کد خبر 1183192
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: صحنه آرایی آمریکا و تروئیکای اروپایی، ظاهر دیپلماتیک برای حل مسئله با ایران را دارد اما در واقع، بی صداقتی و خدعه است که نشان می دهد آنها اراده ای برای تغییر مسیر و عمل به تعهدات ندارند

تروئیکای اروپایی ظرف هفته های اخیر با متهم کردن ایران، تلاش کردند آتش تهیه تبلیغاتی بریزند تا مثلا آمریکا را از موضع بدهکاری و قانون شکنی خارج نمایند و تکلیف بر زمین مانده "انجام تعهدات نقض شده" به عنوان شرط بازگشت آمریکا به برجام را لوث کنند

وزرای خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا دیروز در آستانه پایان ضرب‌الاجل ایران، نشستی مجازی ترتیب دادند که نتیجه آن، بیانیه ای نا مربوط، بدون اشاره به سرنوشت تعهدات چهار کشور بود:

"ایران باید پایبندی کامل داشته و بیش از این، توافق را تضعیف نکند. از ایران می‌خواهیم هیچ اقدام جدیدی را برای خروج از پروتکل الحاقی انجام ندهد. باید اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد. ایران تمامی زندانیان آمریکا و اروپا را آزاد کند"!

پس از آن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: "ما دعوت نماینده اروپا، برای شرکت در جلسه کمیسیون مشترک برجام و گفتگو درباره یافتن راهی دیپلماتیک را می‌پذیریم. برجام برای ما کف است نه سقف؛ ما می‌خواهیم از توافق فراتر برویم و آن را تقویت کنیم و مدتش را افزایش دهیم"!

همزمان، نمایندگی آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت، ادعای دولت ترامپ درباره استفاده از "مکانیسم ماشه" برجام (بازگشت خودکار تحریم ها) را پس گرفت. ادعای دولت ترامپ به خاطر خروجش از برجام، مورد پذیرش اعضای شورای امنیت قرار نگرفته بود و جز تحقیر آمریکا، خاصیت دیگری نداشت!

واشنگتن همچنین اعلام کرد محدودیت‌ تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک لغو شده و به رویه‌ سابق (مدار ۲۵ مایل) برمی‌گردد. این محدودیت‌ خلاف موازین سازمان ملل بود.

در همین شرایط، خبرنگار CNBS درباره پیشنهاد آمریکا برای گفت و گو با ایران نوشت: "هر گونه تخفیف تحریم‌ها از جمله درباره فروش نفت، نه فوری، بلکه در ماههای آتی و بعد از مذاکرات اتفاق می‌افتد".

در واقع، دولت بایدن در حوزه استراتژیک (راهبردی)، با وجود نکوهش فشار حداکثری ترامپ، حاضر نیست خللی در این فشارها وارد شود. و صرفا با تحرکات تاکتیکی،  می خواهد ضمن حفظ راهبرد شکست خورده، امتیاز بگیرد و همچنان از تعهدات شانه خالی کند.

دولت آمریکا ضمن امضای خروج از برجام، تحریم ها را باز گردانده و نمی تواند بدون برداشتن همان تحریم ها (برجامی و پسا برجامی)، به توافق برگردد و عضوی از آن باشد!

دولت ترامپ، ابتدا تصور می کرد حالا که به واسطه موگرینی از روحانی تضمین گرفته تا ایران در برجام بماند، می تواند تحریم ها را برگرداند و ایران به زانو درآید. بعدا که مقاومت ایران را دید، خواستار استفاده از مکانیسم ماشه شد که به اعتبار خروج از توافق، ناممکن بود.

حالا دولت بایدن می خواهد بدون انجام تعهدات، به توافق برگردد و دوباره به مکانیسم ماشه دسترسی پیدا کند. این مضحک ترین شیوه اظهار پشیمانی برای بازگشت به یک توافق است؛ بهره مندی از مزایا و امکانات آن، بدون جبران عهدشکنی!

موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است: برداشتن همه تحریم های برجامی و پسا برجامی، به شکلی که ایران بتواند بدون کارشکنی، صادرات و واردات داشته باشد، نفت بفروشد، و بتواند با درآمد خویش تجارت کند. در غیر این صورت، اقدامات بی ارزش اخیر، هیچ خللی در اراده قاطع ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و گام های بعدی نخواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    7 0
    دکتر ضعیف شیخ حسن باز هم اگر فتح الفتوحی شود ان را ب اسم خود خواهند کرد حتی اگر رهبری معزز و مردم تمام شاکله وبنای مقومت در مقابل زیاده خواهان باشند هفته بعد الا برکت الله مردم دیدید ک برجام من چگونه گلابی داد؟ با اب ب و باغ خودم پدر هیچکاره بود ما ب سبک مکفارلین مشکل را حل کردیم شما مردم در توهمید ک ب برجام کمک کردید و. از این دست ارا؟؟یف
  • دبیر FR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    6 0
    برجام یا پارک جنگلی!!!! امریکا اینطوری پیش بره میگه تنها راه حل اطمینانبخش برای اینکه ایران به سلاح هسته ای دست نیابد اشغال ایرانه چون ممکنه زیر زمین داخل جنگل.... چقدر ننده داره کار متمدنها؟
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 12
    جیبتون پر پوله آقای ایمانی چون با چاپلوسی برای جناح قدرت طلب و رانت‌خوار همکاری می کنید و خود شماها از ترامپ و ترامپیان بیشتر برای کوبیدن برجام تلاش کردید حالا مدعی دزدکی شدن برجام توسط آمریکا دغدغه دارید یا للعجب
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      6 1
      توهم زدی
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      3 1
      داداش جنست نابه :)))))))))
  • طرفدار ظریف IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    دیگه با گرون کردن دلار نمی تونیم جیب مردمو خالی کنیم دوران ترامپ خوب بود شرط بسته.بودم دلار ۵۰ بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس