عارف

اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف را از محفل خاتمی شبیه لوازم یکبار مصرف کنار گذاشته‌اند، این سیاست‌مدار قدیمی، حالا پایان سیاست سکوت را اعلام کرده است.

سرویس سیاست مشرق - اصلاح‌طلبان و عارف حالا به آخر خط رسیده‌اند. جایی که در گعده تندروها در حسینیه جماران به‌جای او، بهزاد نبوی به‌عنوان رئیس در جلسه حاضر شده و خط و مش اصلاحات در انتخابات را ترسیم می‌کند.

صبح روز پیروزی در هفتم اسفند ۹۶ روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیتر «پیروزی قاطع لیست امید در سراسر کشور» نوشتند که اکثر قاطع مجلس در اختیار لیست متبوعشان است و با فرمول «تکرار می‌کنم» توانسته‌اند به یک پیروزی بزرگ دست یابند!

چرا اصلاح‌طلبان عارف را دور انداختند؟/ عارف برای احیای جایگاه ازدست‌رفته‌اش تلاش کند

اصلاح‌طلبان از لیست امید یک مجلس ششم می‌خواستند! آن‌ها تمایل داشتند؛ نمایندگانی را به مجلس بفرستند که با جنجال‌سازی‌ها و نطق‌های هرروزه برای نظام هزینه ایجاد کنند. تندروها لیست امیدی می‌خواستند که از دلش علی‌اکبر موسوی خوئینی و فاطمه حقیقت‌جو درآید که در مجلس هل‌من‌مبارز بطلبند! جالب آن که فضاسازی‌ها نیز برای سمت دادن به مجلس جدید خیل زود شروع شد.

پروانه سلحشوری یکی از اصلاح‌طلبان ناشناخته اما افراطی اصلاح‌طلب هنوز پایش را به مجلس نگذاشته بود که درباره حجاب و آزادی حجاب اظهارنظر کرد! [۱] اصلاح‌طلبان به دنبال آن بودند تا فضا را برای یک مجلس افراطی گرم کنند، اما عارف تسلیم این بازی نشد!

از آن روز به‌یک‌باره همه چیز عوض شد. محمدرضا عارف که از سوی محفل خاص اصلاح‌طلب نقش رئیس فراکسیون و زعیم اصلاحات در شورای‌عالی سیاست‌گذاری را برعهده گرفته بود، به‌یک‌باره تغییر نام داده و او را در روزنامه‌های اصلاح‌طلب «آقای سکوت» نامیدند! اشاره آن‌ها به این بود که عارف و اطرافیانش افرادی بی‌خاصیت هستند که به درد جریان اصلاح‌طلبی پیشرو نخورده و باید کنار گذاشته شوند.

غلامحسین کرباسچی در همان روزها در مصاحبه‌ای می‌گوید: نباید تعارف داشته باشیم! کار سیاسی که رودربایستی ندارد. اگر کسی نمی‌تواند مفید باشد، باید او را کنار بگذاریم! [۲]

چرا اصلاح‌طلبان عارف را دور انداختند؟/ عارف برای احیای جایگاه ازدست‌رفته‌اش تلاش کند

سیل انتقادات از عارف و فراکسیون او شروع شد! عارف نتوانست برای حبیب‌الله بی‌طرف وزیر نیرو دولت اصلاحات از مجلس جدید رأی اعتماد بگیرد. این حادثه چنان محافل اصلاح‌طلب را عصبی کرد که روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ عارف را فردی قلمداد کردند که حتی توانایی انجام یک لابی ساده را هم ندارد! علی نظری نماینده مجلس ششم در توصیف عارف و فراکسیون امید می‌گوید: این‌ها لشگری بی‌خاصیت و افتضاح هستند که توانایی یک رأی دادن ساده را نیز ندارند. [۳]

شکاف میان عارف و اصلاح‌طلبان روزبه‌روز بیشتر شد و در آخرین اقدام اصلاح‌طلبان تندرو برای تصمیم‌گیری انتخاباتی نه‌تنها شورایی مشورتی که او ریاستش را برعهده گرفته داشت، منحل کردند، بلکه بهزاد نبوی و رفقای دیگرش؛ عارف را به تشکیلات جدید راه نداده و او را به دور انداختند.

بیشتر بخوانید:

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هیچ رأیی در جامعه ندارد

انگار که محمدرضا عارف باید چون یک ربات برنامه‌ریزی‌شده دستورالعمل‌های پدرخوانده‌های محفل خاتمی را جزءبه‌جزء اجرا می‌کرده و حالا که در انجام مأموریت با شکست روبرو شده باید او را در گوشه‌ای رها می‌کردند! و شکلاتی که با عنوان رئیس فراکسیون و تصمیم‌گیر، به او داده بودند را پس گرفته و جام زهر حذف از تشکیلات را به او تعارف کنند.

البته محمدرضا عارف به‌خوبی ویژگی‌های رفتاری اصلاح‌طلبان را می‌شناسد! او می‌داند که باوجود داشتن رأی لازم در انتخابات سال ۹۲ به‌دروغ و با مهندسی نظرسنجی، او را مجبور کردند که از انتخابات کنار بکشد.

عارف احتمالاً می‌داند که این گعده افراطی حتی به خودشان هم رحم نکرده و به مصطفی معین نامزد خودشان هم در انتخابات سال ۸۴ رأی نداده و پیش‌ازاین ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی را ترور شخصیتی کرده‌اند. هاشمی برای او درس عبرت است! اصلاح‌طلبان در سال ۷۶ هاشمی را که نردبان روی کار آمدن خاتمی شده بود، با ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن به کنار گذاشته و در مجلس ششم نبوی و همکارانش او را عالی‌جناب سرخ‌پوش نامیدند و تاج‌زاده او را متهم به تقلب کرد.

حتی این تندروها موسوی‌خوئینی‌ها را که در نامه‌ای از اصلاح‌طلبان خواسته بود در انتخابات مشارکت کنند، به کناری نهاده‌اند، چه برسد به عارف! روزنامه‌های اصلاح‌طلب موسوی خوئینی را آیت‌اللهی خواندند که از غار بیرون‌آمده و به آن‌ها دستور تشکیلاتی از بالا می‌دهد.

چرا اصلاح‌طلبان عارف را دور انداختند؟/ عارف برای احیای جایگاه ازدست‌رفته‌اش تلاش کند

عارف حالا سیاست سکوت و کنایه‌زدن‌ها را کنار گذاشته است. او با صراحت از خاتمی می‌خواهد که مسئولیت دولت بی دستاورد روحانی را بپذیرد. [۴]

اما همه ماجرای او و اصلاح‌طلبان به همین نقطه ختم نخواهد شد! تندروهای حلقه خاتمی بارها او را اصلاح‌طلب قلابی نامیده‌اند. آن‌ها عارف را با این دیدگاه که بازی خراب کن است، از محفل بیرون رانده‌اند.

جریان رادیکال اصلاحات به دنبال آن است که با هدایت بهزاد نبوی از فضای انتخابات استفاده کرده و با بهانه رد صلاحیت و تحریم انتخابات، به جنگ نظام برود[۵]، اما عارف و محدود همفکرانش تمایل دارند که در یک کارزار انتخاباتی شرکت کرده و شانس خود را آزمایش کنند. این اختلاف آن‌قدر بزرگ است که اصلاح‌طلبان آستین‌ها را بالا بزنند و در اولین قدم دست به تصفیه سازمانی زده و عارف را کنار بگذارند.

شاید زمان آن فرارسیده که عارف صریح‌تر از قبل باشد. او با چند انتقاد ساده از اصلاح‌طلبان نمی‌تواند، صندلی خودش را از تندروها و حامیان خاتمی پس بگیرد!

عارف باید بیش از گذشته در صحنه نقش‌آفرینی کند، او باید با صراحت نور به محفل تاریک خاتمی تابانده و احتمالاً راهش را از آن‌ها جدا کند! همان قدر که اصلاح‌طلبان مشتاق جدایی هستند، عارف می‌تواند باتکیه‌بر توانایی‌های تشکیلاتی‌اش مسیر اصلاح‌طلبی عقلانی و قانونی را هموار سازد.

اما سؤال مهم آن است که آیا او توانایی آن را دارد که مانند هاشمی رفسنجانی مرد نقش‌های زیرکانه باشد؟ باید کمی صبر کرد، شاید بهتر باشد او یک‌بار برای همیشه دندان لق دیکتاتوری محفلی خاتمی را کشیده و با تأسیس یک حزب جدید راهش را جدا کند. زمان مشخص می‌کند که عیار سیاست‌مداری که اصلاح‌طلبان او را چون دستمال یک‌بارمصرف به دور انداختند، چقدر است!


[1] mshrgh.ir/916069

[2] https://ravapress.ir/political

[3] http://www.ensafnews.com/74990

[4] https://www.khabaronline.ir/news/148683

[5] https://www.mashreghnews.ir/news/1181890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    11 3
    یانکی ها به جون هم افتادن؟
    • شاکی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      3 4
      این اول باید بره حرف زدن رو یاد بگیره . توی دوره قبلی که صداش در نمی آمد . ولی بر عکس بچه اش زبان و خط رانت و رانت بازی رو نخونده . حفظه
    • مظلوم IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      4 3
      تحفه همین آقا بود که امتیاز و تبعیض ژن خوب رو راه انداخت . بهش هم افتخار میکرد
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    17 4
    اینا به دکتر عارف رحم نکنند دیگه تکلیف ما ملت معلومه که چیه تعجب میکنم دکتر عارف چطور زودتر ماهیت کثیف و قدرت پرست اینارو نشناختند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    11 8
    ترس هاتون کم بود. ترس از عارف هم اضافه شد
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      11 4
      اصلاح طلبان با این فاجعه اقتصادی که بوجود آوردند دیگه رای ندارند.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    16 4
    همه اینها درست ولی مشرق این افسادطلبان از این اداها سال ۹۲ کم درنیاوردند بعد که همه فریب خوردند هفته آخر باهم متحد شدند و نتیجه اش شد رأی آوردن روحانی که بسیاری از مردم هیچ شناختی از او نداشتند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    6 7
    صدمه‌ی اصلی به عارف را پسرش وارد کرد با اظهارات غیر حرفه ای پایان حیات سیاسی پدرش را موجب شد. صدمه‌ی دوم را فشار اقتصادی ترامپ وارد کرد و موجب بدنامی اصلاح طلبان بین مردم شد.
  • ی -ح IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    11 3
    خداوندا حال که ما تحت هیچ شرایط دستمان به این غرابگراهای ظالم بخصوص این دولت وحامیانش نمی رسد که حسابمان را تسویه کنیم خودت به داد مظلومان برس ودست آنها را از سرما کدتا بفرما آمین یا رب العالمین
  • !! IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    7 4
    این بنده خدا ؛ تاریخ مصرفش تموم شده و دیگه بدرد زاپاس هم نمیخوره !!
  • محسن GB ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 14
    همین که شما (مشرق) طرفدار عارف شده اید، بهترین دلیل برای آن است که عارف اصلاح طلبِ واقعی نیست. زیرا شما و همفکرانتان بکرّات نشان داده اید که با اصلاح طلبان خصومت دارید و هرگز از یک اصلاح طلبِ واقعی حمایت نخواهید کرد.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      3 7
      عارف اصلاح طلب واقعی است من در سال 92 به روحانی رای ندادم اما اگر عارف انصراف نمی داد حتما" به ایشان رای می دادم.
    • محسن GB ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      الان اینایی که منفی دادن واسه چی بود؟ یعنی می فرمایید مشرق خیلی طرفدار و کشته مردۀ اصلاح طلبهاس و دلش برای اصلاح طلبیِ عارف تنگ شده؟!
  • مغبون IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    8 1
    واقعا لیاقت وشایستگی آقای عارف بیش آزادراه یک کلاس نیست.....» ژن خوب نامیدن فرزندش نشان ازغرورکاذب است.. تفکرعارف ودوستان مرده است
  • یه ایرانی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 1
    اصلاح طلبان قطعا نابود خواهند شد چرا که این کشوربا خون جوانان آبیاری شده و خون شهدا صاحبش خداوند است همانند خون آقا اباعبداله و یارانش پس خداوند خود اینها را رسوا خواهدکرد و نخواهند توانست به این نظام و انقلاب صدمه ای وارد کنند
  • علی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 9
    عارف هیچوقت اصلاح طلب نبود او انقدر محافظه کاربود که بیشتر شبیه محافظه کاران واصولگراها عمل کرد درمجلس دهم هم واقعا فراکسیون امید را ناکارامد کرد عارف بدون حمایت اصلاح طلبها هیچی نیس وامیدوارم اصلاح طلبها این ادم محافظه کار نون به نرخ روز خور را واقعا بازنشسته کنن
    • DE ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      2 1
      کلا اصلا اصلاح طلبها هم اصلاح طلب نیستند.!! چون بدجوری ضایع شدند و ۳ کردند لذا بایستی همه چیز را حاشا کرد.دکترین اصلاح طلبی ساده است ماکیاولیستی برو پیش خوب شد بگو اصلاح طلب بود بد شد حاشا کن بزن زیر همه چیز شتر دیدی ندیدی اصلاح طلب بیدی نبیدی!
  • علی US ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 2
    آقای عارف مرد خوبی است و برای ریاست جمهوری اصلن مناسب نیست چون جوهره خودرا در مجلس نشان داد و ما در این ۴ سال نمایند گی ندیدم لب از لب تکون بده
  • ناشناس IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 5
    جدا که افساد طلب و مفسد ویانکی شما ی احمق هستید۹۲۸۶
  • ایرانی با بصیرت IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    10 1
    اصلاح طلبان ایران حافظ منافع ملی آمریکا هستند والسلام
  • علی حیدری IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 3
    به خاطر اینکه خیلی وقت است تاریخ مصرفش گذشته .
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 1
    حتما ژن اش گندیده
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 1
    چون بارشوحسابی با آقازاده اش بسته وحق سکوت بیش ازاندازه گرفته
  • طاهر IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    8 1
    عارف و لاریجانی و ... ول کنید فقط #جوان# مومن# انقلابی#
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 1
    اره عارف دیر شده وقت داره میگذره با پولهای دزدی شده از بیت المال که به ترکیه اروپا کانادا.... بردید، برید به کارهایتان را اون کشورها تا آخر عمری و پیش اربابانتان مزدوری از راه دور انجام بدید
    • محسن GB ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      عزیزم، ببین در دو سطر ، دقیقاً دو سطر ، مطلبی که نوشتی چند تا تهمت زدی: دزدیدن پول از بیت المال ، بردن پولهای دزدیده شده به ترکیه و اروپا و کانادا ، مزدوری کردن پیش اربابان ... بله عزیزم، شما جماعتِ تهمت زن هستید! ضمناً عزیزم، اگه یه سر کلاس اکابر بری و کمی نگارش و جمله نویسی یاد بگیری بد نیست ها !
    • محسن GB ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      عزیزم، ببین در دو سطر ، دقیقاً دو سطر ، مطلبی که نوشتی چند تا غلط املایی داره، اگه یه سر کلاس اکابر بری و کمی نگارش و جمله نویسی یاد بگیری بد نیست ها !
  • Roya IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 1
    چهار پنج نفرن که هر دوره ی انتخابات اسمشونو میشنویم. بابا بسه.. خودتون خسته نمیشید از این بی اقبالی مردم؟. مسخره مردمن یا شما؟ ولمون کنید. عملکرد هم قطاراتونو دیدیم بسمونه. عه
  • رسول IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    3 1
    خاصیت وذات این حزب همین است اگر نصرفی راحت طلاق میدهند
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    2 1
    یک مشت انسان نما ...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 3
    چون فهمیدن دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 1
    عارف مصلحت اندیش است حالا که اصلاحی ها در ضعف اند و جایگاهی برای خودش در این جرگه نمی بسند ایشان زا در جناح اصولی ها خواهید دید تا از خوان نعمت دور نباشد
  • رضا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    2 1
    عارف عضو بی خاصییت اصلاح طلبان که نبودش بهتر از بودنش است
  • حسین IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    1 1
    عارف بدرد مدیریت دبستان میخورد نه سیاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس