کد خبر 1183637
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

یکی از مهمترین مباحث مطرح در فضای مجازی به خصوص بین جوان‌ها، روش‌های جراحی زیبایی بینی است که به دلیل اظهار نظرهای متفاوت در این زمینه، بسیار چالش برانگیز می‌باشد.

در این خصوص مصاحبه‌ای با دکتر مهران دوغایی مقدم، جراح و متخصص گوش، حلق، بینی و جراح زیبایی صورت و بینی داشته‌ایم که شما را دعوت به خواندن این مصاحبه می‌کنیم.

روش های جراحی زیبایی بینی

آقای دکتر دوغایی مقدم، نظر شما در خصوص جراحی زیبایی بینی، و چالش های مطرح در روش‌های انجام آن چیست؟

با سلام خدمت شما و مخاطبان عزیز

اهمیت به زیبایی یکی از ارکان اصلی زندگی تمام افراد است به خصوص افرادی که برای خود ارزش قائل هستند. در نتیجه حساسیت به زیبایی‌های ظاهری، در اصل نشانه سلامت، شادابی و عزت‌نفس است.

بینی یکی از اجزای اصلی صورت بوده که هم در مرکز صورت قرار دارد و هم در معرض دید است، بنابراین طبیعی است که زیبایی آن و اشکالات زیاد و متنوع آن، مورد توجه افراد قرار گرفته و افراد را ترغیب به جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) نماید.

جراحی زیبایی بینی یکی از پیچیده ترین اعمال جراحی زیبایی می‌باشد که به دلیل ساختمان بسیار پیچیده بینی ضروری است جراح در حین عمل بر روی بافت‌های مختلف بینی از جمله بافت‌های استخوانی، غضروفی، بافت نرم و پوست بیمار دقت نظر ویژه ای داشته باشد.

همچنین ضرورت اصلاح اختلالات تنفسی و مواردی مانند ارتباط بینی با سینوس‌ها، این جراحی را پیچیده‌تر می‌کند. با توجه به موارد فوق،تکنیک‌های به کارگرفته شده در جراحی بینی بسیار زیاد و متنوع هستند و هر ساله نیز بر تعداد این روش‌ها افزوده می‌شود که توضیح این تکنیک‌ها از حوصله این بحث خارج است.

آن چیزی که عموماً در فضای مجازی به آن اشاره می‌شود روش‌های جراحی باز و بسته می‌باشد که در حقیقت دو نوع رویکرد متفاوت برای انجام جراحی می‌باشد و به خودی خود روش جراحی نیستند.

در رویکرد بسته از طریق برش‌های مخاطی و در رویکرد باز از طریق برش کوچک پوستی در ستون میانی بینی، ساختار بینی در دسترس جراح قرار می‌گیرند و سپس جراح از روشهای مختلف برای زیباتر کردن بینی استفاده می‌کند.

روش های جراحی زیبایی بینی

در گذشته اکثر جراحان طرفدار رویکرد بسته بودند ولی با گذشت زمان به دلیل تنوع بیشتر تکنیک‌ها و تمایل بیشتر جراحان و بیماران به نتایج دقیق‌تر وقابل پیش‌بینی تر، جراحان بیشتر به رویکرد باز تمایل پیدا کردند.

در رویکرد باز، میدان دید جراح بیشتر بوده و تکنیک‌های پیچیده‌تری با راحتی و دقت بیشتر قابل انجام است. انتخاب رویکرد بایستی توسط جراح و متناسب با شرایط هر بیمار انتخاب شود. در مورد تجربه شخصی من (دکتر مهران دوغایی مقدم) علی رغم اینکه تا 14 سال پیش اکثر بیماران را با رویکرد بسته عمل می‌کردم، ولی طی چهارده سال گذشته به تدریج بر تعداد بیمارانی که با رویکرد باز جراحی می‌شوند، افزوده شده و در حال حاضر ترجیح من در اکثر بیماران، استفاده از رویکرد باز می‌باشد. در این رویکرد امکان استفاده از تمام تکنیک‌های پیچیده رینوپلاستی با راحتی و دقت بیشتر امکان‌پذیر می‌باشد.

برخلاف گفته شما در صفحات اجتماعی، از عدم وجود جای بخیه و اسکار درکناره بینی به عنوان نکته مثبت در مورد رویکرد بسته یاد می‌شود، نظر شما در این رابطه چیست ؟

متاسفانه گاهی اطلاعات به درستی در صفحات اجتماعی بازگو نمی‌شود. در این رابطه مجدداً تأکید می‌کنم که هر جراح با توجه به تجربه شخصی خود برای هر بیماری، یکی از این رویکردها را انتخاب می‌کند و نکته مهم، چگونگی انجام روش‌ها و تکنیک‌های مدنظر می‌باشد. ولی در ارتباط با سؤال شما، باید عرض کنم که در هر دو ‌روش جراحی بینی با روش بسته و باز، هنگام جمع کردن پره‌های بینی نیاز به برش جراحی و بخیه زدن این محل وجود دارد و تفاوتی بین این دو روش وجود ندارد بلکه در هر دو روش ماندن خط برش در کناره‌های پره بینی وابسته به تجربه جراح و روش برش و بخیه زدن جراح دارد نه روش جراحی باز یا بسته.

در جراحی‌های که من انجام می‌دهم (دکتر مهران دوغایی مقدم) معمولا تلاش می‌شود خط برش در محدوده داخلی پره باشد و بجز در موارد خیلی خاص اصولا برشی در لبه‌های پره بینی زده نمی‌شود و لذا اصولا همانطور که در نمونه‌های عکس بیماران که معمولا در همه ی زوایا در سایت و اینستاگرام گذاشته شده است و قابل مشاهده می‌باشد جای خط بخیه‌ها در کناره ی پره بینی وجود ندارد (در نمای نیم رخ آن را جستجو کنید)

تفاوت خط بخیه‌ها در روش باز و بسته در این مورد است که در روش بسته برای مشاهده و امکان انجام جراحی، نیاز به یک برش وسیع مخاطی در موازات و داخل ستون‌بینی‌ وجود دارد ولی در روش باز،یک برش کوچک در قسمت عقبی و پوستی ستون بینی داده می‌شود. در صورتیکه محل برش و نوع برش پوستی درست انتخاب شوند و بخیه‌ها بجا ومناسب زده شود، جای این بخیه همانطور که در نمونه‌های موجود در سایت و اینستاگرام من (دکتر مهران دوغایی مقدم) مشاهده می‌کنید قابل شناسایی نمی‌باشند. (وجود و یا عدم وجود اسکار این بخیه را باید در نمای عکس از پایین جستجو کنید) ولی در مورد برش مخاطی در روش بسته، با وجودی که در بسیاری از موارد جای اسکار دیده نمی‌شود ولی در بسیاری از موارد، این خط بصورت یک انعکاس نور نامناسب در عکس‌های نیمرخ مشاهده می‌شود و بنظر می‌رسد که همیشه ترشح بینی بیمار در حال سرازیر شدن است که البته این خط براق به علت جای برش می‌باشد و ترشحی در کار نیست. از طرفی این برش در بسیاری از موارد بتدریج باعث تنگی یک سوراخ بینی نسبت به طرف مقابل می‌شود که اصلاح آن مشکل می‌باشد.

البته قابل تذکر است که متاسفانه گاهی برخی از پزشکان که با روش باز جراحی می‌کنند علی رغم عدم نیاز به برش مخاطی فوق‌الذکر، این برش را هم انجام می‌دهند که این کار اشتباهی می‌باشد.

در هر صورت در جراحی‌های زیبایی بینی اینجانب (دکتر مهران دوغایی مقدم) این برش مخاطی انجام نمی‌شود و به همین دلیل جای اسکار بخیه‌ها در حداقل ممکن می‌باشد و با گذشت زمان ریسک تنگی سوراخ بینی وجود ندارد.

در بسیاری از موارد دیده می‌شودکه پس از جراحی علی رغم نتایج دلخواه زودهنگام، در دراز مدت نتایج مناسب نیستند ولی در بیماران شما عموماً با گذشت زمان، نتایج کامل‌تر و بهتر می‌شود، علت این امر چیست؟

پزشکان بسیار زیادی هستند که نتایج درازمدت خوبی دارند ولی در ارتباط با سؤال شما بایستی عرض کنم که استفاده از روشهای غیر تخریبی بخصوص در هنگام کار روی بخش غضروفی بینی و بویژه در ناحیه نوک بینی این امکان را برای من ایجاد کرده که بدون برش دادن غضروف‌ها، به شکل دلخواه بینی برسم، در این حالت چون قدرت کشسانی غضروف‌ها تضعیف نمی‌شود، شکل این غضروف‌ها در درازمدت حفظ خواهد شد و مواردی مانند افت نوک بینی و غیر قرینگی‌های نوک و اطراف آن در درازمدت ایجاد نمی‌شود و به خاطر همین امر است که معمولاً پس از جراحی، بیماران من محدودیت خاصی در زمینه انجام کارهای روزانه و تخصصی خود ندارند و حتی ورزش‌های سنگین را پس از روز چهلم، به بیماران توصیه می‌کنم. انجام تکنیک‌های تهاجمی بسیار ساده تر هستند ولی درصد قابل توجهی از بیماران در درازمدت، افت قابل توجهی در نتیجه عمل خواهند داشت.

به دلیل گستردگی مبحث جراحی زیبایی بینی، بخش‌های بعدی مصاحبه با دکتر مهران دوغایی مقدم، از جمله نکات قبل و بعد از عمل، پرسش و پاسخ های متداول و ... در نوبت‌های بعدی منتشر خواهد شد.

جهت آشنایی با دکتر مهران دوغایی مقدم و مشاهده نمونه کارهای ایشان، می توانید به سایت https://drdooghaie.com مراجعه نموده و یا از صفحه اینستاگرام ایشان به آدرس @dr.dooghaie  بازدید نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس