کد خبر 1185631
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
برهم صالح:روابط عراق و ایران منحصر به فرد است

رئیس جمهوری عراق رابطه با ایران را منحصر به فرد دانست و گفت امیدوارم این روابط نظم سیاسی، اقتصادی و امنیتی را برای عراق و منطقه به ارمغان آورد.

به گزارش مشرق، برهم صالح روز چهارشنبه در نشست اندیشکده بروکینز آمریکا گفت عراق در دوران صدام حسین به مشکلی برای منطقه و حتی جهان تبدیل شده بود.

وی افزود: به طور اساسی فکر می‌کنم که جهان باور دارد انتقال قدرت در عراق موفقیت آمیز بوده است. عراق تنها در حالی موفق خواهد شد که به طور کامل مستقل و حاکم باشد.

رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه همه همسایگان عراق باید به حاکمیت و استقلال این کشور احترام بگذارند، ادامه داد: ثبات در عراق می‌تواند به وضعیت سوریه کمک کند که بسیار اهمیت دارد. ثبات عراق به معنای درگیری کمتر با ترکیه و ایران خواهد بود.

صالح اظهار کرد: همچنین ما می‌توانیم یک گفتمان مشترک با همسایگان برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و همچنین مشارکت آنها در زیرساخت‌های اقتصادی ایجاد کنیم.

وی درباره اردن و مصر هم گفت در طول چند سال گذشته برای توسعه طیفی از همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی تعامل داشته است. در سال گذشته همچنین برای توسعه روابط خود با شورای همکاری خلیج فارس اقدام کردیم.

رئیس جمهوری عراق افزود: امیدوارم روابط منحصر به فرد ما با ایران بتواند نظم بهتر سیاسی، اقتصادی و امنیتی را برای عراق و منطقه به ارمغان آورد. ثبات در عراق در وهله نخست برای خود عراق و در وهله بعد برای خاورمیانه خوب است.

صالح با اشاره به اینکه مهمترین اقدام در سال‌های اخیر جنگ علیه ترور و تروریسم بود، گفت:. مبارزه با گروههای افراطی است که در مقابله با داعش موفق شده است ، بسیاری از آوارگان بازگشته اند و این یک پیروزی آسان نبود بلکه به دلیل فداکاری‌های نیروهای عراقی، مردم این کشور و  حمایت دوستان ما و ائتلاف و شرکای بین‌المللی ما این یک پیروزی مهم به دست آمد.

وی آزادسازی قلمرو  ارضی از دست داعش را یک پیروزی نظامی برشمرد و اظهار کرد: ما باید اذعان کنیم که مأموریت هنوز به طور کامل انجام نشده و بدون پرداختن به برخی از موضوعات اساسی همچون درگیری سوریه و برخورد با حضور این گروه های افراطی، جنگ تمام نمی‌شود.

رئیس جمهوری عراق با تاکید بر اینکه بر آزادسازی تمام قلمرو خود متعهد است، درباره خروج یا کاهش نیروی های آمریکایی افزود: فارغ از تصمیم دولت آمریکا، بر مبارزه تا پایان کامل داعش متعهد هستیم.

صالح درباره تصمیم مجلس این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی هم گفت: در این زمینه تصمیم پارلمان عراق و همچنین گفت‌وگو در چارچوب همکاری استراتژیک با آمریکا وجود دارد. روز گذشته با رئیس جمهوری آمریکا  در گفت وگو با نخست وزیر ما تایید کرد که چارچوب مهم برای توسعه رابطه بین عراق و ایالات متحده است.

وی افزود: موضوع  حضور نیروهای ائتلاف در عراق در این چارچوب و مطابق با نیازهای عراق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در هر صورت باید اطمینان یافت که داعش فرصتی برای ظهور دوباره ندارد و تهدیدی نه تنها برای صلح عراق، بلکه تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و جهانی است.

رئیس جمهوری عراق همچنین به ماموریت ناتو در عراق اشاره کرد و ادامه داد: بر افزایش ناتو تمرکز داریم که حضور آنها برای آموزش نیروهای عراقی است تا در نهایت نیروهای عراقی توانایی و استقلال لازم برای دفاع از خود را داشته باشند.

صالح با تاکید بر اینکه مولفه نظامی اهمیت دارد و نمی‌توان با حدسیات به آن پرداخت، اظهار کرد: پویایی منطقه را نمی‌توان دست کم گرفت و این همان چیزی است که من در مورد نظم منطقه‌ای صحبت می‌کنم.

وی بر همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه تاکید کرد و افزود: بدون همکاری همسایگان برای مقابله با چالش افراط‌گرایی و این گروه‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه، همچنان این مشکل، درگیری و این فاجعه انسانی وجود خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    از پول های بلوکه شده معلومه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس