د

بیانیه دولت در خصوص اجرای قانون مجلس و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یکصدایی در مسیر رفع تحریم ها منتشر شد.

 به گزارش مشرق، دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای  ضمن استقبال از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد یک صدایی در کشور در اجرای قانون مجلس، تاکید کرد که مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور، و به ویژه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسئولین امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

متن بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

دولت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف شدید از سخنان برخی نمایندگان محترم و تصمیم غیرمنطقی و خلاف امنیت ملی امروز مجلس شورای اسلامی علیه اقدامات حساب‌شده و عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت پرونده هسته‌ای بر مبنای مصوبه شورای عالی امنیت ملی به منظور اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، تأکید می‌کند:

۱- دولت جمهوری اسلامی ایران، صرف‌نظر از دیدگاه‌های کارشناسی و مواضع صادقانه، انقلابی و ملی خود که صحت و دقت آنها تا کنون به اثبات رسیده است، خود را موظف به اجرای قوانین کشور و منجمله قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران   مصوب مجلس دانسته و کلیه اقدامات لازم را بر اساس آئین نامه مصوب خود و حتی سریع تر از زمان تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی انجام داده و توقف اجرای اقدامات داوطلبانه فراتر از پروتکل الحاقی از تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ را در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ (۱۵ فوریه ۲۰۲۱) رسماً به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده و از تاریخ ۵ اسفندماه عملیاتی خواهد کرد.

۲- مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور، و به ویژه مصوبه جلسه ۷۵۹ شورای عالی امنیت ملی (مورخ ۲۵/۱۱/۹۹) بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسئولین امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

۳- هدف جمهوری اسلامی ایران و برنامه قطعی دولت احقاق حقوق مردم ایران و مقابله هوشمندانه و مقتدرانه با اقدامات و سیاست‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و رفع هرچه سریع‌تر تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه مردم ایران است و دولت تدبیر و امید در این مسیر از هیچ تهدید و مانعی نمی‌هراسد.

۴- آنچه در سفر مدیرکل آژانس به ایران با تاکید بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن، توافق شد آن بود که اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.

مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت  ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه تا زمان ارائه گزارش سالیانه بعدی ایران به آژانس خواسته های مجلس محترم رعایت شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

۵- روشن است که این یک تدبیر کاملا حکیمانه بود که هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه های اجرای قانون کاهش یابد. قوانین مجلس شورای اسلامی، هر چقدر هم که خوب طراحی شده باشند، زمانی به اهداف خود می رسد که خوب هم اجرا شوند. هر قانونی اگر به خوبی اجرا نشود هزینه هایی را به دنبال خواهد داشت و به همین جهت شورای عالی امنیت ملی در جلسه ۲۵ بهمن خود تصمیم گرفت از طریق راه حل های هوشمندانه و مبتکرانه هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه های آن کاهش یابد.

۶- دولت با استقبال و تبعیت از دستور و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اتفاق نظر دولت و مجلس و رسیدن به یک صدای واحد و ممانعت از سوء استفاده دشمنان، همانطور که همواره بر گفت و گو و تعامل بویژه با سایر قوا عمل کرده، اقدام خواهد کرد و همه تلاش خود را برای ساماندهی به اقتصاد کشور، معیشت مردم و رفع عزتمندانه و خردمندانه تحریم ها بکار خواهد گرفت. در عین حال اگر مجلس محترم شورای اسلامی چنین حرکت هوشمندانه ای را خلاف قانون خود می داند و قصد دارد بیانیه مشترک صادره را غیرفعال کند باید مسئولیت عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه های مترتب بر آن باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    17 3
    تصمیم گرفت از طریق راه حل های هوشمندانه و مبتکرانه هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه های آن کاهش یابد................مثلا چه هزینه ای رو کاهش دادید؟؟؟؟؟! برجامتون ، دلار ۳۵۰۰ را ۳۰۰۰۰ کرد ُاینبار قراره دلار رو چقدر بالا بپرانید؟! کم هزینه برای دشمن است وپر هزینه برای عزت مردم وسفره مردم.
    • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 1
      قضیه اط دو حال خارج تیشت: یا حرکت امروز مجلس غلط یود، و یا این که دولت سخنان رهیری را به نفع منظور خود به طور صد در صد ابزاری مصادره کرد و از آن نیزه ای بر علیه مخالفان خود تراشید.
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      3 1
      باز هم این دولت قجری قصد دارد بای باج دادن به کدخدا، مجلس را دور بزند! هوشمندی نمایندگان راهگشا است!!!
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    18 1
    نرود میخ آهنین در سنگ ! این دولت بی خیال کدخداش نمیشه که نمیشه !عشـــــــقه دیگه ،درد بی درمان است ! بخصوص که فاکتور هزینه هاش از جیب ملت پرداخت میشه!
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    14 0
    حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: وای بر ما اگر معلوم شود که در فلان مقدمه‌ی کار با دشمنان شریک بوده‌ایم و باعث شده‌ایم دشمن بر ملت مسلمان مسلط شود! پناه بر خدای کریم! یا ستار!
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    9 0
    زرشک
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    9 0
    مگر اینکه خودتون بگید.
  • سعید IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    13 0
    چه قدر مردم از لفاظی دولت و عمل خلاف منافع مردم و خلاف صحبت های رهبری باید آسیب ببینند؟ نه تجربه پذیرند و نه عاقل. اگر فقط به همان سخن حضرت علی (ع) در مورد حذر از دشمن عمل می کردن کافی بود.
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    10 0
    تمام هزینه ها را مردم پرداخته اند شماها چه هزینه ای پر دا خته اید مردم همه چیز را خوب می فهمند لطفا میشه هزینه های جدید رابفرمایید
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    10 0
    شرمنده سازی . چرا آخه . هدف چه بود . چگونه شد . خلاف قانون . که اصل و اساس مطلب اجرای قانون است . و احترام گذاشتن به آن بر همه واجب است . و امیدواریم هر چه زودتر قانون اخیر بطور کامل عمل شود . همین توجیهات و انگار علامت فرستادن ها که قانون را هر گونه بخواهیم دور برنیم و تفسیر و اجرا کنیم . اصل جلب نظر آژانس و بقیه هست . کدخدا
  • صادق IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    12 0
    نتیجه برجام با آن همه مذاکرات و توافقات و امیددادن هاو .... شد این شرایط، حالا یک بیانیه چند خطی پر از ابهام (بعنوان مثال عبارات: تفاهم فنی دوجانبه موقت، فهرست فنی پیوست محرمانه، فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت آژانس، مرور منظم این تفاهم فنی) چه ثمره ای داره که اگر غیرفعال بشه مجلس باید مسئولیت عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه های مترتب بر آن باشد. جل الخالق
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    5 0
    بخدا این دولت خیلی خیلی رو داره رحمت به سنگ پا مسئولیت کدام اقدام نابخردانه تان تا حالا پذیرفتید مسئولیت برجام رو گشایش اقتصادی با دلار جهانگیری رو یا ..........
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    5 0
    دولت سر مجلس رو به راحتی کلاه گشادی گذاشت
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    4 0
    دولت با چه رویی داره مجلس و مردم رو تهدید میکنه !!!!!!!! عمدا بعد از صحبت های رهبری اینطوری موضع میگیرن که تنش رو بیشتر کنن نخیرر همونطور که آقا فرمودن مصوبه مجلس باید به دقت عمل بشه رهبری قبلا هم فرموده بودن تا جایی از دولت حمایت میکنن که خلاف منافع ملی عمل نکنه پس به دولت توصیه میشه کمتر حرافی کنه
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    1-باید این تعهد جدید فرستاده بشه به مجلس تا براش رای گیری بشه.2-غنی سازی 60 درصد هم به سرعت اجرایی بشه تا به طرف غربی پیام واضح داده بشه.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    1-باید این تعهد جدید فرستاده بشه به مجلس تا براش رای گیری بشه.2-غنی سازی 60 درصد هم به سرعت اجرایی بشه تا به طرف غربی پیام واضح داده بشه.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    کارآمدترین شیوه اجرای مصوبه مجلس یعنی چی درحالی که عملا خلاف مصوبه سه ماه به طرف فرصت دادید ؟ بعد هم مجلس رو تهدید میکنید این کارها چه معنی میده؟
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    ما نمیدونیم مذاکره بااژانس ودولت بچه زبانی است تملق با احقاق حقوق ملت ولی باید مصوبه مجلس مو بمو اجرا شود غرب وحشی زبان ایران را نمیفهمد خیلی گستاخ است.
  • بنده خدا IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    5 0
    با کمال پررویی در بند ۶ مجلس رو تهدید کرده که عواقبش در نزد مردم به عهده شماست. انگار نه انگار که با برجام بدفرجام دلار ۸ برابر شد. مثلا الان که دلار ۸ برابر شده و مسئولیتش با دولته کسی استعفا داده یا محاکمه شده یا استیضاح شده؟؟؟؟؟؟ وادادگی و ضعف خودشون رو میخوان بندازن گردن مجلس و مردم
  • SE ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    6 0
    باز دولت قانون را دور زد مانند دور دور های شبانه تهران
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    3 0
    از کی تا حالا دور زدن قانون شده کارآمدترین راه؟ هفت سال انفعال و ترس از غرب چی گیرتون اومد؟ الانم که اونا داشتن به دست و پا میفتادن بهشون تنفس مصنوعی دادین
  • علی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    4 0
    اگه. رهبری رو قبول دارید ایشان دیروز با استناد به قرآن گفتند اگه دشمن به تعهد عمل نکرد شما هم عمل نکنید ولی دولت عمل کرد یعنی بر خلاف قران عمل کرد ریس دولتی که خودش روحانیست باید بهتر به قران عمل کند نه اینکه آیه قران را له کند مبادا اینکه غرب خوشش نیایید پس تا دیر نشده به دامان قران برگردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس