کد خبر 1184735
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
حسین شریعتمداری نمایه

توقف اجرای پروتکل الحاقی را که امروز اتفاق می‌افتد می‌توان و باید یکی از دستاوردهای بزرگ مقاومت در برابر زورگویی‌ها و باج‌خواهی‌های آمریکا و متحدانش دانست.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- توقف اجرای پروتکل الحاقی را که امروز اتفاق می‌افتد می‌توان و باید یکی از دستاوردهای بزرگ مقاومت در برابر زورگویی‌ها و باج‌خواهی‌های آمریکا و متحدانش دانست. این اقدام مجلس شورای اسلامی که برگرفته از نظر حکیمانه حضرت آقاست و خوشبختانه از همراهی دولت نیز برخوردار است، نمونه‌ای مثال‌زدنی از یک معامله «دو سر بُرد» برای جمهوری اسلامی ایران است که هر دو سوی آن به نفع کشورمان خواهد بود. آمریکا و اروپا از یکسو، امتیازات فراوانی از جمهوری اسلامی گرفته بودند و از سوی دیگر به هیچیک از تعهدات خود عمل نمی‌کردند! این ماجرا که ۵ سال ادامه داشت، مصداق و نمونه واقعی یک معاهده «دو سر باخت» برای ما بود چرا که امتیازها را گرفته بودند و در مقابل نه‌فقط تحریم‌ها را لغو نکرده بودند بلکه هر از چندگاه بر تعداد آنها نیز می‌افزودند و در این سو، متاسفانه واکنش مناسب و متوازنی دیده نمی‌شد تا آنجا که ترامپ با این خواسته قلدرمآبانه که باید محدودیت صنایع موشکی ایران و حضورش در منطقه نیز به برجام اضافه شود، از برجام خارج شد! همین جا باید گفت اگر بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام که نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود، ما نیز برجام را در مقابل چشم همگان به آتش می‌کشیدیم، به یقین ادامه ماجرا به‌گونه‌ای متفاوت رقم می‌خورد، که نکردیم و نخورد! گفتنی است دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان بر ضرورت این اقدام انجام نشده تاکید فرموده و گفتند؛ «وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد که البته این موارد نیز در صورت عمل کردن آنها به وظایف‌شان قابل برگشت است».

امروز اما که در ادامه اجرای طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به یکی از نقاط حساس آن یعنی توقف اجرای پروتکل الحاقی رسیده‌ایم، آمریکا و اروپا بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند که هر کدام را انتخاب کنند برای ما «بُرد قطعی» و برای حریف «باخت حتمی» خواهد بود. اگر همه تحریم‌ها را لغو کنند، ضمن آنکه به آنچه از برجام انتظار داشتیم رسیده‌ایم، شکست سنگینی را به حریف تحمیل کرده‌ایم و اما، اگر تحریم‌ها را لغو نکنند، امتیازاتی را که سخاوتمندانه و بلاعوض تقدیمشان کرده بودیم، پس می‌گیریم که توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با اهمیت‌ترین آنهاست. از این روی تعامل دوسر بُرد برای ایران اسلامی، نام برازنده‌ای برای این حرکت هوشمندانه است.

۲- دیروز تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یعنی همان‌ها که طرح هوشمندانه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تهیه و تصویب کرده بودند، بعد از  مشاهده متن توافقنامه‌ای که شب قبل میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به امضاء رسیده بود زبان به اعتراض گشودند و این توافق را با آنچه در متن طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آمده بود، مغایر و در تناقض ارزیابی می‌کردند.

در توافق یاد شده ضمن تاکید بر اینکه ایران از روز پنجم اسفند ۹۹ (امروز) اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، آمده بود «ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد».

گنجاندن این بند در توافق یاد شده، اگرچه به‌نظر می‌رسد که ضرورتی نداشته است و می‌تواند این شبهه را پدید آورد که قانون مصوب مجلس درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی را با خدشه روبه‌رو کند، ولی در عمل، مانعی در مسیر اجرای مصوبه مجلس نیست، چرا که در توافق بر توقف قطعی اجرای پروتکل الحاقی تاکید شده است و آمده است که اطلاعات ضبط شده در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد. نمایندگان معترض ابراز می‌داشتند که آمریکا و متحدانش طی ۵ سال گذشته از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده‌اند، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که در سه ماه پیش روی به تعهدات خود بازگردند!؟ که البته سخن بجایی است.

۳- نگرانی نمایندگان معترض در حالی بود که در توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی کشورمان، خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی به سه ماه بعد موکول نشده بود، بلکه ما به کاهش تعهداتمان مطابق آنچه در مصوبه مجلس آمده است ادامه می‌دادیم و اگر آمریکا و اروپا طی ۳ ماه آینده همه تحریم‌ها را لغو می‌کردند، به تعهداتمان باز می‌گشتیم و اگر همچنان به نقض تعهدات خود ادامه می‌دادند، ما نیز کاهش تعهداتمان را تا پایان تمامی آنها دنبال می‌کردیم. بنابراین اختلاف پیش آمده به آسانی قابل حل بود و با پوزش از نمایندگان محترم مجلس، به این حجم از اعتراض نیازی نداشت. چرا!؟ زیرا همانگونه که در صدر این نوشته آمده است، خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی یکی از دستاوردهای بزرگ ما در چالش هسته‌ای نزدیک به دو دهه است. این نکته را به آسانی از سراسیمگی حریف و دست و پا زدنش برای پیشگیری از آن می‌توان فهمید. از این روی و همانگونه که دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان تاکید فرمودند «این اختلاف‌نظرها [اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد] قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد».

خدای مهربان بر درجات شهید بزرگوارمان حاج قاسم سلیمانی بیفزاید که به حق و هوشمندانه تاکید می‌کرد، اگر دشمن از جبهه خودی دو صدا بشنود، اولاً؛ با این توهم که در جبهه خودی‌ها گسل ایجاد شده، طرح اختلاف می‌افکند (که البته در مورد یاد شده احتمال این سوء‌استفاده تقریباً صفر و یا نزدیک به صفر است) و ثانیاً؛ که در ماجرای پیش‌روی از اهمیت فراوانی برخوردار است، درباره دستاورد بزرگی که به دست آمده است، دست به کوچک‌نمایی می‌زند! و...

۴- و بالاخره گله دوستانه‌ای از نمایندگان معترض در میان است! و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس ‌سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد ولی باید می‌دانستند که مسئله‌ای با این اهمیت نمی‌تواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد. بنابراین ضمن تاکید بر حق نمایندگان محترم در اعتراض به آنچه ناصواب تلقی کرده‌اند، اعتراض علنی، آنهم در آن حجم که شاهد بودیم می‌توانست به اعتراض و درخواست بررسی در جلسه غیرعلنی منتقل شود. نه اینکه مردم عزیز کشورمان نامحرم باشند! بلکه از آن روی که دشمنِ گوش‌خوابانیده با دستاویز قرار ‌دادن آن، اهمیت مثال‌زدنی دستاورد به دست آمده را که حاصل زحمات و هوشمندی خود نمایندگان محترم بوده است، کوچک جلوه ندهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 36
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    13 12
    چه عجب
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      37 9
      نفوذی ها به شدت مشغول خدعه بر علیه مردم و کشورهستند این چند ماه بسیار حساس و حیاتی است
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    40 12
    اگر دولت بگذارد
  • ممحمدحسن IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    38 18
    آفرین صدآفرین به این مجلس شجاع وانقلابی خداوند به همگی شما طول عمر با عزت عنایت فرماید هزار امین
    • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      13 34
      این مجلس از انقلابی بودن فقط شعار دادنش را یدک میکشه. شفافیت آرا چه شد؟ مجازات عنابستانی که سیلی به مامور قانون زد چه شد؟ البته این دولت هم به اندازه کافی در امور گند زده که نیاز به تکرار نیست
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    36 16
    دولت به اسم شورای عالی امنیت ملی مجلس را دور زد و متاسفانه اقای شریعتمداری شما هم درحال بهانه تراشی برای این قضیه هستید، باقی حرف شما اب و رنگ دادن به قضیه است، این دولت اطلاعات به یک بهانه دیگر به اژانس می دهد و کسی هم نمیتواند کاری کند، با این کار قانون مجلس را نابود کردند
  • GB ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    18 8
    این دولت اگر نمی داند بداند هر نوع همکاری فراپادمانی (بخوانید توافق) با آژانس در آینده طبق ماده ۷ قانون مجلس مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است
  • صالح IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    36 16
    چهل ساله دارین این حرفا رو تحویل ملت میدین... ما که بردی ندیدیم برای این ملت...
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    26 5
    جناب شریعتمداری به این نکته توجه نکردن که این فیلمبرداریها از فعالیتهای هسته ای به صورت آنلاین و کاملا هوشمند انجام میشه؟!! مگه زمان قدیمه الان عصر سایبره بخش اعظم جاسوسی ها از طریق سایبره چطور موضوع به این سادگی رو انکار میکنید همونطور که رهبر فرمودن مصوبه مجلس باید به دقت عمل بشه برد قطعی تنها با واکنش قطعی ما حاصل میشه ولاغیر
  • سیدمصطفی موسوی شعار IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    26 13
    آقای شریعتمداری ازکجا این اطمینان را حاصل میکنید که عملیات و... که توسط دوربین های مخصوص نه متعارف منصوب درسایتهای ما توسط همین آقایان غرب پرست نه حتی نفوذیها ، مثلاً هرهفته مخغیانه تقدیم جاسوس خانه آژانس نشود؟
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    27 8
    حسین آقای عزیز با عرض پوزش، این دولت قابل اعتماد نیست. گندهای متعدد اینها که مدعی بلد بودن زبان دنیا هستند جای هیچ شبهه ای نمی گذارد که توافق اخیر تخطی از قانون مجلس است.
  • رضا IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    4 18
    اى بابا ! چه عجب ؟! حقيقتاً عجبّاً عجيبا ! يا عجيب و يا معجوب ! حوّل حالنا به احسن الحال ! برادر كيهان ! صميمانه مچكريم !
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    40 8
    هه، مصوبه ی مجلس دور خورد. ننگ توافق دولت با اژانس! بیشتر از برجامه. حالا برید ماله بکشید بگید میخواییم دو صدایی نباشه.
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    44 9
    سوال از برادر حسین. ۱.آیا رییس مجلس یا رییس کمیسیون امنیت نلی تباید در جریان این بیانیه و تفاهم قرار می گرفت. ۲. مشکل ایران ضبط تصویر و... نبود.اساسا هدف این مصوبه تحریک غرب به رفع تحریم بود و این فرصت سه ماهه خاصیت طرح را بی اثر کرد.
    • رضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      1 14
      ذوالنورى نه ولى قاليباف چرا ، خبر داشت چون در جلسه شوراى عالى امنيت شركت كرده بود و از نظر اين شورا اطلاع دقيق داشت ، ضمن اينكه قاليباف با آيين نامه اجرائى كه دولت تهيه كرده بود براى اجراى قانون مختلفت كرده بود ، يعنى تا زمانى كه آيين نامه جديد و مورد قبول رئيس مجلس تهيه و تنظيم شه خود دولت ميتونه راسا و بر اساس نظر خودش قانون رو اجرا كنه
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    16 7
    خواسته جهود بین الملل نه فیلم دوربینها ونه جلوگیری از تداوم فعالیت هسته ایست آنها خواهان باقی ماندن عناصر نفوذی جهود در ساختار اقتصادی و سیاسی و به اتمام رساندن منابع گاز و نفت بدون آنکه سرمایه گذاری شده باشند.
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    6 1
    نه مش رجب.
  • امیر IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    8 32
    اگر تندروها این مملکت را رها کنند مردم راحت میشوند
    • مسی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      17 6
      اگه کند رو ها رها کند خوب میشه ..تقصیر کند رو ها ست
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 7
    اقدام مجلس صرفا هشداری برای دولت بود و آن هم به دلیل نرمش‌های مکرر و بی دلیل قبلی دولت بود. گربه را دم حجله کشتند
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    13 5
    ضبط سه ماهه فعالیت ها , یعنی اطمینان خاطر به آنها که ایران در این سه ماه هیچ عملیات نگران کننده ای انجام نحواهد داد..
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    24 6
    دولت افساد طلب دیگه آشکارا خیانت می‌کنه طوری که دیگر جاسوس نیستند بلکه تکه ای از دشمنان بیگانه اند
  • ناشناس GB ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    10 17
    آقای شریعتمداری مراقب باشید که برایتان دام پهن نکرده باشند تا بدینوسیله وبه بهانه خروج از پادمان ما را در ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل قرار دهند.بعید میدانم روسیه و چین هم از ما در شورای امنیت دفاعی بکنند.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      5 6
      اگر فاقد قدرت بودی بند 7 را به یکباره می دیدی . اینکه تنها تهدید ان هست که همچون تویی را بترساند در سیطره قدرت کشور ما جز حرف نیست .
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    43 1
    ۱. اولا دولت حق نداشته و ندارد قانون رو تفسیر کنه. ۲. ارائه راه حل و پیشنهاد مکمل قانون از سوی دولت(فارغ از خوب یا بد بودن پیشنهاد)، باید با هماهنگی با مجلس انجام میشد نه اینکه سر خود چیزی رو امضا کنن که شائبه دور زدن قانون رو ایجاد کنه. ۳‌. شورای عالی امنیت ملی هم برجام رو تایید کرد، نتیجه چی شد؟ پس مجلس سرجای خودش، شعام هم سرجای خودش. ۴. دلیل واکنش مجلس که به زعم شما حجم اعتراض زیادی داشته، ناشی از سابقه فاجعه بار واکنش های دولت در این ۷ سال و فکت شیت های منتشر شده و نشده است که خود شما بهتر میدونید. پس کاملا مجلس این حق رو داشت که این سطح از واکنش رو نشون بده. بی انصافی نکنید
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    7 1
    این حرف شما زمانی درسته که غربگراها دست اندر کار نباشند
  • امین IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 42
    آنچه دولت انجام داد فرصت دادن به دیپلماسیست نباید فضای جدید در عرصه بین المللی را انکار کرد ونباید دست به رفتارهای انتحاری زد کاملا معلوم است طرف مقابل در محاصره منطقی قرار دارد وسراغ بهانه ای میگردد تا ایران را متهم کند باید زیرکانه عمل کرد سیاست یعنی همین
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 20
    این طیف یعنی مجلس وطرفداران آنان باید مسیولیت عواقب این تفکر که بر ایران ومردم آن اتفاق خواهد افتد باید بپذیرد. بنظر دولت فریب کار نیست وباعقلانیت کاررا پیش برد.
  • کیوان IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    28 2
    سلام آقای شریعتمداری ساده انگارانه به ماجرا نگاه کرده از ایشون بعید بود. دولتی که در این 5 سال همه اطلاعات هسته‌ای حتی دانشمندان مارو به آژانس داده و آژانس همه به آمریکا و اسرائیل چطور در این سه ماه میتونه اطلاعات ضبط شده رو حفظ کنه؟دولت یه چیزی گفت قرار پس از 8 سال دروغ باز هم باور کنیم؟
  • معلم بازنشسته IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    33 4
    اقای شریعتمداری شما که قبلا میگفتید بر جام نافرجام حالا چی شده از داخل همین برجام معامله بر دبرد در میاوری
  • کارشناس IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    8 8
    وقتی مجلسی ها نمیدانند به چه رای داده اند
  • ناشناس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    7 7
    آره شماها که ککتون هم نمیگزه اینقدر دارایی دارید با بالا بالاها وصلید که عین خیالتون هم نیست ،آدمهای بی خودی هستید.
  • نگران IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    14 5
    سلام خدمت دوستان بازرسان اژانس اونقدر تجهیزات دارن که فیلم ها رو بصورت افلاین دریافت کنند . پس نگه داشتن اطلاعات هیچ کمکی نخواهد کرد چون جاسوس به اندازه کافی برای رساندن اطلاعات استخدام شدن. دشمن همیشه هوشیار عمل خواهد کرد. نگرانی نمایندگان مجلس کاملا بجاست.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 4
    اقای شریعمتداری یکبار حرف حق را گفت احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس