کد خبر 1184373
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

به گزارش مشرق، علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما به مناسبت ولادت امام جواد الائمه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: 

"درفضیلت موعظه"

امام جواد (ع): مؤمن به سه ویژگی نیاز دارد:

 توفیق از جانب خدا، واعظی از درون و پذیرش نصحیت از ناصحین.

موعظه کردن هنر بزرگ و کار هر کسی نیست. کسی که در مقام راهنمایی و توصیه اخلاقی است خودش باید عمل کننده به آن باشد و مردم در رفتار او مشاهده کنند.

واعظان و خطیبان و استادان اخلاقی بزرگی بودند که با یک آیه قرآن یا حدیث و بیان سیره پیامبر خاتم (ص) و اهلبیت علیهم السلام مخاطبان خود را متحول می کردند. بزرگانی چون حسینعلی راشد، محمد تقی فلسفی، شیخ احمد کافی، حاج اسماعیل دولابی، مجتبی تهرانی (حاج آقا مجتبی)، مرتضی تهرانی، عزیز الله خوشوقت، عبدالکریم حق شناس، سید مهدی طباطبایی، شیخ محمد حسین زاهد، سید ابوالقاسم شجاعی، محی الدین حائری شیرازی، سید محمد ضیاء آبادی، علی مشکینی، سیدمهدی قوام، محمدرضا مهدوی کنی، احمد مجتهدی (حاج آقا مجتهدی)، سید احمد فهری و دیگرانی بودند که جلسات وعظ و سخنرانی آنها در قبل و بعد از انقلاب برای مردم تاثیر گذار و تحول آفرین بود.

اما الان تهران و پایتخت کشور از پاتوق های اخلاق و مواعظ خالی شده است. خداوند سلامتی و طول عمر بدهد به معدود معلمان اخلاق و مواعظ چون سید عبدالله فاطمی نیا، شیخ حسین انصاریان، سید مرتضی خاتمی خوانساری، مرتضی الهی قمشه ای، سید حسین هاشمی نژاد، سید محمد باقر علوی تهرانی و... که هنوز گرما بخش محافل و جلسات هستند و چراغ "پاتوق اخلاق" را گرم نگه داشته اند. البته سوی دیگر شنونده و مخاطب است که باید مشتاق وعظ و نصیحت باشد.

امروز جامعه ما بشدت محتاج نسلی از روحانیون و استادان اخلاق است که به اخلاقی شدن جامعه کمک کنند. حوزه های علمیه و دانشگاهها بیش از گذشته مسئولیت دارند تا این خلاء بزرگ را پرکنند. اخلاق، دینداری، معنویت، راستگویی، صداقت، وفای به عهد، غیرت و جوانمردی، عفو و گذشت، فضایل گمشده امروز است. اگر میخواهیم دروغ، نفاق، کینه، حسادت، بخل، دشمنی و عداوت، عدم گذشت و... از جامعه اسلامی رخت برکند و به عنوان منکرات بزرگ مردم از آن دوری کنند باید پاتوق های اخلاق و مجالس موعظ را با مربیان و روحانیون مهذب بطوری جدی تقویت کنیم. اگر چه حکما فرموده اند؛

"دو صد گفته چون نیم کردار نیست". میلاد باسعادت امام جواد (ع) مبارک باد.

تهران به این روحانیون نیاز دارد


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    6 0
    نظام اقتصادی لیبرالی جمعه را خالی از اخلاق می کند و عامه مردم بدنبال رفع گرسنگی در این تورم ویرانگر تاریخی هستند فرمود الناس علی دین ملوکهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس