یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پر چالش، ناتمام

یک سال است که آموزش ها غیرحضوری شده و اگر چند روز که دانش آموزان غیراختیاری به مدارس رفتند را حساب نکنیم، حالا شاید باید گفت کرونا هزینه سنگینی روی دست تعلیم و تربیت گذاشته است.

به گزارش مشرق، در اولین روزهای اسفند ۹۸ در حالی که آموزش روال عادی خود را طی می‌کرد، قرار بود برای ایام نوروز دانش آموزشان عشایری سفرنامه کوچ بنویسند، دانش آموزان ابتدایی به جای تکلیف نوروزی در دومین سال پیاپی قرار بود عید و داستان را تجربه کنند، ‬ دانش آموزان متوسطه کمی بیشتر به فکر درس و مشق خود باشند و دانش آموزان پای کنکور خواندن جدی تر دروس را پی می‌گرفتند، فرهنگیان در سامانه ثبت نام اسکان فرهنگیان برای نوروز جا رزرو می‌کردند و در حالی که رسانه‌ها ‏درباره موضوعات روتین مبتلا به آموزش و پرورش از جمله رتبه بندی معلمان، انتصاب ‏مدیران، به کجا رسیدن بازسازی مدارس در مناطق سی زده و… را پیگیری می‌کردند و در همان روزها یکی از گزارش‌هایی که پیگیری می‌کرد تراکم بالای کلاس‌های درس بزرگترین دشمن نظام یادگیری، ناگهان و بی مقدمه‌ای از سوم اسفندماه مدارس و آموزش دچار دگرگونی شد؛ دگرگونی که کسی حدس نمی‌زد به مدت یک سال بر همان پاشنه بچرخد و بعد از یکسال هم پایان این ‏تغییر مشخص نباشد؛ تغییری که مهمترین نمودش را می‌توان در کوچ آموزش به فضای ‏مجازی و دوری بچه‌ها از کلاس و معلم و همکلاسی برشمرد.‏

سوم اسفندماه؛ آغاز تعطیلات مدارس

دوم اسفندماه بود که به دنبال برگزاری انتخابات و تنها سه روز پس از اعلام ورود کرونا به کشور، ابتدا به خاطر اینکه بسیاری از مدارس شعب اخذ رأی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند و باید ضدعفونی می‌شدند، به مدت دو روز تعطیل شدند در قم تمام مدارس و در استان تهران و چندین شهر مدارس به کلی تعطیل شدند. اما این تعطیلات دیگر تا پایان سال ۹۸ بازگشایی در پی نداشت.

بیشتر بخوانید:

۱۹ درصد دانشجویان به امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند

این در حالی بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش یک اسفندماه با بیان این‌که از لحظه اعلام خبر ورود کرونا به قم در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت هستیم، گفت: با آقای نمکی نیز صحبت کردیم و تمام پروتکل‌ها و تشریفات اعلام شده از سوی این وزارتخانه را دنبال می‌کنیم. هم‌چنین در صورت نیاز به تعطیلی مدارس یا نصب تجهیزات خاص برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس نیز کلیه اقدامات را در دستور کار خواهیم داشت.

به گفته حاجی میرزایی در صورت اعلام وزارت بهداشت برای ضرورت تعطیلی مدارس در کشور این اقدام از سوی آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص زمان تعطیلی مدارس در پایان سال نیز تصریح کرد: با توجه به تعطیلات ناخواسته‌ای که طی این مدت اتفاق افتاده است مدارس تا آخرین روز کاری دایر هستند و دانش آموزان باید برای جبران عقب ماندگی‌های سال تحصیلی جاری در مدارس حضور پیدا کنند. هم‌چنین پیشنهاد دادیم ساعاتی به تدریس روزانه افزوده شود، چرا که مدت زمان پایان سال محدود خواهد بود و بیش از حد معینی امکان ادامه کار را نداریم.

یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پر چالش، ناتمام

گرچه نه اولیا، نه مربیان و نه دانش آموزان تصوری از چنین تعطیلات گسترده‌ای نداشتند و حتی وزیر آموزش و پرورش نیز آن را موقتی می‌دید اما اینگونه نبود که آموزش و پرورش نداند که کرونا احتمالاً مشکلی جدی نخواهد بود. در همان اول اسفند علی باقرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا در مدارس اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، گفت: یکی از مراکزی که از ابتدا با برنامه‌ها و توصیه‌های وزارت بهداشت همراهی لازم را کرد، مدارس بودند و معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز در این رابطه دستورالعمل‌هایی تهیه و به همه مناطق و مدارس ابلاغ کرد. مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان نیز در جریان اخبار این بیماری هستند و به تذکراتی که در خصوص سلامت آنها داده می‌شود، عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئولان محلی در خصوص اقدامات پیشگیرانه تدابیر لازم را پیش بینی کرده‌اند که آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی تکالیف لازم را در خصوص کنترل و پیشگیری از این ویروس انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه ضوابطی از گذشته در خصوص اینکه اگر یک کلاس درس چه تعداد دانش آموز مبتلا به یک بیماری (حال این بیماری آنفلوانزا باشد یا بیماری دیگری) تعطیل می‌شود، وجود داشته است، گفت: هنوز ویروس کرونا در کشور ما ویروس فراگیری نیست و اقداماتی که در این رابطه انجام شده، اقدامات پیشگیرانه است اما به دلیل آنکه مدارس محل جمعیت هستند و احتمال شیوع این ویروس وجود دارد، ما تابع مسئولان محلی از جمله مسئولان آموزش و پرورش در شهرستانها و … هستیم.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش تأکید کرد: نباید اضطراب و استرس را به جامعه تزریق کرد. سلامت مردم برای ما از اولویت‌های اصلی است.

اما موضوع کرونا فراتر از این بود که استرس و اضطراب تولد نکند. ۵ اسفند هنوز تکلیف مدارس روشن نبود. آموزش و پرورش تعطیلی مدارس را به وزارت بهداشت موکول کرده بود و خبری از وزارت بهداشت هم نبود. مهر در گزارشی با عنوان تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس به عهده وزارت بهداشت است در خصوص بلاتکلیفی مسئول اعلام تعطیلی‌ها نوشت. ششم و هفتم اسفندماه روز به روز مدارس تعطیل شد تا آنکه بالاخره وزارت بهداشت دستور به تعطیلی مدارس داد.

یکی از کارهایی که آموزش و پرورش در آن روزها دستورالعملش را صادر کرد اما هرگز به کار نیامدو آن‌قدری مدارس باز نشد که خروجی آن را دید، دستورالعملی بود که بر اساس آن ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش‌آموزان و کارکنان، برگزار می کردند

یکی از کارهایی که آموزش و پرورش در آن روزها دستورالعملش را صادر کرد اما هرگز به کار نیامد وآن‌قدری مدارس باز نشد که خروجی آن را دید، دستورالعملی بود که بر اساس آن ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش‌آموزان و کارکنان، برگزار می کردند.

در نهایت زمزمه‌های تعطیلات گسترده آغاز شد. وزارت بهداشت تا اطلاع ثانوی مدارس را تعطیل کرد که از همان روزها می‌شد حدس زد این تعطیلات تا پایان اسفندماه ادامه دارد و کم کم زمزمه‌های اینکه تعطیلات با مدارس چنان خواهد کرد که بچه‌ها سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دیگر رنگ مدرسه را نخواهند دید قوت گرفت.

اسکان نوروزی فرهنگیان لغو شد. اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تأمین استان‌ها سلب شده و شورای امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است و مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصراً در اختیار ستاد پیشگیری قرار گرفت و خیلی زود شعار مدارس تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست بر زبان تمام مدیران جاری شد و خیلی زود زمزمه آموزش مجازی به گوش رسید.

۱۰ اسفند؛ آغازی بر آموزش‌های غیرحضوری

۸ اسفند محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: ملت هشیار ایران در گذر از گردنه‌های سخت آموخته چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رئیس جمهور با برنامه ریزی انجام گرفته دانش آموزان با هدایت معلمان دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری می‌کنند.

یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پر چالش، ناتمام

پیش از این مدیر شبکه آموزش نیز اعلام کرده بود از شنبه ۱۰ اسفند در سه نوبت صبح، ظهر و عصر برای سه مقطع تحصیلی و با همکاری معاونت‌های آموزش و پرورش تدریس زنده دروس پخش خواهد شد.

ابتدا برنامه‌های دروس ابتدایی ساعت ۸ تا ۹ صبح، متوسطه اول ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ و متوسطه دوم ساعت ۱۵ تا ۱۶ که از شبکه آموزش سیما روی آنتن رفت. آموزش مکملی که هر روز در این یک سال گسترده‌تر شد تا امروز که مدرسه تلویزیونی بالغ بر ۶ هزار کلاس درس در مدرسه تلویزیونی ایران پخش کرده و برآورده شده است که پایان سال ٩٩ به ٩ هزار کلاس درس خواهد رسید، تا ٢٨ اسفند ادامه دارد و پس از آن از ١۴ فروردین تا اول تیرماه ادامه می‌یابد و از اول تابستان نیز مدرسه مهارتی با آموزش‌های کاربردی برای دانش آموزان خواهد داشت.

تبدیل تهدید به فرصت از صحبت درباره گسترش شبکه رشد تا رونمایی از شبکه شاد!

در همان روزها آموزش‌های مجازی هم توسط معلمان و مدارس راه اندازی شده بود و عموماً در پیام رسان های خارجی. یکی از دغدغه‌های والدین و مسئولان دسترسی به ابزار هوشمند و ایمن نبودن بستر فضای مجازی بود

وزیر آموزش و پرورش که یکی دیگر از کلیدواژه هایش تبدیل تهدید کرونا به فرصت بود در همان روزها در این زمینه گفت: من اتفاقاً اعلام کردم که این تهدید را می‌توان یک فرصت دید و ظرفیت‌های خودمان را برای ارائه شیوه‌های متنوع آموزشی فراهم کنیم. البته معتقد هستیم هیچ روشی بهتر از آموزش چهره به چهره نیست و پایه آموزش، آموزش چهره به چهره است. اما از روش‌های ارائه آموزش مکمل برای توسعه عدالت آموزشی سود می بریم. ما به دنبال این هستیم که شبکه رشد را گسترش دهیم و امروز که کتاب‌ها روی سایت بارگذاری شده است می‌خواهیم امکانی ایجاد کنیم که اگر کتاب تاریخ را بارگذاری کرده‌ایم و درسی در آن بود که می‌شد از طریق وجه نمایشی آن را کامل کرد این کار را بکنیم یا اگر نیاز بود در درس فیزیک و شیمی آزمایشگاهی کار شود ویدئوی آن را بارگذاری کنیم. همچنین امکانی فراهم می‌کنیم تا مشارکت در امر آموزش مهیا شود و حتی در سازمان پژوهش سیاست چند تألیفی رو پیش می‌گیریم و این بستر فراهم می‌شود که معلمان برتر و مؤسسات مختلف بتوانند بسته آموزشی پیشنهاد بدهند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از آماده سازی اینترنت ایمن به صورت محدود در همین هفته برای کمک به جریان آموزش و فعال شدن این امکان به صورت جدی تر در مهر ۹۹ خبر داد. اما این ایده در نهایت به راه اندازی شبکه شاد منجر شد. شبکه ای که از ابتدای راه اندازی تا امروز چالش‌های خود را دارد و رشد خود را داشته است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از آماده سازی اینترنت ایمن به صورت محدود در همین هفته برای کمک به جریان آموزش و فعال شدن این امکان به صورت جدی تر در مهر ۹۹ خبر داد. اما این ایده در نهایت به راه اندازی شبکه شاد منجر شد. شبکه ای که از ابتدای راه اندازی تا امروز چالش‌های خود را دارد و رشد خود را داشته است

از نیمه اسفند صحبت از این بود که مدرسه مجازی راه اندازی شود. مدرسه‌ای در فضای مجازی که بچه‌ها و معلم‌ها در آن حضور داشته باشند و حضور و غیاب صورت بگیرد اما گمان این بود که شبکه رشد برای این امر گسترش پیدا کند. ۲۳ اسفند بود که رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش خبر داد: تلاش‌هایی در حال انجام است تا شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد» راه‌اندازی شود و آنها در محیط ارزان و امن به فراگیری دروس بپردازند.

خصوصاً آنکه شایعه‌هایی راه افتاده بود که اطلاعات دانش آموزان در اختیار یک شبکه اجتماعی داخلی قرار گرفته و قرار است مدرسه مجازی به آن پیام رسان برود که روابط عمومی آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای آن را تکذیب کرد و اعلام کرد تمام پیام رسان‌ها برای ارائه خدمات دعوت شده‌اند.

هر چند در نهایت این ایده هم به جایی نرسید و ناگهان شبکه شاد از دل تمام ایده‌ها بیرون آمد.

۲۸ اسفند؛ رونمایی از شبکه شاد

۲۸ اسفند بود که از شبکه شاد رونمایی شد و محسن حاجی میرزایی در آئین افتتاح شبکه «شاد» اظهار کرد: با تعطیلی اجباری مدارس به علت شیوع ویروس کرونا خیلی نگران قطع فرآیند آموزشی فرزندانمان در مدارس شدیم. با تدبیر مسئولان آموزش پرورش و به کارگیری توان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی در مدتی کوتاه و فشرده و تلاش بسیار زیاد همکارانم، سیستمی طراحی شده که علاوه بر صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات دانش آموزان و معلمان، ساختار مدرسه و کلاس‌ها را در فضای مجازی به همان صورتی که در فضای واقعی است، به وجود آورده است.

یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پر چالش، ناتمام

حاجی میرزایی ادامه داد: براین اساس دانش آموزان می‌توانند از اول سال جدید و بعد از تعطیلات رسمی همانگونه که در حالت عادی در کلاس‌های خود حضور پیدا می‌کردند، در فضای مجازی هم در سرکلاس درس حاضر شده و با معلمان خود تعامل کنند. علاوه بر این تشکیل تیم آموزشی با کمک صدا و سیما و پخش دروس مدرسه توسط معلمان منتخب نیز انجام پذیرفته است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه برای حصول اطمینان از صحت عملکرد این سیستم، امروز عصر تعدادی انتخاب شده از مدارس کلاس‌های خود را به صورت پایلوت برگزار خواهند کرد، گفت: در مرحله بعدی تمام مدارس و کلاس‌ها برقرار می‌شود و به تدریج بعد از تعطیلات امکانات بیشتر و محتواهای چند رسانه‌ای فاخری با نظارت وزارت آموزش و پرورش در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار خواهد گرفت و به تدریج سایر محصولات آموزشی و کمک آموزشی عرضه کنندگان غیردولتی نیز در این محیط ارائه خواهد شد.

اما در نهایت افتتاح رسمی و همگانی شبکه شاد یک ماهی به تعویق افتاد.

اعتراض پیام رسان های داخالی در واکنش به شاد

۶ فروردین بود که سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات بخش سوم شبکه شاد را بخش پیام رسان‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به نقش پیام رسان‌ها در ایجاد کلاس درس مجازی برای دانش آموزان و با نظارت مدیران، ۵ پیام رسان داخلی به طور داوطلبانه آمادگی خود را برای حضور در شبکه شاد اعلام کرده‌اند که لازم است مدیران مدارس یکی از این پیام رسان‌ها را در سامانه سناد انتخاب کرده و به معلمان و دانش آموزان خود معرفی کنند.

وی ادامه داد: چهارمین بخش این شبکه اجتماعی دانش آموزی، سامانه پشتیبانی سناد است که ثبت اطلاعات در این سامانه بسیار مهم است و مدیران باید توجه داشته باشند که کلاس‌های درس و ورود معلم و دانش آموزان در کلاس تنها بر اساس اطلاعاتی که در سامانه سناد ثبت شده است، امکان پذیر خواهد بود.

شرفی گفت: بخش پنجم شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد)، کاربران هستند و مدیران مدارس به عنوان مهمترین کاربران این شبکه، لازم است صحت اطلاعات وارد شده در سامانه سناد را مورد بررسی قرار داده و به روزرسانی کنند و کلاس‌های درس را بر اساس معلم کلاس انتخاب و معرفی نمایند.

اعتراض پیام رسان های داخلی که پیش از این به یاری طلبیده شده بودند بلند بود تا در نهایت ۱۰ فروردین وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای به ادعای نادرست برخی افراد در استفاده انحصاری و جانبدارانه از یک پیام رسان خاص در موضوع شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» واکنش نشان داد.

۱۶ فروردین مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به‌دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و حصول اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی این شبکه خبر داد.

۲۲ فروردین آموزش و پرورش در اطلاعیه دیگری اعلام کرد: با پیگیری‌های مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلت فرم اختصاصی آموزش و پرورش بنام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع در مرحله بهره برداری قرار گرفته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: طبق برنامه پیش بینی شده، از روز گذشته (۲۱ فروردین) ورود مدیران، معلمان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی به پلت فرم اختصاصی آموزش و پرورش آغاز شده است و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

در نهایت و به مرور شادی با همه فراز و فرودهایش از سختی احراز هویت در آن، در دسترس نبودن گوشی هوشمند برای اکثر بچه‌ها، سختی برای والدینی که بیش از یک محصل در خانه داشتند، عدم تعریف احراز هویت برای دانش آموزان اتباع، عدم ظرفیت سازی مناسب برای کودکان استثنایی و بخش فرهنگی و تربیتی و… راه افتاد و از اویل اردیبهشت کلاس‌ها تماماً به شاد رفت و به مرور تا مهر ۹۹ روند رو به رشد خود را طی کرد تا بالاخره هم شاد تا حدی جای خود را باز کرد و هم قابلیت‌هایش گسترش یافت. هر چند همچنان شایعه‌ها دور و بر آن کم نیست از جمله چندی پیش که خبر رسید از این پلت فرم جهت تبلیغات قرار است استفاده شود که باز هم آموزش و پرورش آن را رد کرد.

اینها همه در حالی رخ داد که شاید ظرفیت آموزش در فضاهای مجازی دیگر از جمله پیام رسان های خارجی و خصوصاً واتساپ هنوز هم رکوردهای قابل اعتنای خود را دارد و شاید را هنوز نمی‌توان شبکه دانش آموزی تعاملی نامید. استفاده از شاد گرچه رایگان است اما استفاده از اینترنت برای استفاده از شاد یا هر آموزش مجازی دیگر برای دانش آموزان و معلمان هزینه بر است. اسفند و نوروز سال گذشته بسته تخفیفی برای معلمان و همه مردم در استفاده از اینترنت تخصیص یافت اما در درازمدت برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌های استفاده از اینترنت برای آموزش نبود و همین باعث شد به معنای واقعی کلمه دیگر نتوان گفت آموزش که پیش از این لااقل برای بخشی از مردم رایگان بود، دیگر رایگان است!

در طول یکسال گذشته بسیاری از معلمان در مدارس حاضر شدند و ضبط آموزش مجازی دروس را داشتند تا برای بچه‌ها بارگذاری شود. آموزش و پرورش و تک تک مدارس روش‌های خود را پی گرفتند تا آموزش تعطیل نشود و با همه اینها به گفته صاحبنظران آموزش آسیب جدی دیده است.

از لغو امتحانات سراسری پایه ششمی ها تا برگزاری امتحانات حضوری دوره نهایی

امتحانات اما معضل دیگر آموزش و پرورش بود. آموزشی که تعطیل شده بود و علیرغم تمام سناریوهای پیش بینی شده نتوانست به روی دانش آموزان باز شود مگر در اردیبهشت ماه به مدت دو تا سه هفته و آن هم غیر اجباری و در مناطق سفید که همانطور که پیش بینی می‌شد استقبالی از آن نشد.

امتحانات اما معضل دیگر آموزش و پرورش بود. آموزشی که تعطیل شده بود و علیرغم تمام سناریوهای پیش بینی شده نتوانست روی دانش آموزان باز شود مگر در اردیبهشت ماه به مدت دو تا سه هفته و آن هم غیر اجباری که همانطور که پیش بینی می‌شد استقبالی از آن نشد

اما در همان فروردین اولین امتحاناتی که تکلیفش روشن شد امتحانات پایه ششمی ها بود. تا پنجم دبستان مشکلی وجود نداشت و ارزیابی کیفی توصیفی دلیلی بر حضور دانش آموزان در مدارس ایجاد نمی‌کرد گرچه معاون آموزش ابتدایی بارها اعلام کرد بهتر است برای این ارزیابی بچه‌ها در مدرسه کوتاه حضور داشته باشند اما این موضوع هم اجباری نبود. می‌ماند پایه ششمی ها که پیش از این امتحانات سراسری داشتند که این امتحانات لغو شد و آنها کیفی توصیفی شدند

۲۷ اردیبهشت بنا به اعلام آموزش و پرورش مدارس کشور بازگشایی شدند. بازگشایی که در سخن وزیر و معاونانش اینگونه مطرح می‌شد که قرار بود ابتدا در مناطق سفید صورت بگیرد و حتی در ابتدا سخنان رئیس جمهور در این زمینه نیز به صورت شفاف مشخص نمی‌کرد که آیا همه مدارس بازگشایی خواهند شد یا مدارس در مناطق سفید؛ اما آنچه مشخص شد این بود که حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست و صرفاً برای رفع اشکال خواهد بود. بعد از آن وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این بازگشایی صرفاً برای رفع اشکال و برای دانش آموزانی است که به هر دلیلی به آموزش‌های مجازی دسترسی نداشتند، اعلام کرد واگذاری تصمیم درباره نحوه فعالیت حضوری مدارس به شورای آموزشی خواهد بود.

یک سال از آموزش غیرحضوری گذشت؛ غیرمنتظره، پر چالش، ناتمام

در نهایت، باقی امتحانات دانش آموزان در پایه‌های دیگر هم به خود مدارس واگذار شد اما امتحانات نهایی علیرغم مخالفت‌ها و امتحانات سراسری پایه نهم علیرغم مخالفت‌های بیشتر به صورت حضوری در خرداد ۹۹ برگزار شد.

روزهای پایانی سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بسته شد و در ایام تعطیلات تابستان نیز بیشتر تمرکز آموزش و پرورش ببردن فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی به فضای مجازی و تجهیز زیرساخت‌های شبکه شاد و در نهایت تلاش برای بازگشایی زودهنگام در ۱۵ شهریور و تشویق خانواده‌ها و البته مجاب کردن ستاد ملی مبارزه با کرونا برای آغاز آموزش حضوری بود. طرحی که در کمتر از یک هفته با شکست رو به رو شد و در نهایت تا اینجای کار نیز سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ تماماً به صورت غیرحضوری برگزار شده است.

۱۵ شهریور؛ آغاز دومین سال آموزش کرونایی

در نهایت ۱۵ شهریور زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ زده شد. زنگ آغاز مدرسه‌ای که وزیر آموزش و پرورش اصرار داشت با حضور حداکثری دانش آموزان در مدارس زده شود اما رئیس جمهور برای نخستین بار در هیچ مدرسه‌ای برای نواختن زنگ مدرسه حاضر نشد. در نهایت نیز اعلام شد حضور در مدارس اختیاری است و با ورود به پیک جدید شیوع کرونا در آبان ماه تعطیل شد و گرچه وزیر آموزش و پرورش بارها از زمان بازگشایی موقتی مدارس در اردیبهشت ۹۹ تا بازگشایی مدارس در شهریور و مهر اعلام کرد حضور دانش آموزان در مدارس تاثیری در شیوع کرونا نداشته است، اما به نظر می‌رسد در آخرین سال تحصیلی قرن شمسی قسمت نبود مدارس رنگ دانش آموزان را به صورت جدی به خود ببیند.

حالا به ایام نوروز ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم و پس از یک سال آموزش مجازی قرار است دانش آموزان و معلمان در ایام نوروز کاملاً از این آموزش و هر نوع تکلیف و درسی دور باشند و در حالی پا به سال ۱۴۰۰ می‌گذاریم که هشدارهای بهداشتی برای احتمال ورود به پیک جدید کرونا بیشتر می‌شود و البته واکسیناسیون کرونا در کشورمان و در دنیا آغاز شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس