کد خبر 1185102
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
هزینه ۸ تا ۱۵ میلیونی داروهای هر بیمار نادر در ماه/ ۸۵درصد بیماری‌های نادر زمینه ژنتیک دارند

مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر ایران گفت: حداقل ۸ و حداکثر ۱۵ میلیون تومان برای هر بیمار نادر باید در ماه هزینه شود که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت این رقم را ندارند.

به گزارش مشرق، حمیدرضا ادراکی، در آستانه روز بیماری‌های نادر راجع به سابقه تشکیل بنیاد بیماریهای نادر، گفت: در مورخه ۸۸/۸/۸ همزمان با ولادت حضرت امام رضا(ع) این مجموعه توسط مرحوم علی داودیان با هزینه شخصی و بدون وابستگی به نهادهای دولتی فعالیت خود را برای حمایت از بیماریهای نادر آغاز کرد. پس از فوت وی بنده از سال ۹۶ به‌عنوان مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر ایران منصوب شدم.

وی تصریح کرد: تا امروز اطلاعات ۳ هزار و ۸۱۰ بیمار نادر در کمیسیون علمی این بنیاد به‌عنوان بیمار نادر تشخیص داده شده‌اند و مدارک تشخیص بیماری و درمان آنها اخذ شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش خطر ابتلا به پارکینسون در بیماران اسکیزوفرنی

مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر ایران با بیان اینکه ۳۳۴ نوع بیماری نادر در کشور وجود دارد گفت: تنوع بیماری‌های نادر در ایران با کشورهای دیگر بیشتر است که از دلایل آن می‌توان به موقعیت جغرافیایی ایران، تنوع ژنتیکی در کشور و همچنین ازدواج‌های فامیلی به‌ویژه در شهرستانها و روستاها اشاره کرد.

ادراکی با بیان اینکه ۸۵ درصد از بیماریهای نادر زمینه ژنتیکی دارند، گفت: هرچقدر میزان ازدواج‌های فامیلی افزایش یابد به همان میزان بروز بیماریهای نادر امکان افزایش دارند، همچنین کتابی تحت عنوان اطلس بیماریهای نادر توسط این بنیاد تهیه شده است که به جزئیات این بیماری‌ها پرداخته است.

مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر ایران همچنین به تصویب سند ملی بیماریهای نادر ایران اشاره کرد و گفت: این سند طی چند هفته گذشته در وزارت بهداشت تصویب و برای اجرا به دفتر ریاست جمهوری ارسال و به سازمانها و دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

ادراکی با یادآوری نام‌گذاری ۸ اسفند روز بیماری‌های نادر خاطرنشان کرد: در زمان حاضر پزشکان متخصص مرتبط با بیماریهای نادر در کلینیک مربوط به این بنیاد بیماران را ویزیت می‌کنند همچنین این بیماران نیاز به حمایت بیشتر از سوی دستگاه‌ها و سازمانهای دولتی دارند.

وی همچنین به هزینه‌های بالای تأمین دارو، تجهیزات و درمان بیماران نادر در کشور اشاره کرد و گفت: حداقل ۸ و حداکثر ۱۵ میلیون تومان برای هر بیمار نادر باید در ماه هزینه شود که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت این رقم را ندارند و بنیاد نیز اعتباری را برای کمک به این خانواده‌ها ندارد.

مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر ایران در پایان از الزام سازمان بهزیستی برای حمایت از خانواده‌های بیماران نادر خبر داد و گفت:‌ در سندی که اخیراً به‌تصویب رسیده است وظایفی برای سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده است که باید آنها را اجرا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس