مالک شریعتی: بودجه مانند یک بیمار بدحالِ رو به مرگ به مجلس آمد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه سهمیه‌بندی بنزین را تغییر نداده و انجام سیاست‌گذاری در این زمینه را به انجام کار کارشناسی بیشتر محول کرد.

به گزارش مشرق؛ نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۴ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با الحاق یک بند به تبصره (۱) لایحه مذکور با ۸۴ رأی موافق، ۱۴۵رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

مالک شریعتی نیاسر به عنوان پیشنهاد دهنده الحاق یک بند به تبصره (۱) توضیح داد: در حال حاضر سهمیه بنزین یارانه‌ای بین افرادی توزیع می‌شود که دارای خودرو هستند اما نیمی از خانواده‌ها که فاقد خودرو هستند از این سهمیه بی‌بهره هستند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در پیشنهاد مطرح شده که گام اول است گفته می‌شود ۵۰ درصد جامعه که از سهمیه یارانه‌ای بنزین ۳ هزار تومانی بی‌بهره هستند، به ازای هر عضو خانواده ۱۵ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی دریافت کنند. این ایده باعث رعایت مسئله جمعیت که مورد اهمیت است نیز می‌شود.

وی ادامه داد: حتی می‌توان بازاری ایجاد کرد تا مردم که خودرو ندارند اما سهمیه بنزین یارانه‌ای دریافت می‌کنند، بنزین خود را خرید و فروش کنند.حتی تاکید شد که ممکن است دولت کنونی توان اجرا نداشته باشد از این رو اجرای آن را به ابتدای مهرماه موکول کرده‌ایم.

جعفر قادری در مخالفت با این پیشنهاد توضیح داد: در واقع تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین سیاست‌گذاری است و آثار و پیامدی در بودجه دولت ندارد، حتی در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها چندین سال روی آن بحث و گفت‌وگو شد و تصمیم یک شبه نبود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تغییر در قیمت بنزین در سنوات گذشته تصمیم ناگهانی بود که کل جامعه را تحت تأثیر قرار داد، نباید اکنون که نزدیک به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هستیم و بحث مسائل هسته‌ای در جامعه پررنگ شده است، تنش و حساسیت بیشتر را ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری‌های سخت نیست، باید اجازه دهیم دولت جدید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و کار کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی انجام شود.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در موافقت با این پیشنهاد توضیح داد: در شرایط اقتصادی کنونی وضعیت مرتبط با سوخت و انرژی کشور بر محور عدالت نبوده از این رو اعتقاد داریم حوزه اقتصادی باید جراحی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: دوستان می‌گویند که کار کارشناسی بر روی این موضوع نشده، ما هم اعتقاد داریم که بعد از تصویب این پیشنهاد پیوستی جامع و تخصصی که بتواند مبنای اجرایی و عملیاتی باشد، شکل گیرد.

وی با بیان اینکه در مجلس انقلابی باید جراحی اقتصادی صورت گیرد، عنوان کرد: از دو سال قبل در کمیسیون اقتصادی و انرژی مجلس مطالعاتی مربوط به سهمیه بندی بنزین صورت گرفته است، در ساختارهای حاکمیتی نیز در این زمینه بحث و گفت‌وگوهایی شکل گرفته بود.

در نهایت صحن علنی مجلس با رأی مخالف به این پیشنهاد در حقیقت تغییر نحوه سهمیه‌بندی یارانه بنزین را به زمان دیگر و با کار کارشناسی بیشتر موکول کرد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس