هزینه بالاشون بیشتر به‌درد سلاح هسته‌ای می‌خورن
    • رضا IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      1 0
      حسابى عقده گشائى كردى ها ! ميخواستى بگى منهم چيزى حاليمه ! نه بابا جون ، طرف معاون قرارگاهه ،بى حساب حرف نميزنه ، تو اطلاعاتت غلطه برو مطالعه كن و ديمى نظر نده خوبيت نداره !
  • US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    13 7
    موشک قاره پیما، ماهواره زن، معادل س-۵۰۰، هایپر سونیک و هوش مصنوعی از الزامات است.
  • آرش IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 1
    روسیه .امریکا . چین. فرانسه . انگلستان.ژاپن.هند .ایران .کره شمالی .رژیم غاصب صهیونیستی
  • عاشق وطن IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 2
    خدارا صد هزار مرتبه شکر انشاالله بتونیم در همه ی رده ها رتبه اول باشیم
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 2
    مبنای این طبقه بندی چیه؟
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      3 1
      طبق آمار جهانی هست تو دانشنامه های آزاد و معتبر و آمار های جهانی هم امده که ایران جزو ده قدرت برتر موشکی جهان هست
  • امیر IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 2
    درودبرسپاهیان جان برکف وسلام به روح شهیدتهرانی مقدم پدرموشکی ایران,اگرغربگداهاواصلاح طلبان وخیانتکاران به بهانه مذاکرات هسته ای باتوجه به نامه خاتمی فتنه گروخیانتکار،خلع سلاحمان نکنند،افتخاروامنبت اوراست.افسوس که این خیانتکاران مثل مجاهدین خلق اوایل انقلاب دنبال وطن فروشی هستندوبایدمثل اونا نابودبشن
  • حسن پور IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    6 5
    ایران این موشک قدرتمند رادارد پس چرا اسرائیل را به خاکستر تبدیل نمی کند چرا پس کی
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    9 4
    من ایرانی نیستم ولی احسنت بر این نظام ،زیرا نظام،نظام شیعی است. واینکه ایران جزو پنج قدرت موشکی است یک دلگرمی برای ایران و تمام شیعیان جهان است.
  • US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 2
    درود درود درود
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 1
    درست ما رد پنجم هستیم اما باید قوی تر بشیم و خودمون را نه تنها موشک بلکه سایر چیزها هم رد اول کنیم هنوز به قول رهبر انقلاب راه درازی در پیش داریم تا قوی نشیم چشم تمع استعمار گران و جهان خواها از ایران برداشته نمیشه و متحد هم باشم همه اقوام ایرانی وحد و همدلی و ایمان هم نباید فراموش شود و انتقام از امریکا و انگلیس و اسرایل و سایر دشمنان بگیریم
  • غفار IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 2
    به امید روزی که با فاصله اول باشیم
  • ابراهیم اعظمی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 1
    ملت ایران دیگر از همه حیله های استکبار جهانی آگاه هستن نه قدرت نظامی ونه قدرت موشکی قابل مذاکره نیست حتی اگر تحریم ها برداشته نشوند سران کاخ سیاه آمریکا همشون در فکر غارت وچپاول ملتها هستن خوی وحشی گری در آنها از ابتدای پیدایش آمریکا هنوز مانده است
  • هادی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 7
    داداشاهیچوقت نمیشه ماقدرت اول موشکیه جهان بشیم چون صنعت موشک توسط امریکاپایه گذاری شده حتی مخترعش هم امریکایی بودهیچ کشوری نمیتونه بهش برسه
    • سید محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      8 0
      موشک v2 اولین بار توسط ارتش آلمان در جنگ جهانی استفاده شد و بعد امریکایی ها دانشمندان موشکی و هسته ای آلمان را دزدید و به اینجا رسید
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      3 1
      آقا آخه این چه حفی است که شما می زنید ایرانی جماعت هر کجا دست بزاره تاآخرش رو می تونه بره
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    13 7
    در بامداد کوبیدن عین الاسد یک ابرقدرت متولد شد به اسم ایران. ابرقدرت ما هستیم که کسی جرات حمله به ما را ندارد.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 7
    اسرائیل 5 هزار تیر موشک با برد 5 هزار کیلومتر دارد شما با چه مبنایی این صحبت ها رو انجام میدی
    • رسول دادا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      2 0
      ها ناقلا معلوم خبر داری ها خب از تاسیسات مخفی دیگه شون هم اطلاع بده
    • نیما IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      باب جاسوس
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 0
    تبارک الله احسن الخالقین
  • ابراهیم IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    با تشکر از سپاه و ارتش باعث افتخار ایران بزرگ هستند.اما با بعضی از این تفکرات غرب پرست که مانع از دستیابی به سلاح هسته ای میشن ما باید قدرت اول موشکی باشیم
  • اکبر IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 2
    اقتدار اقتدار اقتدار
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 2
    ایران قدرت اول هست چند برابر آمریکا سکوی پرتاب موشک دارد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 1
    به نظر من هدف اونا ضعیف کردن وحمله کردن به ایران هست اصلا نباید اجازه بدن درمورد مسائل دفاعی وموشکی دخالتی کنندوتعلیق کنند مثل انرژی هسته ای که سرکارگذاشتن وبازی دادن با برجامشون باید قوی شویم و اجازه ندیم بهمون زوربگن وقلدوری کنن یاحق
  • عباس IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 1
    ماشاءالله انشاء الله تا کور و نابود شوند‌ انان که نتوانند ببین
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 1
    ایران خاک دلیران ازجان گذشته در راه رهبر فرزانه گرانقدر.
  • محمد IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 1
    من آن روز را میخوام بمب اتمی رونمایی کنیم تا دنیا بداند قدرت ما چقدر بود
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 1
    خسته نباشین ما مردم ایران اگر موشک نداشتیم شب نمیتوانستیم با آرامش بخوابیم مانند سوریه و عراق همه به ما زور میگفتن مانند ۸ سال جنگ که شبها آرامش نداشتیم و هیچ کشوری به ما موشک نمیداد.
  • حمید IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    16 2
    و نخستین اقتصاد پوشکی جهان
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      6 3
      به لطف رای های عالی شما
    • محمد رسول IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      4 1
      به لطف حسن روحانی علی برکت الله
  • سعيد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 1
    خيلي خوبه فقط اي كاش در خودرو سازي هم اينقدر جهش بزنيم...
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 1
    روح حاج حسن تهرانی مقدم شاد.
  • محمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 1
    یک پله صعود ماشاءالله سپاه پاسداران درود بر حاج قاسم
  • ش ا ک ر IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 1
    احسنت جناب اقای شمشیری همی حرفهای شمادرست است ای ملت ایران زمین خدتان مامور بشوید ونگذارید نوفز گر خاعن سواستفاد بکند به خدا اگر این خارجیها بیایند هروز از خداتلب مردن میکنید
  • دادار IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 1
    چرا پنجم این که کم باید لااقل دوم یا سوم باشیم سپاه باید قدرت مند تر عمل کند چون غول فناوری موشک با سپاه است
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 1
    ساخت موتور توربوفن سنگین . خرید j16 و j20 و سوخو۳۵
  • mahdivalipor IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 1
    ان شالله اولین بشیم ان شالله
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    2 1
    احسن انشاالله به رده اول برسیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس