رونمایی از کتاب بیانات امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس

کتاب «صحیفه دفاع» توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و رونمایی شد.

به گزارش مشرق، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از اثر جدید خود «صحیفه دفاع» شامل بیانات امام خمینی (ره) در سال‌های دفاع مقدس رونمایی کرد.

این‌مرکز که تاکنون آثار متعددی در خصوص نقش امام در رهبری و فرماندهی و ایجاد وحدت و امید در میان ملت ایران منتشر کرده، اکنون در اقدامی جدید دست به انتشار کتاب جدیدی با عنوان «صحیفه دفاع» زده است. این کتاب در خصوص بیانات حضرت امام خمینی (ره)، پیام‌ها و احکام ایشان در دوران دفاع مقدس است.

مراسم رونمایی با توجه به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، درباره این کتاب گفت: مرحوم دکتر حسین اردستانی، ۱۰ سال پیش در خصوص نقش بی‌نظیر و منحصربه‌فرد حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس فعالیت‌هایی را آغاز کرده بود که برخی از آن‌ها در زمان حیاتشان منتشر شده است.

وی افزود: مرکز اسناد تاکنون پنج جلد کتاب در رابطه با موضوع دفاع مقدس در کلام حضرت امام، در پنج موضوع مشخص «صلح»، «چیستی و چرایی جنگ»، «خاورمیانه و کشورهای اسلامی»، «حزب بعث و صدام» و «نظام جهانی» منتشر کرده است. البته کتاب‌هایی همچون «بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره)» نوشته دکتر رسول افضلی و «قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس» نوشته دکتر یعقوب نعمتی وروجنی را هم طی سه سال اخیر منتشر کرده است که از زوایای مختلف، به ابعاد گسترده نقش رهبری حضرت امام خمینی در جنگ می‌پردازد. همچنین گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی کتاب «کارویژه امام در فرماندهی نظامی جنگ» را نیز در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل حضرت امام در دفاع مقدس تأکید کرد: به طورکلی تعبیر «دفاع مقدس» از «جنگ ایران و عراق» حتماً مرهون نگاه حضرت امام است. در سال‌های ابتدایی جنگ، از عبارت «جنگ تحمیلی عراق علیه ایران» در توصیف جنگ استفاده می‌شد اما از زمانی به بعد، حضرت امام خمینی (ره) از تعبیر دفاع مقدس برای توصیف و تبیین این جنگ استفاده کردند. به عبارت دیگر، ملت ایران در جنگ از طرف رژیم بعث عراق مورد تجاوز قرار گرفت و مجبور به دفاع از مرزهای وطن و مرزهای اعتقادی خود شد که مؤلفه‌های این دفاع باعث شد امام تعبیر دفاع مقدس را برای این جنگ به کار ببرند. این تعبیر حتماً مرهون و مدیون حضرت امام و نگاه ایشان بوده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به انتشار کتاب «صحیفه دفاع» گفت: تحقیق و تدوین این کتاب توسط کارشناسان پژوهشی مرکز انجام گرفته است. در این کتاب، سخنان حضرت امام در دفاع مقدس از ابتدای شروع جنگ به‌صورت روزبه‌روز از ۳۱ شهریور تا ۲۸ فروردین سال ۱۳۶۸ از کتاب صحیفه نور امام استخراج شده و به هر مطلبی که حضرت امام در مورد جنگ ایران و عراق بیان کرده‌اند، پرداخته شده است. در حقیقت این روزشمار فقط شامل بیانات نیست، بلکه پیام‌ها و احکامی هم که حضرت امام در مورد دفاع مقدس به مناسبت‌های مختلف صادر کرده اند، در این کتاب گردآوری شده است.

قاضی در خصوص نحوه نگارش کتاب اظهار کرد: در ابتدای مطلب هر روز، موضوع، مکان و مخاطب سخنان حضرت امام (ره) ذکر شده و کتاب تیتر گذاری موضوعی شده است. به عبارت دیگر، کلیدواژه مطلبی که در آن روز حضرت امام (ره) در مورد آن سخنرانی کرده‌اند یا پیامی داده‌اند یا حکمی صادر کرده اند، پیش از شروع مطلب آمده است. نوع نگارش و سبک کتاب کاملاً همانند صحیفه نور حضرت امام است و جلد به جلد جلو آمده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی آثار مرکز که در رابطه با حضرت امام خمینی (ره) است موردتأیید مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) قرارگرفته است، گفت: این کتاب بعدازاینکه آماده شد، مدتی در اختیار این مجموعه بود و بعد از انجام اصلاحات مدنظر این مؤسسه، مجوز انتشار گرفت.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به مضمون پیام‌ها و سخنرانی‌های امام در کتاب «صحیفه دفاع» عنوان کرد: در سرتاسر این کتاب برکات دفاع مقدس در کلام حضرت امام (ره) دیده می‌شود. تأکید بر کسب تجربه، شکوفایی استعدادها و رسیدن به خودباوری و افزایش اتکای به نفس و اعتمادبه‌نفس از نکات بسیار مهمی است که در صفحه صفحه این کتاب به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه پیوند امام و ملت در دوران دفاع مقدس ازجمله عوامل کلیدی در رسیدن به پیشرفت‌ها است، تصریح کرد: ما در جنگ به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست پیدا کردیم و محدودیت‌ها، تحریم‌ها و محاصره‌ها، باعث رشد افراد شده است و امام (ره) در تمامی صحبت‌های خود به‌صورت مکرر به آن اشاره می‌کند.

قاضی ادامه داد: جنگ با تمام دنیا و مقاومت و ایستادگی در برابر آن‌ها، همراهی کردن منافقین با صدام و نمایش چهره واقعی آن‌ها به مردم، رسوایی مدعیان حقوق بشر و پرده برداشتن از جنایت‌های صدام و افشای چهره شرق و غرب از نکات کلیدی کلام حضرت امام در این کتاب است. ارزش‌گذاری آرمان‌های انقلاب، ارج نهادن به مقام شهید و صدور مفاهیمی همچون مقاومت، ایستادگی و پایداری در مقابل استکبار، زورگویان و سلطه‌گران به ملت‌های دیگر از موضوعاتی هستند که امام بر آنها تأکید داشته‌اند.

وی در پایان گفت: همچنین معنویت، تبلور انسان کامل در زیر لوای انقلاب اسلامی و استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادها، بالأخص نیروهای جوان در امور کشور و جنگ و از همه مهم‌تر وحدت و همدلی بین تمام اقشار ملت، بین سپاه و بسیج و ارتش و جهاد و دیگر نهادها در تعابیر حضرت امام موج می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس