کد خبر 1183034
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
اعلام زمان پایان زنجیره انتقال کرونا در کشور/ ایمنی واکسن روسی

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اسناد دولتی و اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی خبر داد، دیپلمات‌های واشنگتن برای دریافت واکسن کرونا از روسیه و برخی دیگر از کشورها کمک خواسته‌اند.

به گزارش مشرق؛ روزنامه واشنگتن پُست گزارش داد، کمبود واکسن کرونا در آمریکا باعث شده که دیپلمات‌های واشنگتن از کشورهای خارجی از قبیل روسیه برای دسترسی به واکسن درخواست کمک کنند.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در کشورهای دارای زیرساخت بهداشتی- پزشکی ضعیف و نرخ بالای شیوع ویروس کرونا از عملکرد مقام‌های آمریکایی مستقر در پایتخت این کشور در زمینه ارائه واکسن کرونا سرخورده شده‌اند.

واشنگتن پست این خبر را به نقل از اسناد و یادداشت‌ها درباره دیدارها و گفت‌وگوهای مقام‌های آمریکایی و مصاحبه‌های این روزنامه با مقام‌ها منتشر کرد.

طبق این گزارش، ارائه محدود دوزهای واکسن کرونا رهبران ارشد وزارت خارجه آمریکا را مجبور کرده که «تصمیم‌های سخت و نامطلوبی» بگیرند و از دیپلمات‌های خودشان بخواهند از دیگر کشورها درباره واکسن کرونا درخواست کمک کنند.

واشنگتن پست نوشت: «مدیریت کمبود (واکسن کرونا)، یک چالش ابتدایی و اولیه برای آنتونی بلینکن وزیر خارجه است؛ کسی که وعده داده که "اخلاقیات و اعتماد" به این وزارتخانه را احیا کند».

مقام‌های ارشد آمریکایی به این رسانه خبر دادند، حداقل ۱۳ کشور به واشنگتن پیشنهاد دادند که واکسن‌های «مدرنا» و «فایزر» را با تجهیزات خود این کشورها به دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در خارج تزریق کنند و وزارت خارجه آمریکا هم این پیشنهاد را پذیرفته است. این وزارتخانه همچنین در حال بررسی و ارزیابی پیشنهاد از حداقل هشت کشور دیگر هم هست که همین پیشنهاد را به واشنگتن داده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به واشنگتن پست خبر دادند، «برخی از پرسنل وزارت خارجه آمریکا در روسیه از مسکو برای دریافت واکسن‌ «اسپوتنیک وی» درخواست کمک کردند. دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه بعد از آنکه واشنگتن به آنها اعلام کرد امکان ارسال دوزهای واکسن‌های ساخت آمریکا در آینده نزدیک را ندارد، از مسکو درخواست کمک کردند».

طبق این گزارش، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا واکسن اسپوتنیک وی را تایید نکرده و وزارت خارجه آمریکا به کارکنان و پرسنل خود توصیه‌ نکرده که این واکسن را بزنند اما به آنها اجازه داده با توجه به روند افزایشی تلفات ویروس کرونا، درباره سلامتی‌شان، خودشان تصمیم بگیرند».

یک دیپلمات آمریکایی مستقر در منطقه غرب آسیا که خواست نامش فاش نشود، درباره وضعیت جاری بشدت انتقاد کرد. این دیپلمات به واشنگتن پست گفت: «شرم‌آور است که ثروتمندترین کشور جهان، به اعانه دیگر کشورها در خصوص واکسن نیاز دارد».

بنا بر گزارش این روزنامه آمریکایی، دیپلمات‌های این کشور مستقر در چین از جریحه دار شدن احساسات و شأن‌شان در خصوص درخواست کمک آنها از پکن درباره واکسن کرونا خبر دادند.

واشنگتن پست نوشت: «مقام‌های آمریکایی گفتند که برخی پرسنل این کشور در چین شکایت کرده‌اند که مقام‌های چینی از آنها خواستار تست مقعدی ابتلا به ویروس کرونا شده‌اند چرا که پزشکان چینی معتقد هستند این تست‌ها بسیار موثرتر از تست گرفتن از بینی است».

این روزنامه به سراغ وزارت خارجه آمریکا رفته و نظر این وزارتخانه را درباره شکایت دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در چین جویا شد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برای حفظ شان پرسنل واشنگتن و طبق اصول کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک، «در حال بررسی همه گزینه‌های منطقی است».

به گفته مقام‌های آمریکایی، به رغم درخواست وزارت خارجه این کشور برای دریافت ۳۱۵ هزار دوز واکسن کرونا، این وزارتخانه تنها به ۲۳ درصد از دوزهای درخواستی رسیده است.

«کارول پرز» سرپرست معاونت وزارت خارجه آمریکا در امور مدیریت طی یک یادداشت به کارکنان وزارت خارجه در ماه جاری اذعان کرد که مشکلاتی در خصووص توزیع واکسن کرونا وجود دارد.

آنتونی بلینکن در اولین سخنرانی برای کارکنان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ویروس کرونا جان پنج کارمندان آمریکایی و ۴۲ نفر از کارمندان غیر آمریکایی سفارتخانه‌های خارجی واشنگتن را گرفته و تعداد زیادی هم مریض شده‌اند.

دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در کشورهای خارجی از یک موضوع دیگر هم شکایت داشته‌اند و آن تبعیض قائل شدن وزارت خارجه آمریکا در زمینه واکسن کرونا برای کارمندان مستقر در خاک این کشور است.

یک دیپلمات آمریکایی مستقر در خارج از این کشور به این روزنامه گفت: «واحدهای پزشکی و بهداشتی ما در حمایت از واکسیناسیون در واشنگتن دی سی از درون تهی شده‌اند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس