کد خبر 1186012
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
جزئیات اعمال اوراق اختیار فروش تبعی در فرابورس اعلام شد

رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس گفت: اوراق اختیار فروش تبعی تنها زمانی قابلیت اعمال دارد که دارنده آن، حداقل به همان میزان، سهام پایه در کد مالکیت خود داشته باشد.

به گزارش مشرق، سپیده رستمی‌نیا با اشاره به اینکه امکان اعمال قراردادهای اختیار فروش تبعی حمایت سهام با دو شیوه نقدی و فیزیکی امکان‌پذیر است، بیان کرد: در صورتی که قرارداد اختیار فروش تبعی در سود باشد، یعنی قیمت اعمال از قیمت پایانی دارایی پایه بیشتر باشد می‌توان تسویه نقدی انجام داد که در این حالت، ناشر باید معادل مابه‌التفاوت قیمت پایانی دارایی پایه را با قیمت اعمال قرارداد به دارنده اوراق پرداخت کند.

به گفته رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس ایران، در تسویه فیزیکی نیز ناشر باید دارایی پایه را با قیمت توافق شده، یعنی قیمت اعمال از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی خریداری کند.

وی با بیان اینکه اولویت تسویه این قراردادها با روش اعمال فیزیکی است، گفت: برای تسویه نقدی توافق دوجانبه ناشر و دارنده اوراق لازم است؛ از این رو درخواست‌ها با دو حالت «اول نقدی، بعد فیزیکی» و «فیزیکی» قابل دریافت است.

به گفته رستمی‌نیا اگر دارنده اوراق اختیار فروش تبعی در شیوه اعمال، «اول نقدی بعد فیزیکی» را مشخص کند، موافقت ناشرِ اوراق با تسویه به شیوه نقدی ضروری است و در غیر این صورت، تسویه فیزیکی مبنا قرار می‌گیرد.

رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس ایران تاکید کرد: اوراق اختیار فروش تبعی تنها زمانی قابلیت اعمال خواهد داشت که دارنده آن، حداقل به همان میزان، سهام پایه در کد مالکیت خود داشته باشد و افزود: بر این اساس به درخواست‌هایی ترتیب اثر داده می‌شود که تا زمان اعمال معتبر و قابل اعمال باشند.

شایان ذکر است کارگزاران باید درخواست‌های اعمال هریک از مشتریان خود را حداکثر تا ساعت 13 روز اعمال از طریق اتوماسیون اداری و در قالب فایل اکسل به معاونت نظارت بازار فرابورس ایران اعلام کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    این مسخره بازی ها دیگر چیست راهش را سخت کردید که مردم گیج شوند و بترسند و اوراق تبعی را نخرند یک فرایند ساده در سیستم آنلاین کارگزاری ها مهیا کنید هر فرد با یک تیک ساده درخواست اعمال را وارد کند و الباقی اتومات انحام شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس