کد خبر 1185971
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
آمریکا اسرائیل

منابع آگاه می‌گویند رژیم صهیونیستی معتقد است که باید به مسئله فعالیت‌های منطقه‌ای ایران جدا از مسئله برنامه هسته‌ای این کشور رسیدگی شود.

به گزارش مشرق، «مئیر بن شابات»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در یک تماس ویدئویی دو هفته پیش به «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته اسرائیل بر این باور است که باید به مسئله هسته‌ای ایران جدا از فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور رسیدگی شود. 

بیشتر بخوانید:

اقدامات هسته‌ای مخفیانه رژیم صهیونیستی

آکسیوس نوشته اسرائیل نگران است که مرتبط کردن این دو موضوع ممکن است موجب مسامحه مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی بر سر محدودیت‌های برنامه هسته‌ان ایران شود.

رسانه آمریکایی خاطرنشان کرده عده‌ای در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال توافقی گسترده‌تر با ایران و گنجاندن رفتار منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران در مذاکره با تهران هستند اما موضع اعلام‌شده دولت آمریکا این است که می‌خواهد به برجام برگردد و آن را سکویی برای مذاکرات آتی بر سر موضوعات دیگر قرار دهد. 

بن‌شابات در گفت‌وگوی تلفنی خود با جیک سالیوان در روز ۱۱ فوریه به او گفته نباید میان مسائل غیرهسته‌ای ایران را با محدودیت‌های هسته‌ای تراز کرد. 

 بن‌شابات گفته موضع اسرائیل این است که برنامه هسته‌ای ایران یک تهدید موجودیتی است و باید به آن در وهله اول رسیدگی شود در حالی که رفتار منطقه‌ای ایران اهمیت کمتری دارد و باید در کانال دیگری به آن رسیدگی کرد. 

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است که با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی برای تحت نظر قرار گرفتن برنامه تسلیحات هسته‌ای این رژیم خودداری کرده است. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    3 0
    بذار زر بزنه...تا چشت درآد میمون زاده صهیونی...
  • DE ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 0
    این دولت جعلی و قلابی صهیونیستی چه حسوده! چشم دیدن دو سه تا نیروگاه معمولی هسته ای ایران رو نداره درحالی که در مقابل همین پاکستان و هند جرات نداره یک پ بگه! از قدیم گفتن: حسود هرگزنیاسود! ای جنایتکارها از حسادت دق کنید بمیرید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس